Fire nye spesialversjoner av Ford Ranger

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er Arendal Auto som selger pickupen Ford Ranger, og den vil i løpet av høsten finnes i flere versjoner enn noen gang før. Vi skal forklare litt om fire nye spesialutgaver som kommer i meget begrenset opplag. Nå har du muligheten til å få deg en ganske så unik Ranger.

Wolftrak
Spesialmodellen Wolftrak bygger på innstegsmodellen til Rangerfamilien XLT, men har en del ekstrautstyr i forhold til denne. Du har en 170hk dieselmotor med automatgir, som XLT, og du kan velge mellom double-cab og rap-cab. Double-cab har mer plass bak framsetene, mens rap-cab har mer plass på planet.
Når det gjelder farger er det Conquer Grey som vi testet i Finland som er standardfargen, men man kan også få Wolftrak i fargen Sea Grey.
Der Wolftrak skiller seg fra XLT er alle de matte sorte detaljene utenpå bilen, som om den har gjennomgått en «chrome delete» behandling. Grillen, områdene rundt tåkelys, beskyttelsesplaten under, speilhus, dørhåndtak og bakre støtfanger er alle i matt sort. Det er også matte sorte interiørdetaljer i Wolftrak.
Du får også med tøffe 17’’ all-terrain dekk med sorte alufelger og Wolftrak logo på fremre dører og inne i bilens interiør på passasjersiden over hanskerommet. I bakre støtfanger har man ryggesensorer, og man får også med en stor sportsbøyle på sidene av planet.
Planet er spraybeskyttet, og er lett å spyle rent. Man får også med elektronisk diff-lås på bakakselen for en svært god fremkommelighet når det blir veldig gjørmete og glatt.
Selv om Wolftrak har mye ekstra utstyr inkludert, så har den også unikt ekstrautstyr tilgjengelig. Enten sort rulledeksel eller matt svart hardtop til planet.
Wolftrak rap-cab starter på kr 502 425 og double cab starter på kr 518 925.

Stormtrak
Den røde Rangeren du kan se på bildene fra Finland er den nye spesialmodellen Stormtrak. Den bygger på den meget godt utstyrte Wildtrak, og har en del mer utstyr og designelementer inkludert. Standardfargen er Frozen White, men man kan også få den i Blue Lightning og Rapid Red, som er den rødfargen som var på bilene vi fikk hilse på.
Stormtrak og de to neste spesialmodellene vi også fikk prøve i Finland har alle 213hk dieselmotor med automatgir.
Utenpå Stormtrak finner man en unik grill med røde innlegg, glossy sorte detaljer i grill, beskyttelsesplate under bilen, rundt tåkelys, på speilhus og dørhåndtak. Sorte dekaler på panser og på bilens sider gir den et mer sportslig uttrykk. På framdørene har man Stormtrak logo med 3D-effekt, og logo finner man også over hanskerommet inne i bilen. Premium skinnseter med logo i ryggen og med elektrisk justering gir et tøft og eksklusivt preg over interiøret som også har glossy sorte detaljer. Det som er av sømmer er røde, og på innstegslisten får man Ranger i rødt lys. Man får med all-terrain dekk med sorte felger i 18’’ størrelse.
Velger man Stormtrak som double-cab får man med elektrisk rulledeksel på planet, og rap-cab får man med manuelt rulledeksel. I lasteplanet får man med en lasteavskiller.
Stormtrak rap-cab får man fra kr 579 325 og double-cab får man fra kr 600 825.

MS-RT
Den største nyheten av de fire spesialmodellene var nesten MS-RT. Normalt for Ranger er at man får mer og mer terrengegenskaper dersom man går oppover på utstyrsnivå, men MS-RT er noe så sjelden som en Ranger som rendyrker mer veiegenskaper. Tro meg, du kommer nok fram akkurat dit du vil med denne Rangeren også, men her får man et design og noen felger som virkelig drar Ranger i en «street-smart» retning som jeg fikk stor sans for de to dagene vi fikk bli kjent med disse Rangerne i Finland. Utrolig kult utseende, og knallgod på veien.
MS-RT er et engelsk motorsportselskap som har bygget om Ranger med sitt spesialproduserte bodykit, med utvidede hjulbuer foran og bak, snasne sideskjørt og en ny frontfanger. Felgene har de samarbeidet med OZ Racing for å framstille, og de 20’’ felgene var knallfine til Rangeren. Frozen White er standardfargen, men man kan også få den med fargene Sea Grey og Agate Black. I Finland var det hvit og sort variant vi fikk hilse på. Går man ekstra tett innpå en MS-RT vil man også oppdage noen detaljer med karboneffekt.
Velger man MS-RT som rap-cab så justerer man de lekre skinnsetene med MS-RT logo og oransje sømmer manuelt, men om man velger den som double-cab får førersetet elektrisk justering. Oransje sømmer går også igjen der det er sømmer i denne spesialmodellen.
MS-RT logo finner man på framdørene, over hanskerommet, og som nevnt brodert i seteryggene. Ser man på innstegslisten er det en helt egen plakett, for hver av disse spesialmodellene er nummererte fra MS-RT.
Rap-cab starter på kr 724 325 og double cab starter på kr 748 825.

Raptor Special Edition
Vi avslutter med kongen av terrengkjøring, med det villeste fjæringssystemet, Ford Ranger Raptor, som nå kommer i en Special Edition som det blir svært få eksemplarer av i Norge, rett og slett fordi den ikke skal lages i mange eksemplarer. Dette blir eksklusive saker!
Raptor får man kun som double-cab. Conquer Grey og Frozen White er standardfarger på Raptor SE, men man kan også få den i fargen Ford Performance Blue, og det var denne blåfargen bilene i Finland hadde.
Raptor SE har mange sportsdekaler rundt omkring på bilens front, sider og bak. Detaljer er gjennomgående i matt sort. 17’’ sorte alufelger følger med. Røde slepekroker foran på bilen, røde sømmer inni bilen, og detaljer i interiøret i fargen Raceway Green. De knallgode sportssetene man kjenner fra Raptor finner man også i SE-versjonen.
Startpris for Ford Ranger Raptor Special Edition er kr 748 625, som er kr 22 000 over en vanlig Raptor.
Vi kjørte på en helt vanlig skogsvei, litt kronglete, da instruktøren sier til meg; «Ta av til venstre her». Jeg ser opp en bergside, og ser litt undrende på intruktøren; «opp fjellet her»? «Ja ja, bare sett den i lavserie, så går det uten problemer.» Intruktøren hadde helt rett, Ford Ranger Raptor Special Edition takler helt tullete vanskelige terrengutfordringer på grunn av de helt unike og fantastiske fjæringene en Raptor er utstyrt med. Den er i sin egen liga, men du må kunne klare deg med 2 500kg hengervekt, de andre Rangerne kan dra 3 500kg.

Begrenset antall
Det som er spesielt med spesialversjoner av Ford Ranger er at de kommer i et meget begrenset antall, og de har en tendens til å bli veldig raskt utsolgt. I fjor var det spesialmodellen Thunder som ble revet ut av Ford-butikkene. I mengde utstyr kan årets Stormtrak minne noe om fjorårets Thunder. Dersom du vil sikre deg en av disse fire spesialmodellene av Ford Ranger er det lurt å ikke drøye for lenge med å svinge innom Arendal Auto, og bestille, for før man vet ordet av det kan det være for sent.

Sikter mot toppen
I 2021 var det Ford Ranger som ble den mest solgte/registrerte pickup i Norge, det var hele 40% ned til andreplassen på pickup-pallen. Ford tror nok ikke det blir en like overlegen seier i år, men det er liten tvil om at de sikter seg inn på toppen av pallen med hele 4 spesialmodeller av Ford Ranger.