Vi har testet 2023-modellen av Hyundai IONIQ 5

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

For de som er på jakt etter elbil er det sjelden negativt at elbilens batteri blir større, for i teorien skal det kunne gi en bedre rekkevidde. Når man legger på mulighet for å varme batteripakken slik at man får rask lading også på vinteren begynner fordelene med 2023-modellen å bli store.

Mer rekkevidde
At et større batteri gir mer rekkevidde er jo noe som høres veldig logisk ut, men hva skjer om man setter piggfrie vinterdekk på bilen, og drar den ut på norske veier?
Og er det egentlig slik at man får masse mer rekkevidde om man velger 2wd istedenfor AWD? Det ville vi forsøke å finne ut av, så vi lånte en bakhjulstrekker fra Hyundai Norge, og en AWD fra Mobile Arendal og dro ut for å teste.
Begge versjonene av Hyundai IONIQ 5 hadde de eksakt samme vinterdekkene, så det er ingen forskjeller i dekktype eller dekkdimensjon som ville gitt oss noe ulike resultater her. Bilene ble også kjørt samtidig i våre tester, så de hadde samme vær og føreforhold.
Uavhengig av hvilken test vi tok så ble det en forbedring i praktisk rekkevidde på om lag 40km med 2023-modellen kontra tidligere modell, men forskjellene for bakhjulstrekk og AWD ble marginal, der AWD slo RWD på landeveistesten og RWD slo AWD på 50/50-testen. Med marginal forskjell mener vi at det skilte ca 1-2% på hvor mye av batteriet som ble brukt mellom de to bilene, en svært liten forskjell.
På landeveistesten ble resultatet en del mer over 400km i rekkevidde i forhold til 50/50-testen som var litt rett rundt 400km beregnet rekkevidde.

Testet for ett år siden
Noe av bakgrunnen for at vi kan sammenligne med fjorårets resultater er at vi hadde ganske tilsvarende vær og føreforhold for ca ett år siden da vi testet 2022-modellen. Hadde det vært mye snø, eller mye kaldere i fjor enn i år ville en sammenligning være ganske irrelevant.
På motorveikjøring landet beregnet rekkevidde mellom 355 og 384km, noe som er ca 40km mer enn ved fjorårets test på motorvei, som da hadde ca samme temperatur og føreforhold som årets test.
Vi har flere målepunkter på turen mellom Grimstad og Oslo, og får dermed flere ulike beregningsgrunnlag med ulik snitthastighet på motorveien. Logisk nok gir lavere snitthastighet en lenger rekkevidde.

Fjæringsoppsett
Når man kjører nye IONIQ 5 på svingete vei vil man oppleve at fjæringene blir fastere dersom man «presser dem» litt. Det betyr at fjæringene oppleves svært komfortable om man kjører helt normalt, og fastere dersom man kjører mer aktivt på svingete vei.
Fjæringene i forrige utgave av IONIQ 5 var meget komfortable, men ble kanskje en anelse myke dersom man forsøkte seg på aktiv kjøring i svinger, så her har det blitt en merkbar forbedring på den nye IONIQ 5.

Forvarming
Når man bruker bilens navigasjon for å kjøre til en ladestasjon, så vil bilen automatisk starte forvarming av bilens batterier, noe som vil gi deg mye raskere lading når det er under 10 plussgrader ute enn en elbil som ikke har denne forvarmingen.
Sommerstid trenger man ikke denne forvarmingen, for da er det varmt nok ute til at bilens batteripakke lader knallfort når man kommer til en ladestasjon som kan levere god ladehastighet. Vi har selv sett 225 kW i ladehastighet sommerstid på en 350kW lader.
Om sommeren kan man lade fra 10% til 80% på godt under 20 minutter på en 350kW lader, og på ca 20-21 minutter på en 150kW lader. Dersom man bruker forvarmingen holder det med ca 4-5 minutter ekstra ladetid om vinteren. Uten forvarming kan ladetiden nærme seg 40 minutter vinterstid. Vi våger oss på å påstå at forvarming av batteripakka før lading er gull verdt om vinteren.

Opplevelsen
Hyundai IONIQ 5 er en svært komfortabel bil å kjøre, med knallgode seter, godt ratt, god fjæringskomfort, bra støydemping og bra med krefter dersom man ønsker det.
Konsollen mellom forsetene kan skyves i lengderetning, og baksetene kan flyttes fram/tilbake elektrisk, og man kan også justere seteryggens vinkel der bak. Dermed kan man velge om man vil prioritere bagasjeplass eller benplass for de som sitter bak.
V2L er ikke nytt, men det er genialt, her kan man koble til det man ønsker av elektrisk drevne maskiner, som vaffeljern, elektrisk grill, høytrykksspyleren eller sirkelsaga.
Muligheten til å flytte bilen med nøkkelen merker man kanskje mest nytten av dersom noen parkerer så tett inntil deg at det er veldig kronglete å komme seg inn på førersiden av bilen. Da kan man flytte frem bilen med noen trykk på nøkkelen. Bilen kan naturligvis også parkeres ved hjelp av nøkkelen.
Når alt dette er i en og samme bil så blir totalpakka meget god, og en opplevelse som du også kan prøve dersom du booker en prøvekjøring hos Mobile Arendal.