Lokal test av Kia EV6 Exclusive RWD

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det var så vidt Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen i Arendal hadde fått sin demobil utenfor butikkens lokaler da vi kom for å teste den. Så batteriet var ikke kaldt, men nye piggfrie vinterdekk er aldri optimalt med tanke på det å oppnå gode forbrukstall/rekkeviddetall.

Vi var litt spente på å kjenne på forskjellen det var med 228hk i RWD, kontra de 325hk vi hadde testet fra før i AWD, ville bakhjulstrekkeren kjennes daff?

Dobbelt overrasket
På akselerasjonsfeltet fra Stoa ut på E18 kjenner vi raskt at akselerasjonen er god også i bakhjulstrekkeren, og vi tviler på at det er mange som synes det mangler noe krefter her. Det var vår første overraskelse med bakhjulstrekkeren.

Kommer man rett fra AWD-versjonen over i RWD-versjonen vil man nok kjenne på at det er mindre fres på bakhjulstrekkeren, men spørsmålet er jo om du har mulighet til å kjøre aktivt og kjenne på denne forskjellen i hverdagen, eller om man stort sett aldri kjører alene eller med noen som liker fart og moro i bilen.

Jeg vil nesten påstå at det er behovet for firehjulstrekk eller ikke som avgjør valget, for begge oppleves friske og gode å kjøre.

Vi dro ut på vår 50-50 test som består av 50% landevei og 50% motorvei, batteri og driftssystem var ikke så kaldt, fordi bilen kom ganske rett ut fra butikken, men det var 11 grader ute, tørr asfalt, og bilen hadde nye piggfrie vinterdekk – noe som gir mer rullemotstand enn sommerdekk.

Vi kjørte kun et par hundre meter før batteriprosenten hoppet ned et hakk, så den prosenten vi startet på avrunder vi til 0,5%. Kia EV6 RWD brukte bare 11,5% av batteriet på å kjøre 71km, noe som gir en beregnet rekkevidde på 617km. Det er langt over WLTP-tallet for blandet kjøring som ligger på 528km, og vi la merke til at snittforbruket økte veldig lite på motorveien i 100 km/t. Her får Kia EV6 betalt for sitt aerodynamiske design.

Kaldstart
Når man våkner til rim på bakken og en temperatur så vidt over frysepunktet skulle man jo helst hatt bilens app, og satt på forvarming, men vi ville prøve en kaldstart, og se hva det gjorde med rekkevidden vi oppnådde på landeveistesten vår.

Man føler lite behov for å bruke kjølingen i setene i kunstskinn når det er så kaldt ute, men varmen i 3 nivåer og varmen i rattet var det veldig deilig å finne knapp til mellom setene framfor girvelgeren.

På de 205km landevei fra Grimstad, via Froland til Evje, og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad, med maksimalt 80 km/t og temperaturer mellom 1 og 5 grader over halve veien, så endte vi opp med å bruke 43,5 % av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde ved slike forhold på 471km. Det er nærmest forbausende nær WLTP-målingen for blandet forbruk, og mye tyder på at Kia EV6 er utstyrt med en meget effektiv varmepumpe.

Ladekonge
Det er svært få elbiler som kan lade så raskt som Kia EV6, og vi testet lading en søndag ettermiddag da det var kø ved 150kW ladestasjonen ved McDonalds i Grimstad. Når man deler en slik lader får man maksimalt 75kW ladehastighet, og de 13 første minuttene av ladingen delte vi lader med en annen elbil. Da den dro suste ladefarten opp i nesten 150kW som er det maksimale laderen kan levere, og på tross av en litt treg start brukte vi totalt 29 minutter på å lade fra 10% til 80%, kun 16 av de 29 minuttene med full ladefart.

Dersom man lader hos IONITY, som for øvrig også er den rimeligste plassen man kan lade med en Kia EV6 det første året man eier den, så tar det ca 17-18 minutter å lade fra 10% til 80%. Får man en 150kW lader alene tar det om lag 23 minutter å lade en Kia EV6 fra 10% til 80%.

Svært få andre elbiler leverer ladehastigheter på dette nivået.

Spesialfunksjoner og priser
V2L får man inkludert fra GT-Line, men man kan kjøpe det som ekstrautstyr dersom man kjøper den store batteripakken. V2L betyr at man kan sette inn en plugg i ladestøpselet, og koble på husholdningsmaskiner som da får helt normal strøm ut fra bilens batteri. Vanlig støpsel finner man også under baksetet på en GT-Line.

Har man en hytte uten strøm, eller andre behov for en rullende powerbank, så vil man kanskje velge GT-Line. Vil man ha bakhjulstrekk og maksimal rekkevidde er det mulig å velge utstyrsnivå Active eller Exclusive. Man kan med Active også velge et mindre batteri på 58 kWt dersom man ønsker lavest mulig pris for sin Kia EV6. Med startpris på kr 422 300.

Testbilen, en Kia EV6 med Exclusive utstyrsnivå og den store batteripakken på 77,4 kWt, koster fra kr 472 300 med RWD som testbilen hadde. Vil man ha AWD på sin Exclusive starter prisen på kr 502 300. GT-Line får man kun med AWD, og den starter på kr 532 300.

I fjerde kvartal 2022 kommer også en GT, med 585hk, det er lite tvil om at vi gleder oss til å teste den. Man kan bestille den allerede nå, og den starter på kr 602 300.

Dersom du vil teste en av de elbilene på markedet med raskest lading, god rekkevidde og deilige kjøreegenskaper som kombinerer sportslighet og komfort bør du booke en prøvekjøring hos Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen i Arendal.