Noen ganger gjør det vondt!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

For en som hele tiden kjører nye biler, så er det faktisk slik at en del biler kan gå litt i glemmeboken for å gjøre plass til nye opplevelser bak rattet. Så har du noen få biler som er såpass eksepsjonelle at man ikke glemmer dem, og det kjipeste med å låne dem er ikke bensin- eller laderegningen, men å måtte levere bilene tilbake igjen. Audi RS3 ramlet raskt inn i sistnevnte kategori.

Kompakt og praktisk
Audi RS3 Sportback er litt under 4,4 meter lang, og er sånn sett en relativt kompakt sammenlignet med mange andre biler, men likevel har jeg som er litt diger meget god plass i framsetet, barna har super plass i baksetet, og bagasjerommet på 282 liter føles akkurat passe stort til at bilen kan oppleves som en praktisk familiebil for de som ikke skal ha med barnevogner og barnestoler og andre store saker i bagasjerommet.
Nå hadde testbilen en del utstyr som var hentet fra listen over ekstrautstyr, og med adaptiv cruisekontroll, smartnøkkel som gjør at du åpner bilen med nøkkelen i lomma, og elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon gjør at langturen også oppleves både praktisk og komfortabel.
Trykker du på RS-knappen på rattet kan den komfortable og praktiske familiebilen forvandles til en illsint racer, du får alle 400hk og 500NM tilgjengelig og kan suse fra 0-100 km/t på smått heftige 3,8 sekunder. Vi kommer sterkere tilbake til hvordan akkurat det oppleves, men det magiske med denne bilen er at man kan trykke på samme RS-knapp igjen for å få Audi RS3 Sportback til å forvandle seg tilbake til den snille og praktiske familiebilen!

Forbruk
Det er mulig at ingen som velger denne bilen bryr seg noe som helst om hva slags forbruk den har, men ettersom dette er en sportsbil som også fungerer helt utmerket som familiebil så smugkikket vi litt på dette temaet som ikke har blitt mindre aktuelt med de relativt sprø pumpeprisene på bensin for tiden.
WLTP-testen viser et forbruk på 0,9 liter på mila på det som defineres som blandet kjøring, men da vi kjørte på motorveien fra Grimstad til Oslo brukte den ikke mer enn 0,75 liter på mila.
Det vil derfor overraske meg stort dersom man ikke klarer å lande snittforbruket under 0,8 liter på mila dersom det er en langtur med familien man skal på.
Trykker man på RS-knappen for å få bilen i RS-modus så får man bare glemme forbruk, da har man det alt for moro til å bry seg om slike detaljer.

Sportsbil
Er man på jakt etter en bil som skal være en sportsbil, og som skal være ekstra moro å kjøre på svingete og kompliserte veistrekninger i dette magiske landet vårt, så bør man kikke litt på bilens vekt.
Mange elbiler veier langt over 2 000kg, enkelte også godt over 2 500kg, og tro meg når jeg sier at det oppleves ganske annerledes på kronglete veier enn en bil som veier 1611kg!
Audi RS3 oppleves leken og lett, og er med på all moro du utsetter den for, og skyter fart ut av hver sving når du bruker gasspedalen. Dette skjedde akkompagnert av en helt fantastisk lyd som kom ut fra RS Sportseksosanlegget som testbilen hadde fått fra ekstrautstyrslista. Er det en linje du ikke skal hoppe over på den lista så er det linja der man velger RS Sportseksos!
Å kjøre Audi RS3 Sportback blir litt som å få en injeksjon av eufori, fordi alt stemmer så utrolig bra, med krefter, hvordan bilen oppfører seg, og lydbildet som man nesten ikke trodde man kunne få i 2022 etter at EU har innført så strenge regler for bilers lydbilde.

Ekstrautstyr
Audi RS3 starter på kr 899 700, og testbilen hadde såpass mye fra lista over ekstrautstyr at den kostet kr 1 094 633. Det er alltid mye som frister på en slik liste over ekstrautstyr, som for eksempel LED Matrix lys, men kjører man ikke noe særlig på mørklagte veier kan man kanskje klare seg med standard LED-lysene?
Det vi ikke kunne klart oss uten fra ekstrautstyrslista til en Audi RS3 som skal fungere som familiebil og som sportsbil er;
– RS Sportseksos – kr 15 290
– Adaptiv cruisekontroll – kr 4 280
– Ryggekamera – kr 6 270
RS Sportseksos utgjør så utrolig mye av opplevelsen når man bruker bilen som en sportsbil, derfor måtte det anlegget med. Adaptiv cruisekontroll gir såpass mye komfort på langturer og ved kø-kjøring at man ikke bør droppe det av komforthensyn. Ryggekamera for at man ikke skal rygge borti noe, og skade RS Sportseksosen ved et uhell. Samtidig er det også en komfort i hverdagen med et ryggekamera, for parkere bilen må man jo innimellom.
Selv med vinterdekk og deilig lakkfarge havner man da under kr 950 000.

Gromstad Auto
Hos Gromstad Auto i Arendal er de eksperter på Audi RS, og kan hjelpe deg med å finne ut hvordan en RS3 bør utstyres for at du skal få optimal glede og nytte av den.
Sportsbiler som kan være praktiske og komfortable familiebiler finnes fortsatt, og Audi RS3 Sportback er utvilsomt en av de bedre man kan velge.