Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Jeg har fortsatt til gode å treffe på en person som ser på Nissan Ariya og ikke liker designet, så her har designerne gjort en svært god jobb, både utvendig og innvendig. Tidløs japansk futurisme med enkelthet, høy klasse og gjennomført stil preger denne nye lekre elbilen fra Nissan. Snart kan du se den og kjøre den i Arendal.
Prate med folka bak
Noe av det som er mest stas med å få være med på lanseringer av nye bilmodeller er å få snakke med noen av de som har vært med på å utvikle bilen, og å få høre direkte fra kilden hva slags tanker som er tenkt i forkant av de ulike beslutninger som har ført til det ferdige produktet.
En av de jeg snakket mest med heter Alexander Pasternak, ansvarlig for produkt og service planlegging for Nissan Ariya, og han kunne alt teknisk om bilen.
Nissan Ariya er en av de bilene som tilbyr mest benplass for de som sitter foran, og mye av det man normalt finner mellom forsetene er nå flyttet inn under panseret på Nissan Ariya fordi man ønsket at opplevelsen av å sette seg inn skulle minne litt om den opplevelsen du får når du setter deg i en lounge.
Armlener og knapper mellom forsetene er satt på en flyttbar kloss, og man har knapper som gjør at man kan flytte den elektrisk inntil 15cm framover eller bakover, alt ettersom hvor sentralt benplassen på midten av baksetet er.
Det er også svært lekkert at knapper er integrert i bilens treverk, både i dashbord og mellom forsetene. Det bidrar sterkt til den eksklusive følelsen man får fra dette interiøret.
Kjøreopplevelse
Bilen vi fikk kjøre i Stockholm hadde den minste batteripakken på 63kWt og 2WD, den har en vektfordeling med 52% framme og 48% bak. WLTP-rekkevidden er på 403km, men da vi testet bilen på en nesten 100km lang tur i Stockholm regnet vi oss fram til en rekkevidde på 443km i sommervarmen med blandet kjøring. Når man tester en ny bil er man ikke nødvendigvis så forsiktig med høyrefoten hele veien, for man skal jo gjerne kjenne litt på akselerasjon, krefter, litt høy fart i sving og litt slikt for å bli kjent med bilen.
Det vi fant ut var at støynivået var lavt, komforten var høy, akselerasjonen var helt grei med 7,5 sekunder fra 0-100 km/t, men med minste batteripakke og 2WD har man 160kW og 300NM som ikke nødvendigvis inviterer til veldig sportslig kjørestil. Her er det komforten som er mest fremtredende.
Mye utstyr
I Stockholm hadde de bilen i en mørk grønn farge med lyst interiør, og en kobberfarge med mørkt interiør som jeg kjørte rundt med. Begge bilene hadde alt utstyr, altså utstyrsnivå Evolve, som blant annet inkluderer seter og ratt med elektrisk justering og minnefunksjon. Forsetene hadde både varme og ventilasjon, og på en varm sommerdag var det veldig deilig med ventilasjon i forsetene.
Nissan har invitert Alexa inn i navigasjonen, en assistent som tilsvarer Google sin assistent, som man kan snakke til og få til å legge inn destinasjon på navigasjonen og mye mer. Head-up displayet var meget bra, også når man hadde polariserte solbriller på.
Vil man nyte radio eller musikk har bilen et fint anlegg fra BOSE, og når du skal rygge setter du nok pris på 360 ryggekamera. Bakspeilet kan være helt vanlig bakspeil, men man kan også bytte til kamerabakspeil med å vippe på bakspeilet dersom man ønsker bedre utsikt bakover.
Man har naturligvis en app til mobilen for Nissan Ariya, for å forvarme eller annet som er kjekt.
Kartene som brukes leveres av Google, som da naturligvis tipser om kø og alternative ruter man kan ta som man sparer tid på. Apple CarPlay og Android Auto kan man også bruke, men når man tester en bil på ukjente veier blir det litt lite «fikling» med infotainmentskjermen, for man er helt avhengig av at det ikke skjer noe med navigasjonen som man må ha for å finne fram til reisemålet. Det gleder vi oss til å få testet mer i Norge.
Intelligent nøkkel som du bare kan ha i lomma, så låses dørene opp når du nærmer deg og låser seg når du forlater bilen.
Bilens software oppdateres trådløst – OTA – Over the air, noe som gjør at forbedringer kan komme uten at man må inn på verksted av den grunn.
To batteripakker
Nissan Ariya kommer med to ulike batteripakker, den vi fikk prøvekjøre med 63 kWt er den minste batteripakken, og her kan man kun velge bilen med framhjulsdrift.
Den store batteripakken på 87 kWt kan man velge med 2WD eller e-4orce firehjulsdrift, og toppmodellen har da hele 225kW og 600NM og kan dra med seg inntil 1 500kg henger. 2WD utgavene kan dra med seg inntil 750kg henger.
Nissan oppgir ladetid fra 20% til 80% til å være 28 minutter for batteripakken på 63kWt og 30 minutter for den store batteripakken på 87 kWt. Vi skal teste lading når det blir mulig i Norge.
Kommer ganske snart
Gromstad Motor Stoa regner med å få inn sin første demobil i slutten av august, så nå er det ikke lenge igjen til alle kan få se og oppleve den lekre Nissan Ariya på Stoa i Arendal.