Hyundai Tucson N-Line – lekker bil

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det er ikke lenge siden Mobile Arendal fikk inn sin nye Hyundai Tucson N-Line, og vi tok den med på test, for å se hvor langt vi kunne komme elektrisk med den, og for å se hva forbruket landet på i 100 km/t med nytømt batteri.

Nytt fjæringsoppsett
Hyundai Tucson N-Line har fått det nye elektronisk regulerte fjæringen som også nye IONIQ 5 skal få. Her styres demperkraften separat på hvert hjul, slik at man kan få fastere fjæring der man har behov for dette, for å redusere krengning, gynging og slingring.
Når man drar litt ekstra raskt gjennom en tom rundkjøring er det lett å kjenne på denne økte stabiliteten, og det merkes også dersom man kjører litt aktivt på svingete vei. I hverdagen merker man bare at komforten øker selv på litt kronglete vei.
Avanserte og gode fjæringer gir en langt mer eksklusiv kjøreopplevelse, man merker at det er brukt ressurser på at du skal ferdes mest mulig komfortabelt.

Sterk ladbar hybrid
Før i verden koblet man aldri ordene 1,6 liters bensinmotor med sterk motor, men takket være den elektriske motoren leverer systemet hele 265hk i Hyundai Tucson.
Veldig raskt vil kverulantene der ute spørre, men hva skjer når batteriet er tomt? Ut fra vår test kan man se at batteriet aldri er tomt, man får ikke lov til å tømme det helt, dermed vil du aldri gå glipp av de elektriske kreftene når du trenger en kraftig akselerasjon.
Hyundai har en så god buffer for å sikre seg at du har nok elektriske krefter tilgjengelig, at du ikke får kjøre elektrisk lavere enn at det er 18% igjen på batteriet, da går bilen automatisk over i hybridmodus, og holder batteriets prosent jevnt mellom 15% og 20%.

Mye deilig utstyr
På varme sommerdager er det veldig deilig med ventilerte seter, det er det ikke alle biler som har tilgjengelig som ekstrautstyr en gang, men på Tucson N-Line følger det med.
Parkerer noen litt tett ved siden av bilen din slik at du ikke får dørene nok opp, kan du bare finne fram nøkkelen og kjøre fram bilen ved hjelp av knapper på nøkkelen. Ganske fantastisk de gangene du faktisk trenger den funksjonen.
Når du bruker blinklys vil et blindsonekamera vises i instrumentene på den siden du blinker mot, slik at du kan få med deg om det er noe i blindsonen før du svinger, også meget genialt dersom noen skulle være i blindsona.

Elektrisk rekkevidde
Når vi tester den elektriske rekkevidden for ladbare hybrider starter vi der jeg bor i Bieheia i Grimstad, slik at batteriet er ladet til 100% før avreise, så kjører vi gjennom Grimstad til Rv420, kjører til Sørlandsparken og videre retning Kjevik og Birkeland. Med andre ord tester vi den elektriske rekkevidden på landevei, men vi tester alle ladbare hybrider på eksakt samme strekning, slik at man skal kunne sammenligne litt.
Vær og føreforhold påvirker rekkevidden for ladbare hybrider, og Hyundai Tucson N-Line sitt 13,8 kWt store batteri fikk servert ganske tørre veier og 13-15 grader i luften da den fraktet oss 66,7km elektrisk. Vi kom fram til Birkeland på ruta vår, noe som må kunne betegnes som langt for en ladbar hybrid.
Som tidligere nevnt var det 18% igjen på batteriet da bilen gikk over til hybrid drift, der bensinmotoren og elmotoren kombineres og byttes mellom ganske hyppig, eller jobber sammen i bratte bakker eller under akselerasjon.

Forbruk med nytømt batteri
Vi kjørte fra Birkeland til IKEA, for så å nulle forbruksmåleren da vi hadde kommet opp i 100 km/t i retning Grimstad.
Her er det litt over 30 km med motorvei der vi bruker bilens cruisekontroll til å holde fartsgrensen.
Forbruket med nytømt batteri landet på 0,61 liter på mila, noe som må regnes som meget akseptabelt for en SUV med bensinmotor og firehjulsdrift på motorveien.

Designelementer
Forskjellen på en vanlig Hyundai Tucson og en Tucson N-Line handler om en god del designelementer. I fronten er designet på N-Line laget for å gi bilen et enda bredere uttrykk, og man har også N-Line emblem i grillen som også har et litt annerledes design.
På sidene av bilen vil man se at også hjulbuene er lakkert, og de lekre felgene er spesielle for N-Line. Her finner man også N-Line emblem.
Når du åpner døra ser du stilige alcantara seter med emblem i ryggen under nakkestøtten, og røde sømmer i seter og i ratt. Metall-pedaler og N-Line ratt legger man også raskt merke til, og mellom forsetene finner man også N-Line emblem ved girvelgeren.
På høyre side i dashbordets topp finner man noen stilige røde linjer som understreker at du befinner deg i en litt ekstra stilig N-Line utgave av den svært gode ladbare hybriden Hyundai Tucson.
Hos Mobile Arendal har de Hyundai Tucson N-Line som demobil, så du kan også booke en prøvetur med den. Det kan varmt anbefales.