Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
The 4 fra BMW kan man få med bensinmotorer og som elbil, og det er de to ulike elbilversjonene vi har sett nærmere på for å finne ut om de går like langt, og om forskjellen er stor mellom dem.
Sportsbil uansett
Uansett hvilken versjon av BMW i4 du går for, så får du en sportsbil, men M50 er den eneste av dem som er en ekte M, noe som betyr en del for de som er glade i M-biler fra BMW.
BMW i4 eDrive40 kommer med bakhjulstrekk, 340hk og 430NM, noe som er ganske mye i elbilverdenen, men som altså er innstegsmodellen for i4. Prismessig kan du få denne fra kr 523 200.
BMW i4 M50 har xDrive firehjulstrekksystem, 544hk og 795NM, og en startpris på kr 594 900. Dersom man ser på andre M-utgaver fra BMW og hva de koster så blir dette historisk billig for en M-utgave fra BMW, og det har fått veldig mange til å sperre øynene opp for denne bilmodellen.
Våre testbiler var en eDrive40 fra BMW Norge, som blant annet hadde head-up display, utvidet ryggekamera og ekstra klargjøring for mobiltelefon med trådløs lading og høy kvalitet på prating med mobil i bilen for å nevne noe.
M50 var fra Bavaria Sør i Arendal, og var en Fully Charged Edition kampanjemodell som starter på kr 655 900 der man blant annet får med laserlys, men som også hadde en del ekstrautstyr, som blant annet vinterdekk og Harman Kardon Surround Sound system for å nevne noe, og kostet kr 729 170.
Det er mange muligheter for å spesialtilpasse utstyret man vil ha med i sin BMW i4, og det kan de som jobber hos Bavaria Sør hjelpe deg med.
Rekkevidde
Ser man på WLTP-tall av det optimale slaget for blandet kjøring, så skal man kunne komme opp i en rekkevidde på eDrive40 på 590km og for M50 510km, men WLTP-testen er for blandet kjøring, det er det sentralt å være klar over. Optimale resultater får man gjerne ikke før det er om lag 20 varmegrader, vi hadde fra 13 til 17 grader.
Første test var landeveitest, fra Grimstad, via Froland til Evje, og så Rv9 om Mosby til Sørlandsparken, og Rv420 tilbake til Grimstad, en vei som på grunn av noen omkjøringer var ca 207km lang.
Beregnet rekkevidde for i4 eDrive40 ble 611km, og for i4 M50 ble beregnet rekkevidde 593km. Konklusjonen må jo her bli at i4 M50 leverer svært langt over WLTP når maksimal hastighet aldri kommer over 80 km/t.
Bilene hadde også ulik dimensjon på dekk og ulike dekkmerker. BMW i4 eDrive40 hadde dekk fra Hankook, 245/45R18 foran og 255/45R18 bak. BMW i4 M50 hadde Pirelli P Zero sportsdekk i dimensjonen 245/40R19 foran og 255/40R19 bak.
Vår andre test kaller vi 50/50-test, der vi har omtrentlig 50% landevei fra Grimstad til IKEA på Rv420, og så 50% motorvei med 100 km/t fra IKEA tilbake til Grimstad. Det er en del mer motorvei enn det som brukes i WLTP-testen.
Beregnet rekkevidde på 50/50-testen for i4 eDrive40 ble godt over 591km, og for i4 M50 ble beregnet rekkevidde 507km. Konklusjonen må jo her bli at i4 M50 bruker noe mer når det er mye akselerasjon på en tur, noe 50/50 testen har langt mer av enn landeveistesten. En annen konklusjon er jo at begge leverer svært godt i forhold til WLTP-tallene!
Opplevelse
Enhver som har kjørt det man kan definere som en vanlig bil fra før vil synes at en BMW i4 eDrive40 er helt utrolig sprek, og på svingete veier leverer den som en sportsbil skal levere, med klar og god tilbakemelding på underlaget, og en måte å takle svinger på som får sjåføren til å glise fordi noe annet er helt umulig.
Går man fra en i4 eDrive40 over til en i4 M50 opplever man mye av det samme, men med en helt vilt sprek motorisering, som er langt villere enn eDrive40. Akselerasjonen er på kanten til ubegripelig, og kraftoverskuddet er så vanvittig ut av svinger at bilen skyter fart. Tallene som vi skrev om, har en stor effekt på opplevelsen. Så kommer det egentlig mer an på hva slags opplevelse du ønsker deg.
BMW i4 eDrive40 har en aning mykere oppsett på fjæringene, noe man kanskje merker mest på skikkelig ujevn vei eller over litt gufne fartshumper, der eDrive40 er noe mer komfortabel enn M50. Det at i4 eDrive40 har bakhjulstrekk, og M50 har xDrive merker man nok mest til ved bakkestart på glatta. Den store forskjellen i hestekrefter og NM merkes godt når man prøver bilene samtidig. Der eDrive40 er sportslig er M50 på kanten til vill og gal, og begge vil få deg til å smile bredt.
Det som bør avgjøre et valg mellom i4 eDrive40 og i4 M50 mener vi er pris, behov for xDrive firehjulsdrift og behovet for hestekrefter. Selv er jeg nok et lite «komfort-dyr», og hadde nok derfor gått for i4 eDrive40. Uansett er det ganske vilt at man kan få to så artige sportsbiler fra BMW for en prislapp som er så langt unna en million kroner, uansett hvor mye utstyr du måtte velge å ta med deg fra den fristende listen over ekstratustyr.
Må prøves
BMW i4 M50 er Bavaria Sør Arendal sin demobil, det betyr at det er mulig å booke prøvekjøring med den, og det bør du gjøre, for den bilen er en opplevelse du ikke må gå glipp av! Men vær forberedt på at du kan få ekstremt lyst på en etter en prøvetur.