Skoda Enyaq Coupé RS iV – sportslig, lekker og praktisk

Sander Blomgren – Agderposten Marked

Selv om Skoda Enyaq Coupé RS iV ikke har kommet til Gromstad Motor Stoa riktig enda, så har vi fått låne en fra Skoda Norge en uke i sommer.
Skoda sin nye Enyaq Coupé er en bil som skinner på mange områder og som mange på det norske markedet vil bli meget begeistret for. Skoda byr på en bil med firehjulstrekk, 299hk og et batteri på 77kwh. For å toppe det hele kan du trekke tilhenger på inntil 1 200kg med bilen, og du kan i tillegg bruke takstativ på bilen, til tross for det store glasstaket.
Skoda sin nye Enyaq Coupé RS er en elbil som er bygget på samme plattform som konsern-søsknene ID.5 GTX og Audi Q4 e-tron Sportback. Til tross for det er dette en veldig ulik bil fra søsknene sine. Både utvendig og innvendig skiller denne seg ut fra mengden. Utvendig får du skarpe og lekre linjer. Innvendig får du et interiør fylt med alcantara, karbon og grønne kontrastsømmer.

Kjørefølelse
Kjørefølelsen er en viktig del av opplevelsen bak rattet. I Enyaq Coupé RS iV får du en kjørefølelse som byr på sportslighet, men også mye komfort. Med det sportslige understellet får du en bil med flere personligheter. I kjøremodus komfort er det en bil som glir lydløst av gårde på veien. Setter du den i sport blir bilen mer responsiv og understellet mer egnet for aktiv kjøring. Dette er med andre ord en bil du kan ha med familien på langtur med god komfort, samtidig som du kan ta en avstikker på mer svingete bakveier for å kose deg med litt aktiv kjøring.

Er en coupé praktisk?
Praktiske egenskaper og coupé er kanskje ikke en begrepskombinasjon du først tenker på, for den coupéformede bakenden kan jo stjele en del bagasjeplass. Til tross for Coupé-bakenden på Skoda Enyaq Coupé RS iV vil du bli positivt overrasket når du åpner bakluka. I bagasjerommet får du tilgang til hele 570 liter. Legger du ned setene øker dette til 1 610 liter. I en vanlig Enyaq får du 585 liter med setene oppe og 1 710 liter med setene nede. Noe av bakgrunnen for at forskjellen ikke er større er på grunn av målemetoden for bagasjerom som stanser ved bakseteryggens topp, og det er derfra og lenger opp at forskjellene er størst på Coupé og vanlig SUV.
I tillegg til det store bagasjerommet har du muligheten til taklast,hvor bilen er godkjent for 75kg på taket. Og Enyaq Coupé RS iV kan trekke inntil 1 200kg på hengerfestet dersom du velger å ta med dette.
Innvendig i bilen har du mange oppbevaringsmuligheter, med blant annet store gode rom i alle dørene. Samtidig som midtkonsollen i bilen byr på mange smarte oppbevaringsløsninger.
Skulle du kjøre på våte veier, vil det komme mindre fuktighet på bakruta til en Coupé enn en SUV med rettere bakende.
Konklusjonen her må bli at selv om Enyaq Coupé RS iV er en lekker Coupé, så er den svært så praktisk.

Priser og utstyr
Skoda Enyaq Coupé RS iV har en startpris på kr 579 000 i Arendal. Testbilen fra importøren hadde alt av ekstrautstyr som er mulig å velge, og prisen ble da på kr 636 600.
Noe av ekstrautstyret på testbilen var svart metalic lakk, 21’’ felger, foldbart tilhengerfeste og interiør pakke. Det er nemlig slik at Coupé RS iV kommer tilnærmet fullstappet med utstyr som standard.
Skoda Enyaq Coupé RS iV har som standard et stort panorama glasstak, LED-Matrix lys med Crystal face grill. I tillegg får du oppvarmet ratt og seter, både foran og bak inkludert.

Rekkevidde og lading
Forbruk og rekkevidde tester vi på alle elbiler. Skoda sin Enyaq Coupé RS iV har en WLTP rekkevidde på 510km. Dette er målt med 20 tommers felger og dekk.
I 50/50-testen som består av 50% landevei og 50% motorvei fikk Enyaq Coupé RS iV en beregnet rekkevidde på 480km. I landeveistesten på 205km brukte Enyaq Coupé RS iV bare 38% av batteriet som gir en beregnet rekkevidde på 539km. På begge testene var det mellom 19 og 21 grader og tørre fine veier.
Vi hentet testbilen i Oslo, og satte kursen sørover. På turen sørover var det to personer i bilen og tre kofferter. På de første 350km brukte bilen 76% av batteriet. Det gir en beregnet rekkevidde på motorvei på 420km, med flere lange strekninger hvor hastigheten er 110km/t. Forbruket på turen var på hyggelige 17,1 kWh/100km. Fra Bamble dukket det opp noe regn, så asfalten var litt våt fra Bamble til Sørlandsparken. Temperatur mellom 16 og 18 grader.
Når det er tid for å lade bilen lader bilen med en makshastighet på 135kW på en 150kW lader. Da tar det 36 minutter å lade bilen fra 10% til 80%.

Prøvekjøre
Skoda har videreført den suksessfulle oppskriften med vanlig Enyaq over til Coupé utgaven. Kjørefølelsen, komforten og kreftene er på plass slik at som en helthetlig pakke skinner den. Hvis ikke du er på jakt etter alle kreftene og alt utstyret RS-utgaven har, vil du snart kunne bestille Coupé med mulighet for både to og firehjulsdrift og andre utstyrsnivåer.
Ønsker du å prøvekjøre en Coupé RS må du vente litt til. Bilen er dessverre ikke klar for prøvekjøring riktig enda. Dersom alle brikkene faller på plass, kan demobilen komme til Arendal i løpet av september slik det ser ut nå. Bilen kan imidlertid bestilles allerede nå hos Gromstad Motor Stoa.