Tredje generasjon av ŠKODA Fabia debuter på bilutstillingen i Paris i oktober, med nye og moderne linjer som representerer ŠKODAs «nye look».
De skarpere linjene markerer en klar endring i design. Sjefdesigner Josef Kaban, som også var ansvarlig for konsept C, har hatt ansvaret for utformingen av ŠKODA Fabia.
Designet signaliserer en mer emosjonell retning for ŠKODA med mer sporty og dynamiske linjer. I det nye konseptet ligger også en utvikling og utnyttelse av moderne teknologi, som blant annet inkluder Mirror-link for en integrering av smart-telefoner i bil.
Siste generasjon teknologi
Nye ŠKODA Fabia utstyres med siste generasjon motorteknologi, og med nye drivstoffgjerrige motorer som selvfølgelig oppfyller EU6 standard.
Kundene kan velge mellom 3 dieselmotorer eller 4 bensinmotorer som alle er utstyrt med start-stop automatikk og recuperation som standard. Videre kan kundene velge mellom manuell girkasse eller den moderne DSG dobbel-clutch girkassen.
Nye ŠKODA Fabia leveres med en innstiger, en 1,0 MPI tre-sylindret motor på 60 hk, opp til en 4-sylindret 1,2 TSI turbo motor på 110 hk.
De nye turbo-dieselmotorene med direkte innsprøyting til ŠKODA Fabia er alle basert på common- rail med tre sylindere.
Motorblokken er støpt i aluminium.
Nyttårsbil i Norge
Senere presenters også en GreenLine version med en 75 hk 1,4 TDI motor med et forbruk på kun 0,31 l pr. mil med et CO2 utslipp på kun 82 g/km.
Nye ŠKODA Fabia blir opptil 65 kg lettere, og får en vekt fra 980 kg. Bilen blir 90 mm bredere og 30 mm lavere en forgjengeren.
– Nye ŠKODA Fabia lanseres i Norge i januar 2015, men vi håper vi kommer i gang med forhåndssalget allerede i november, sier direktør Kai Robert Solheim hos importen.
Av Jens P. Christensen