Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi tok turen fra Oslo til Grimstad, fra Grimstad til Gardermoen og tilbake to ganger, og så fra Grimstad til Oslo igjen, noe som blir nesten 2 000km på en drøy ukes tid, dermed mener vi at vi er ganske godt kjent med denne elektrisk drevne varebilen på langtur.
Open Sesame
Denne unike og geniale løsningen fra Renault gir hele 1,45 meter stor åpning fra siden og inn i bilen. Man får en lastelengde på 2,57 meter i hele bilens høyde innvendig, noe som vil gjøre at mange ikke behøver å gå opp en størrelse i varebil for å få dekket sine laste- og fraktebehov.
Dersom du har lukeparkert i en by vil du ha fantastisk god tilgang til varerommet med denne løsningen, selv om bakdørene kanskje ikke kan åpnes fordi en bil bak står for nær.
Man kan jo velge å få bilen uten Open Sesame, man kan også velge 3 seter framme til den mer tradisjonelle bakveggløsningen mellom forseter og varerom om man ønsker det, og man kan da også få sete der framme med ISO-fix dersom det er et behov.
Skyvedører på begge sider av varerommet er også noe man kan velge dersom man har behov for det, men velger man Open Sesame løsningen så blir det skyvedør på bilens høyre side.
Kamerabakspeil
En annen ny løsning i nye Kangoo er et kamera som sitter i bilens haifinne på taket, og som gir en god kameravisning i skjermen som fungerer som bakspeil. Selv i høstregnet vi kjørte mye i kom det ikke en eneste dråpe på kameralinsa, så det er nok en løsning man kommer til å se på flere biler fremover.
Kamerabakspeil er ekstrautstyr, bare så det er nevnt.
Klimaanlegget
Da vi testet bilen første gang i nærheten av Paris var det godt over 32 varmegrader i skyggen, og høst i Norge serverer jo det motsatte problem med kjølige temperaturer, men bilens klimaanlegg serverer meget komfortabel temperatur uavhengig av utetemperaturen.
Vi var litt spente på Open Sesame nå i høst med tanke på om det ville komme kulde inn fra varerommet på grunn av den åpne gitter-vegg løsningen bakom passasjersetet, men det merket vi ikke noe til. Vi har ikke testet i minus 30 logisk nok, men høstkulden merker man ikke.
To utstyrsnivåer
Renault Kangoo E-Tech Electric kan du få i to utstyrsnivåer, og innstegsmodellen heter Start, og den starter på kr 366 900 levert Auto-Car i Arendal. Her har du standardutstyr som automatisk klimaanlegg, oppvarmede speil. Inntil 22kW AC-lading og 80kW hurtiglading får man fra innstegsmodellen.
Velger man utstyrsnivå Advance får man med EasyLink 8 tommers skjerm med smarttelefonspeiling og DAB radio, AEBS aktiv nødbremseassistent, adaptiv cruisekontroll, aktiv filholderassistent og større førerdisplay med 10 tommer. Advance starter på kr 403 900 levert Auto-Car i Arendal.
Uansett valg av utstyrsnivå kan man velge Kangoo E-Tech Electric med den unike Open Sesame løsningen, den koster kr 8 000. Ønsker man heller en vanlig Kangoo med 3 seter koster det kr 3 500 +mva å få 3 seter istedenfor de 2 setene som følger med som standard.
Hengervekt og nyttelast
Det er ikke så ofte man ser mulighet for hengervekt på hele 1 500kg på elektriske varebiler, men dette kan du altså få med Renault Kangoo E-Tech Electric.
Nyttelasten er på 518kg, og WLTP-målinger av varebiler skjer med 50% av nyttelasten i bruk. Da leverer Renault Kangoo E-Tech Electric en WLTP-rekkevidde på inntil 285km på blandet kjøring. Man vil kunne komme lenger med bykjøring, og noe kortere med mye motorvei.
Motorveikjøring er noe av det mest energikrevende man kan utsette elbiler for, og det er sånn sett ikke noen unntak for Kangoo E-Tech Electric. På våre nesten 2 000km med bilen var det nesten bare motorveikjøring, noe som kanskje ikke målgruppen for denne varebilen driver mest med, men da har vi i hvert fall testet det mest ekstreme.
Vi fant ut at rekkevidden på motorvei ligger mellom 190km og 210km i beregnet rekkevidde på våte høstveier med 205/60R16 piggfrie vinterdekk på og ikke i Eco-modus. Med sommerdekk på får man mindre rullemotstand og mer rekkevidde, og Eco-modus vil også redusere forbruket og øke rekkevidden.
Batteri, rekkevidde og lading
Man har 75kW eller 120hk tilgjengelig og 245NM, om man ikke velger Eco-modus, da er det 55kW som er tilgjengelig. Da vi testet kjørte vi ikke i Eco-modus, og bilen opplevdes svært frisk også på motorveien i forhold til mange andre elektriske varebiler vi har kjørt.
Batteriet på 45 kWt kan AC-lades med inntil 22kW så lenge laderen er på et TN-nett med 400V. Hurtiglading, altså DC-lading kan skje med inntil 80kW ladehastighet, og 10% til 80% skal på papiret ta om lag 42 minutter.
Da vi testet lading fra 10% til 80% brukte vi ikke mer enn om lag 34-35 minutter på dette. Når man leser tester bør man vite om at ulike ladere kan levere ulik ladehastighet, så ulike resultater i ulike ladetester behøver ikke å «være feil».
Auto-Car
Hos Auto-Car i Arendal kan du se og prøve Renault Kangoo E-Tech Electric, eller eventuelt en Kangoo med drivstoff ut fra hvilket behov du måtte ha. De kan også hjelpe deg med å få bestilt en Kangoo som passer til dine behov. Innredningsløsninger er naturligvis også tilgjengelig.