Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Den første G-klasse ble lansert i 1979, da undertegnede var 6 år gammel, og for lengst kjente igjen de ulike bilmerker på gata. Min mor fortalte meg at jeg kunne navnet på bilmerker før jeg kunne navn på fargene, så det er ikke umulig at bilinteressen lå i mitt DNA.
Et ikon
Fra 1979 til i dag har det overordnede designet på G-klasse ikke endret seg bemerkelsesverdig, noe som gjør at den er lett å kjenne igjen. Den har alltid vært en robust arbeidskar som man kan bruke til skogs og i de fjongere bymiljøer. I jappetiden var det også en del som døpte den til «Børstraktor», fordi mange tjente raske penger på Børsen, og kunne realisere sin drøm fra barndommen om en G-klasse.
Helt særegen
Mercedes-AMG G 63 er en kombinasjon av en moderne bil med ekstrem komfort, en muskelbil med enorme krefter og en bil der soliditet og robusthet står mer i fokus enn det enkle.
Mange biler i dag som koster noen millioner kroner har «soft-close dører», der du bare forsiktig legger døra inntil bilen, og så lukker den døra pent og forsiktig for deg. Dette vil du aldri noensinne finne i en G-klasse som leverer «hard close dører» der du må smelle igjen dørene skikkelig hardt dersom du skal ha noe håp om å få lukket dem skikkelig.
Selv dørlåsen lager en høy mekansik lyd når den åpnes med knappen på nøkkelen, ganske så særegent i en verden der alt stadig går mot mer og mer elektroniske løsninger.
De store blinklysene som troner på hver side av panseret gjør at du aldri lurer på om du bruker blinklys eller ikke.
Inne i bilen har du ekstremt store vindusflater med helt enormt god utsikt, noe som gjør at du nærmest føler deg som kongen på haugen der oppe i førersetet som kan tilby alt av komfort, som massasjeprogrammer, varme og ventilasjon. Det er nærmest sjokkerende å se i bakspeilet på all den utsikten den store bakruta gir deg.
Manufaktur betyr at du kan spesialtilpasse farger utenpå og inni, og testbilen vi fikk låne hadde en farge som het manufaktur espresso brown med seter i sort nappaskinn. Her var det også mange sorte detaljer, som sort beskyttelsesplate under bilen og sorte stjerner foran og bak for å nevne noe.
Mye krefter
Har du et snev av sans for bil som lager lyd, er det lite som slår opplevelsen av å starte en Mercedes-AMG G 63 med en 4-liters V8 bensinmotor med biturbo. 4 store potter i AMG Performance eksossystemet med to digre potter på hver side av bilen, sender en brummende lyd man lett blir noe avhengig av til omgivelsene. En lyd som skaper til dels mye oppmerksomhet når bilen startes.
Denne store og meget solide bilen veier 2 560kg, og det oppleves ganske absurd å sette bilens kjøreprogram i Sport + og la bilens 585hk og 850NM ta bilen fra 0 til 100 km/t med et motorbrøl av en annen verden på kun 4,5 sekunder. Som om alt av tyngdelover oppheves mens ørene fylles av lyder det er svært få av oss som får gleden av å oppleve.
Det er noen dager jeg nesten misunner meg selv, og disse dagene med Mercedes-AMG G 63 måtte jeg nesten misunne meg selv, for det var litt av en opplevelse å få ratte rundt i flere dager med denne bilen som nesten er mer enn en bil, nærmest et ikon.
Praktisk
De som får oppleve biler som dette får som oftest sette seg inn i en varebil, fordi man sparer om lag kr 710 000 på å ikke ha bakseter i den, så det å få lov til å oppleve den med 5 seter var en aldri så liten drøm som gikk i oppfyllelse.
Med 5 seter slipper man varebilveggen som begrenser innstillingsmulighetene til forsetet, og man har det helt latterlig komfortabelt. De som sitter bak har god plass til knær og til hodet.
Bagasjerommet er fortsatt på 667 liter til bakseteryggens topp, og det er fortsatt langt opp til taket der man kan sette på sikkerhetsnett for bagasjen og laste videre oppover. Legger du ned baksetene har du ganske så heftige 1 941 liter med plass.
G 63 kan trekke med seg inntil 3 500kg på hengerfestet, og kan dermed levere et solid stykke praktisk arbeid for de som trenger å trekke tungt.
G-klasse kan klatre inntil 45 grader – defineres som 100%, ha inntil 70% skråkjøring, som tilsvarer over 30 grader. Her har du tre differensialsperrer med 100% sperrevirkning, slik at du skal komme deg fram der ingen skulle tru at nokon kunne kjøre bil.
Vanndybde på inntil 70cm takler den også uten problemer. Vi tok den ikke med på en ekstrem test, for det er grenser for hva vi våger å utsette en bil til nesten 3,5 millioner for, men vi vet at den klarer det den lover.
Tålmodig
Det er meget høy etterspørsel etter G-klasse, og man skal være av den tålmodige typen om man vil ha en som er helt ny. Her nevnes det venteliste på et par år.
Disse ventelistene gjør faktisk G-klasse til et yndet investeringsobjekt, og det må vel nesten betegnes som noe sjelden for en ny bil i disse dager.
Akkurat nå står det faktisk en sort Mercedes-AMG G 63 inne hos Agder Bil som det er mulig å kikke på, men den er nok solgt for lenge siden. Dette er en bil ingen forhandlere får lov til å bestille for å ha i utstilling eller som demobil, så det kan være lurt å benytte sjansen nå til å få sett nærmere på den sorte perlen Agder Bil har inne i disse dager.