Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Litt før jul dukket BMW i4 M50 opp i butikklokalene til Bavaria Sør i Arendal, og nå på nyåret fikk den på seg sine registreringsnummer, så da snek vi oss til en kveldstur på litt over 300 kilometer med den svært så spreke elbilen.
Første elbil som er en M
BMW har gitt sin i3 elbil styling, men det har ikke dukket opp noen M-versjon av i3. Nå kom M-versjonen av i4 ved lansering, men man kan også velge en vanlig i4 dersom man ikke har behov for xDrive firehjulstrekk eller masse krefter.
BMW i4 eDrive40 kommer med bakhjulstrekk, 340hk og 430NM, noe som er ganske mye i elbilverdenen, men som altså er innstegsmodellen for i4. Prismessig kan du få denne fra kr 522 366.
BMW i4 M50 har xDrive firehjulstrekksystem, 544hk og 795NM, og en startpris på kr 591 720. Dersom man ser på andre M-utgaver fra BMW og hva de koster så blir dette historisk billig for en M-utgave fra BMW, og det har fått veldig mange til å sperre øynene opp for denne bilmodellen.
Vi testet en Fully Charged Edition kampanjemodell som starter på kr 655 900 der man blant annet får med laserlys, men som også hadde en del ekstrautstyr, som blant annet vinterdekk og Harman Kardon Surround Sound system for å nevne noe, og kostet kr 729 170.
Det finnes også en «Super Charged Edition kampanjemodell» som starter på kr 704 900 der enda mer er med som standardutstyr.
Kjøreopplevelse
Dersom man sammenligner en i4 M50 med en 3-serie, så har man bilens tyngdepunkt mer enn 3,7cm lavere i en i4 M50. Man har mer sporvidde foran og bak enn i en 3-serie. Når man setter seg ned i en i4 M50 og justerer på sideklemmingen i setet så man sitter godt fast, merker man etter få meter at dette er en deilig sportsbil, selv om den er en elbil. I M50 har du M-sport styring, adaptivt understell og luftfjæringer bak, som gir en sportslig og fast opplevelse for optimal kjøreglede.
BMW M IconicSounds Electric har laget bilens lydbilde, slik at lyd blir en del av opplevelsen også i en M som er elbil. Her prøver man ikke å etterligne lyder fra en bensinbil, men man har tenkt ut hva folk ser for seg av lydbilde fra en sportsbil som er elektrisk.
I sportsmodus drar BMW i4 M50 i vei noe helt heftig, og for de som ikke er så glad i antispinn, antiskrens og lignende hjelpemidler, du kan slå dem av, men ikke gjør det dersom du ikke vet hva du holder på med, for da kan det fort bli ganske dyrt! Her er det MYE krefter å håndtere! Du verden så vilt moro det er!
Er du tilfeldigvis en ihuga elbilmotstander bør du kanskje ikke teste denne elbilen, for gjør du det risikerer du å endre standpunkt. Herved er du advart! På en annen side, dersom du ikke klarer å synes at det moro å traktere en BMW i4 M50 så spørs det om du egentlig synes det er moro å kjøre bil.
Rekkevidde
Vi dro ut på våre to vanlige test-turer denne kvelden, og startet med vår 50/50-test som da er 50% landeveiskjøring på Rv420 fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA tilbake til Grimstad. Totalt 71km som BMW i4 M50 brukte 16% av sin batterikapasitet på å gjennomføre, noe som tilsier en beregnet rekkevidde på nesten 444km med en utetemperatur mellom 0 og 1,5 minusgrader, og saltede fuktige veier.
Etter en kjapp matbit dro vi ut på vår 205km lange landeveistest, der vi startet friskt med 0 grader ute ved kysten, og stadig synkende temperatur etter hvert som vi nærmet oss Froland og Evje. Store deler av turen var i temperaturer mellom minus 10 og minus 13 grader, og vi var derfor positivt overrasket over at bilen unnagjorde de 90km til Evje med bruk av 22% av bilens batterikapasitet. Hadde vi stanset i Evje for å beregne rekkevidden med mye oppover hadde vi landet på 409km rekkevidde, men turen går videre fra Evje og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad. Etter 205km var 49% av batteriets kapasitet brukt, og det gir en beregnet rekkevidde i kulden på 418km.
Lading
BMW i4 M50 har systemer for å varme opp bilens batterier før lading for å gi optimal ladehastighet, men det skal vi komme tilbake til med en test av senere. Vi ville teste hvor lang tid det tok om man bare dro til en 150kW lader uten å gjøre noen forberedelser i bilen, men med et batteri som var på 10% ved ladestart.
Lading fra 10% til 40% gikk unna på 15 minutter og lading fra 10% til 80% tok 45 minutter. Så skal vi komme tilbake til en test på en raskere lader og med rett «prosedyre» for forvarming på et senere tidspunkt når vi har litt mer tid med bilen.
Praktisk
BMW i4 M50 er ikke bare lek og moro, her er det et stort og praktisk bagasjerom på 470 liter med stor og deilig åpning til bagasjerommet. BMW har valgt å ha elektrisk utfellbart hengerfeste som standardutstyr på sin i4, og her kan man dra med seg inntil 1 600kg.
Ettersom i4 bygger på en 4-serie i Gran Coupé utgave, så er det bakdører her som gjør baksetet langt mer tilgjengelig og praktisk å bruke enn i en Coupé som ikke har bakdører, logisk nok. At en coupé har en buet taklinje som påvirker hodeplassen bak er også logisk.
Den nye BMW Curved Display gir klar og tydelig grafikk og bilder vises med høy oppløsning i ryggekameraløsningene. Man kan velge om man vil trykke på skjermen, eller om man vil bruke joystickhjulet. Fantastisk å få denne valgfriheten!
Bør oppleves
Vi kan varmt anbefale en prøvetur med BMW i4 M50, men kanskje med noen advarsler, for du kan lett bli hekta på opplevelsen dersom du liker å kjøre bil, så det må du nesten være litt forberedt på når du kontakter Bavaria Sør i Arendal for å booke tid for prøvekjøring.