To biler i en – C 220d 4MATIC All-Terrain

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det er vel ikke uten grunn at man har et kjent TV-program i Norge som heter «Der ingen kunne tru at nokon kunne bu» – det er ikke alle hus som har tilgang til vei, og langt fra alle hytter, og enda flere har en litt guffen vei den siste biten man kan kjøre. Så har man alle som bor i «bakkar og berg» der veier blir glatte om vinteren. Med andre ord nok av grunner til at mange i Norge elsker drift på fire hjul.

Ikke bare offroad
Mercedes-Benz C 220d 4MATIC All-Terrain har det velkjente 4MATIC firehjulsdriftsystemet fra Mercedes, og den har 40 mm ekstra bakkeklaring i forhold til en vanlig C-klase stasjonsvogn, samt ekstra beskyttelse under bilen.
Når man velger kjøreprogram for langturen er Comfort et velkjent valg, men her har man også kjøreprogram Offroad og i tillegg Offroad + for de ekstra krevende kneikene.
Det at vi i Norge elsker drift på fire hjul har ført til at mange velger seg SUV for å komme frem dit man vil, men ikke alle mener at kjøreposisjonen i en SUV blir helt optimal, slik som man får i en mer tradisjonell stasjonsvogn.
Med All-Terrain utgaven av C-klasse stasjonsvogn får man den gode sittestillingen som en stasjonsvogn leverer, og man får terrengegenskapene. Vi testet å kjøre mange timer i ett strekk på langtur, og setene i testbilen var eksepsjonelt komfortable, støynivået var meget lavt og understellets komfort svært god. Her kommer du ikke sliten fram etter en langtur, og det er det mange som vet å sette pris på.

Mildhybrid
Testbilen hadde et mildhybridsystem som er med på å få redusert forbruket til et minimum. At en liten fullhybrid kan klare et forbruk på 0,47 liter på mila er nå en ting, men at en stor stasjonsvogn som veier nesten 2 tonn kan levere et forbruk på motorvei fra Lørenskog til Grimstad på 0,46 liter på mila, og på returen med litt regnvær 0,47 liter på mila er langt mer imponerende.
Mildhybridsystemet leverer også noe som kalles EQ-boost i en akselerasjon, der man får 20hk og 200NM ekstra med krefter fra 48V-systemet til mildhybriden. Det kommer da i tillegg til bilens 200hk og 440NM, noe som gir en systemeffekt i noen sekunder med EQ-boost på 220hk og 640NM.
I praksis tenker man ikke over at mildhybridsystemet er der, man opplever bare et overskudd av krefter ved akselerasjon, og man får et svært hyggelig forbruk når man er på kjøretur. Ladingen foregår når bilen er i bevegelse, og når bilen bremser, da tar bilen selv vare på overskuddsenergien og lagrer den til det er bruk for den til akselerasjon og til å få redusert forbruket.

Hei Mercedes!
Nye Mercedes-Benz C-klasse kan du snakke norsk til, når du sier «Hei Mercedes!» spør bilen deg om hva den kan hjelpe deg med. Da kan du be den endre temperatur på klimaanlegget, åpne rulledekselet til glasstaket, sette på radioen, legge inn et reisemål i navigasjonen, eller endre farge på stemningsbelysningen.
Man kan selvsagt gjøre det samme med en del trykk på skjermen, men det er jo langt mer trafikksikkert å be bilen om å fikse dette uten å måtte ta øynene og oppmerksomheten vekk fra veien. Det er nesten som å ha en sekretær i bilen som fikser alt som skal fikses av justeringer og endringer.
Det er store variasjoner på hvor gode slike sekretærer er til å forstå seg på det sjåføren ber om, men systemet til Mercedes-Benz er noe av det beste som finnes der ute, og er nå så godt at det oppleves direkte nyttig.
Det er jo litt typisk at man ber bilen om å fortelle en vits, og da vil du oppleve en ganske tørrvittig humor fra Mercedes-Benz.

Gode løsninger
Hos Mercedces-Benz velger du selv hvor mye av det tilgjengelige ekstrautstyret du ønsker å ta med, men mye av ekstrautstyret kan helt klart anbefales.
Head-up displayet for eksempel er noe av det bedre som finnes på markedet, og det resulterer i at man ikke trenger å flytte blikket vekk fra veien i noen særlig grad. Store klare tydelige symboler, bokstaver og tall som gir deg informasjonen du trenger.
Er du glad i god lyd finnes det ulike valg for bilens stereoanlegg, og Burmester leverer så overlegen lyd at selv en kritisk sjel som drev Hi-Fi klubben i Grimstad måtte si seg fornøyd med presisjon og lydbilde.
Liker du det lille ekstra innenfor setekomfort kan du bestille Energizing Package Plus, der forsetene blir ventilerte og får mange ulike og svært gode massasjeprogram. Det er for øvrig et system der en del smartklokker kan fortelle bilen hvordan du som sjåfør har det, og bilen kan foreslå et program som passer til hvordan du har det. Avansert og deilig.
Testbilen var utstyrt med hengerfeste, og man kan trekke med seg inntil 1 800kg i tillegg til at bagasjerommet kan ta med seg inntil 490 liter opp til bakseteryggens topp, og mer dersom man pakker opp til taket. Det er jo nettopp her at stasjonsvogn er genialt, for det er så mye ekstra plass opp til taket, og man kan bruke sikkerhetsnett for bagasjen de gangene man må ha med seg litt ekstra mye bagasje.
Hos Agder Bil kan du få hjelp til å sette opp din drømme-Mercedes, finne den motorisering som passer din bilbruk og det ekstrautstyret som du vil få ekstra glede av i hverdagen.