VW ID.5 GTX overbeviser i våre tester!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Prismessig starter VW ID.5 på kr 460 500 og VW ID.5 GTX starter på kr 509 500. Demobilen som vi testet, og som du kan booke prøvekjøring på hos Gromstad Auto koster kr 615 200 og har en del ekstra utstyr som vi skal komme nærmere tilbake til. Det som overrasket oss litt var at en såpass stor elbil på 21 tommers felger leverte så bra i våre tester, for vi slo WLTP-testen i 15 grader på landeveien!

Design og praktiske forskjeller
Hovedforskjellene mellom en VW ID.4 og en VW ID.5 er taklinje og bilens bakende, der VW ID.4 har et mer tradisjonelt SUV-utseende på bakenden, mens VW ID.5 har en mer coupéformet bakende. Dette gjør seg i all hovedsak gjeldende utenpå, men man får naturlig nok noe mer plass fra hattehylla til tak i en VW ID.4 enn i en VW ID.5.
VW ID.5 har ikke takrails, dermed er den ikke tilrettelagt eller typegodkjent for taklast, noe VW ID.4 er. På grunn av et mer aerodynamisk design vil en VW ID.5 kunne få lavere forbruk og mer rekkevidde enn en VW ID.4.
Noen av de praktiske forskjellene er altså noe man må ofre for skjønnheten når man velger en VW ID.5, men for mange vil det stilige designet på VW ID.5 være verdt et par praktiske forskjeller. Selv har jeg knapt nok hatt takboks på en bil, mens andre kjører rundt med dette hele tiden, så alle vil ikke oppleve de praktiske forskjellene som ulemper.
En del SUV’er som finnes som både normal SUV og i en coupé-utgave, har en tendens til å droppe fester for sikkerhetsnett til bagasje i coupé-utgaven, og tenke at SUV-versjonen skal være den praktiske av dem. Dette har heldigvis ikke VW gjort med sin VW ID.5, her er det festepunkt i taket enten man bruker baksetene eller ryggene er felt ned for å få inn maksimal last.

Ekstrautstyr
Demobilen Gromstad Auto lånte bort har en god del ekstra utstyr, som Narvik-felgene med 235/45/21 foran og 255/40/21 bak. Vil man ha enda mer rekkevidde enn vi fikk i våre tester kan man gå for standard felger, men disse var jo lekre da.
Innfellbart hengerfeste har også demobilen, som man med VW ID.5 GTX kan trekke inntil 1200kg på.
Demobilen hadde også designpakke+, komfortpakke+, sportspakke+, interiørpakke top sport+, førerassistentpakke med parkeringsassistent og infotainmentpakke + soundsystem.
Mer utstyr gir mer vekt, noe som i utgangspunktet ikke er optimalt for å oppnå beste resultater på tester av rekkevidde. Men for nytelsens del er det jo veldig deilig med ekstra gode seter, ekstra god lyd og alt det andre deilige utstyret som demobilen har.

Testresultater
Vi startet med landeveistesten vår på 205km, som går fra Grimstad, via Froland til Evje, og derfra ned Rv9 til Sørlandsparken, og Rv420 tilbake til Grimstad. En tur der maksimal fartsgrense er 80 km/t og vi bruker cruisekontroll i fartsgrensen.
Tørre veier og 14-15 grader på turen, en del vind. VW ID.6 GTX har i utgangspunktet en WLTP-test på 472km, men vi brukte bare 38% av bilens batteri på de 205 kilometerne, noe som gir en beregnet rekkevidde på over 539km.
Vi har også en 50/50-test der vi kjører om lag 50% på landevei mellom Grimstad og IKEA, og om lag 50% på motorvei fra IKEA til Grimstad. Dette er en noe tøffere test, fordi motorveiandelen med 100 km/t langt overstiger motorveiandelen i en normal WLTP-test. Her klarte VW ID.5 GTX å få en beregnet rekkevidde på 473km. Temperaturen var fortsatt mellom 14 og 15 grader, og det kom noen regnbyger, men bakken ble ikke våt nok til at det fikk noen betydning for rullemotstanden.
Dermed slo en godt utstyrt VW ID.5 GTX på 21 tommers felger WLTP-test tallene i begge våre tester, og det lot vi oss imponere over.
Det skal ta om lag 36 minutter å lade bilens 77 kWt store batteri til 80%, dette var ikke noe vi rakk å teste, for vi hadde bilen bare fra en dag til neste, og det var for mye strøm igjen på bilens batteri da vi måtte ta kvelden til at vi kunne teste ladehastigheten. Slike oppgitte ladehastigheter bruker å stemme veldig bra med det vi erfarer i våre tester.

Opplevelsen
VW ID.5 GTX har hele 299hk, det gjør kjøreopplevelsen frisk og god, og det å ha overskudd av kraft i alle situasjoner gir en spesiell komfort som bør oppleves. Det er ekstra deilig å kjøre biler som har mye krefter og god kultivering av kreftene, slik at man kan bruke de kreftene man trenger uten at det blir rykk og napp og slitsomt for noen som er i bilen på noe vis.
Nå hadde demobilen ekstra gode og stilige seter, og det gir også ekstra komfort når man skal kjøre mange timer uten stans.
Demobilen var også utstyrt med cruisekontroll som bremser ned før rundkjøringer og kryss, og endrer hastigheten ut fra endringer i fartsgrensene på veien man kjører på. Da trenger man egentlig bare følge med og styre bilen.
Deilig head-up display sørger for at man knapt nok trenger å ta øynene fra veien, og et ekstra godt anlegg gjør det ekstra kjekt å høre på musikk eller radio. Der hjelper også god støyisolering til for komfort og stillhet til musikknytelse.
Vi anbefaler at du tar turen innom Gromstad Auto og prøver VW ID.5 GTX, en elbil det kan være vanskelig å levere tilbake igjen, fordi man trives veldig raskt i denne bilen.