Vi har testet nye Kia Sportage plug-in hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Den nye Kia Sportage har et langt mer moderne design utenpå og inni enn den forrige Kia Sportage. Den nye får du i tre utstyrsnivåer, Comfort, Active og Exclusive, med priser fra kr 499 900.

Design
Den nye fronten til Kia Sportage phev har skarpere linjer og kombinasjonen av et langt mer moderne utseende med mye mer sportslighet i uttrykket. Bilens sider har et roligere og mer harmonisk uttrykk. Bak ser man en røffere metallplate som trekkes oppover og møter ryggelysene, samt en ducktail som alle aerodynamikk-ingeniører vil ha på nyere biler som ligger på toppen av baklyktene. Bakruteviskeren er lagt rett under bakspoileren, og er så godt som usynlig når den ikke er i bruk.

Langtur
Det første du merker deg når du setter deg inn i nye Sportage er de meget gode setene med alle mulige innstillingsmuligheter for å få en optimal sitteposisjon. Her er det både ventilasjon og varme i setene og varme i rattet.
Når du bruker blinklysene dukker det opp kameravisning av dødvinkelen i instrumentene, noe som er helt genialt ved bykjøring der syklister og sparkesyklister kan dukke opp i full fart i blindsona, eller på motorveien når du vil være sikker på at det ikke er noen i blindsona.
Skulle du bli parkert inne, altså at bilene står så tett inntil din bil at du ikke får opp dørene skikkelig, kan du kjøre ut bilen ved bruk av knapper på nøkkelen.
Kjørekomforten er god, støynivået er lavt og med et godt lydanlegg fra Harman Kardon er det enkelt å trives på langtur. Forbruket endte på 0,59 liter på mila fra Lørenskog til Grimstad og fra Grimstad til Lørenskog. Det er en distanse på om lag 288km, og må vel kunne defineres som en langtur.

Test av elektrisk rekkevidde
Det fine med ladbare hybrider er at man kan kjøre mange av dem stort sett helt elektrisk i hverdagen, og Kia lover 70km elektrisk med sin nye Sportage plug-in hybrid, så det måtte vi jo teste om kunne stemme på virkelige veier.
Vår kjørerute når vi tester elektrisk rekkevidde er helt lik hver gang, vi starter i Grimstad ved en hjemmelader der vi lader til 100% før avreise, kjører så gjennom Grimstad og forbi UiA til Rv420 retning IKEA, så forbi Dyreparken og Sørlandsparken mot Kjevik og videre mot Birkeland, og eventuelt Lillesand igjen dersom bilen går så langt elektrisk.
Vi kom 76,3km elektrisk i 22-24 varmegrader og på tørre veier, men selv om bilen ikke vil kjøre rent elektrisk lenger er den ikke tom for strøm, for den sparer på en del strøm så den kan fungere som en vanlig hybrid når den ikke lenger kjører på ren elektrisitet.
Med nytømt batteri drar vi alle ladbare hybrider ut på motorveien i 100 km/t mellom IKEA og Grimstad for å teste snittforbruket på denne strekningen og hastigheten når man ikke kan kjøre mer på elektrisitet. Her landet snittforbruket på 0,62 liter på mila. Det betyr at forbruket på langturer ikke behøver å overstige 0,62 liter på mila selv om det er mye motorvei på turen.

Praktisk
Min hjemmelader kan levere inntil 7kW, og Kia Sportage phev har en ombordlader som kan ta imot inntil 7,2kW, da kan man lade til 100% på et par timer på hjemmeladeren. Det er ganske kort tid med tanke på at man får hele 76km rekkevidde ut av ladeøkta.
Kia Sportage er 4,515 meter lang og 1,865 meter bred, det gir god innvendig plass for de 5 som er med i bilen. Bagasjerommet på 540 liter opp til bakseteryggens topp gjør at du får med deg den bagasjen du har behov for. Taklast kan du også ha. Tar du med hengerfeste kan du trekke med deg inntil 1 350kg.
17cm bakkeklaring gjør det mulig å komme seg fram på de fleste hytteveier, og man har 4WD som sikrer fremkommeligheten også når det blir glatt ute.
Systemeffekten er på 265hk og 350NM, noe som gir en fin komfort uten at bilen oppleves som noen sportsbil av den grunn. Her er det komfort som er mest sentralt.
Baksetet er optimalisert for 2 personer, men man kan også ha 3 der bak. Det er naturlig nok yttersetene som er de beste setene i baksetet. Bakseteryggen kan man slå ned, og den er delt 40/20/40.

Prøvekjøre
Nye Kia Sportage phev kan du prøvekjøre hos Bertel O. Steen i Arendal, det kan definitivt anbefales om du er på jakt etter en 5-seter SUV med 4WD og som kan kjøres elektrisk i hverdagen og rimelig på langtur.