Ny Toyota Corolla med 5. generasjons hybridsystem

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Dagens Toyota Corolla kom i 2019, og er 12. generasjon av storselgeren fra Toyota som passerte 50 millioner solgte biler i 2021 fra den første Corolla kom i 1966. Det var moro å få se et eksemplar fra første generasjon Corolla ved siden av den nye Corolla, det har skjedd mye med Corolla siden 1966.

Facelift
Den nye Corolla er fortsatt i den 12. generasjonen, men veldig ofte handler facelift om at det meste av endringer handler om designmessige detaljer, og det er ikke tilfelle for den nye Corolla som har fått sterkere motorer og det nye 5. generasjons hybridsystem fra Toyota.
Man kan få nye Corolla med en 1,8 liters motor som nå har 140hk, en økning på 14%. Mer krefter gjør at ferden fra 0-100 km/t tar 9,1 sekunder istedenfor 10,9 sekunder. I praksis opplever man motoren som sprekere enn før, noe som gjør antall nedgiringer langt færre. I tillegg til mer krefter har også den nye 1,8-literen fått ned CO2-utslippet med 2 gram per km.
Den andre motoren man kan velge er en 2,0-liters motor med 196hk, en økning på 6% fra forrige 2,0-liter. Turen fra 0 til 100 km/t tar 7,4 sekunder med den nye 2,0-literen, og her har Toyota klart å få ned CO2-utsllippet med 12 gram per km, noe som gjør at 2,0-literen har det laveste CO2-utslippet av de to motorene.

Designendringer
Jeg vil påstå at de utvendige designendringene er små og beskjedne. Frontlyktene har fått mer helhetlige linjer enn den noe mer oppdelte forgjengeren, noe som gjør at de nye lyktene kommer inn i Toyota sitt nye «Hammerhead» lyktedesign i fronten.
Lyktene bak har også fått et oppfrisket design, og det er vel i stor grad de ytre endringene en kjenner lett kan få øye på.
Innvendig har man nå fått et instrumentpanel på 12,3’’ som er delt i 3 soner der man selv kan velge hva man ønsker å se av informasjon i de ulike sonene.
I den 10,5’’ store infotainmentskjermen kan man få Apple CarPlay trådløst, og Android Auto med USB-kabel foreløpig.

Kjøreopplevelse
Dersom man ikke har kjørt den 12. generasjon av Toyota Corolla, så har man kanskje ikke fått med seg de knallgode kjøreegenskapene som denne bilen har. Vi kjørte mange svingete fjellveier i Marbella-området i Spania, og må betegne kjøreegenskapene som sportslige, for det er direkte moro å kjøre på svingete vei med nye Corolla.
Motoriseringen er ikke laget for å være sportslig, men for å levere nok krefter og lavt forbruk, og de ekstra kreftene gir langt færre nedgiringer enn før, noe som øker komfortnivået mange hakk etter min mening.
Nå man kjører rundt på ukjente veier er det utrolig deilig med en presis og god navigasjon som nye Corolla har, her får man også tips om veiarbeid eller køer man kan unngå ved å velge en annen vei, for navigasjonen er skybasert.
Vi kjørte hatchback med 1,8-liters motorisering og stasjonsvogna som heter Touring Sports med 2,0-liters motorisering, og begge hadde den gode kjørefølelsen på svingete vei. 2,0-literen var merkbart sprekere enn 1,8-literen da vi skulle inn på motorveier, og da vi skulle akselerere i oppoverbakker, men for veldig mange vil den noe rimeligere 1,8-literen være helt riktig valg.

GR Sport
Stasjonsvogna var i utstyrsnivå GR Sport, det gir en del ekstra sportslige designdetaljer i sort farge, seter med deilig sidestøtte, sportslig design og røde sømmer. GR-logo i nakkestøtte, på innstegslist og på startknappen.
GR er forkortelse for Gazoo Racing, som er navnet på Toyota sin racing satsning, og GR Sport vil si at en familiebil får en del litt ekstra sportslige stylingdetaljer.
Det som skiller stasjonsvogna mest fra hatchbacken er bagasjerommet, og det er stort og deilig i den sportslige stasjonsvogna. Gulvet kan man ha i to ulike nivåer. I øverste nivå får man flat innlasting, og i nedre nivå får man mye ekstra volum de dagene man skal pakke til ferietur.

Forbruk
Vi kjørte ikke hatchbacken med 1,8-liters motor og Stasjonsvogna med 2,0-liters motor i eksakt samme løype, men de løypene vi kjørte var ganske like med tanke på fordeling av fjellveier, bykjøring og motorveikjøring med 120 km/t.
Da vi kom tilbake med 1,8-literen var snittforbruket på 0,53 liter på mila, og da vi kom tilbake med 2,0-literen var snittforbruket på 0,52 liter på mila.
Dette er på ingen måte en fasit for forbruket, for ikke alle kjører på veier med så mye klatring, og i Norge har vi ikke over 110 km/t fartsgrense på motorveiene våre, noe som kan bety lavere forbruk ved kjøring i Norge.
Tar du turen til Toyota Arendal kan du få mer informasjon om den nye Toyota Corolla som foreløpig ikke har kommet seg til Arendal, men er på vei.