Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
I Norge er det allerede solgt over 500 Toyota Yaris Cross selv før noen har sett den i butikken, og hele 89% av de som har bestilt, har valgt å ta med AWD-i firehjulstrekksystemet til Toyota. Det er liten tvil om at en kompakt SUV har vært savnet siden Urban Cruiser var i salg for en del år siden.
Krevende segment
B-segmentet er et av de mest krevende segmenter å lage bil til, for bilen skal være kompakt utenpå, ha god plass inni, være moro å kjøre, være stabil og trygg, og ikke koste for mye.
Etter prøvekjøringene var avsluttet i Brüssel, og det var tid for middag, satt vi sammen med en av ingeniørene som har vært med på å utvikle Toyota Yaris Cross, og fortalte oss at det var nettopp den nærmest umulige kravlisten som gjorde at han elsket å jobbe med biler i B-segmentet som Yaris og Yaris Cross.
Toyota Yaris Cross er 4,18 meter lang, 1,765 meter bred og 1,56 meter høy, dermed leverer den helt klart på et kompakt ytre som gjør den smidig og fleksibel til bykjøring.
I Norge blir Yaris Cross levert med samme infotainmentskjerm som i Yaris, og ikke den skjermen som var i de bilene vi kjørte i Brüssel. Hovedårsaken til dette er at den nye og noe mer moderne skjermen er totalt avhengig av 4G-dekning for å kunne levere noen form for navigasjon, fordi den er skybasert.
4G-dekningen er god rundt Brüssel, men ser man på kart over 4G-dekning i Norge er det en del plasser som har 4G-hull, og en god del tuneller der 4G ikke er tilstede. Toyota Norge kjenner et behov for å kjøre en del omfattende tester av den nye skjermen i Norge, for å se om den fungerer optimalt over alt, før det eventuelt blir aktuelt å introdusere den på senere modeller av Yaris Cross eller andre modeller.
Sette seg inn
En stor fordel med en SUV er at man setter seg inn i bilen og ikke ned i den, og stolene i Yaris Cross er minst like gode som i nye Yaris.
Rattet er godt å holde i, og har gode innstillingsmuligheter, inn/ut og opp/ned, slik at alle kan finne en god sittestilling i Yaris Cross.
Når man ser inn i baksetet, så klarer man ikke se hvor god plassen egentlig er. Jeg er en ganske stor kar, og etter først å ha stilt inn forsetet på meg selv kan jeg sitte bak meg selv selv om kneplassen ikke er optimal. Med en kortere sjåfør får man mer kneplass i baksetet.
Det deiligste med Toyota Yaris Cross er at alt er så utrolig enkelt, man setter seg inn, plasserer en fot på bremsepedalen, trykker på startknappen, og velger D med automatgirspaken, slipper opp bremsen og kjører i vei.
En av prøveturene var på nesten 2 timer, og forbruket landet på 0,44 liter på mila. Her kjørte vi både på landsbyveier, landeveier og motorveier med 120 km/t fartsgrense, så det lignet veldig mye på det man definerer som blandet kjøring.
Man kan velge mellom 2WD og AWD-i, og jeg fant en gressbakke der jeg fikk testet AWD-i systemet med bakkestart på gjørmete underlag under gresset. Det eneste man merker bortsett fra at bilen flytter seg dit du vil er at man kan se at alle fire hjul får kraft i en visning man kan velge i instrumentene.
AWD-i systemet har en elmotor på bakakselen, og er med ved behov ved hastigheter opp til 70 km/t. Den som kjører bilen vil bare oppleve at bakkestart på glatt underlag og andre øvelser som er krevende eller umulige med 2WD, er enkle med AWD-i.
Toyota definerer selv Yaris Cross som en Urban SUV, så den er ikke laget for ekstrem terrengkjøring, men for å komme fram på glatt og krevende underlag i byen. Noe som da betyr på relativt vanlig vei.
Vil man trekke henger kan man bestille Yaris Cross med hengerfeste, og trekke inntil 750kg. Man kan ha inntil 75kg kuletrykk, slik at sykkelstativ går fint, og på taket kan man ha inntil 60kg. Bakkeklaringen er på 17cm.
Flere utstyrsnivåer
Dersom man ikke har bruk for AWD-i, kan man spare om lag kr 30 000 på å velge 2WD, og man kan velge mellom innstegsmodellen Life, Active og Active Tech.
Dersom man vil ha AWD-i kan man også velge Executive Bi-Tone, som på pressekjøringen lignet mest på den gullfargede bilen vi testet. Det finnes også et par spesialmodeller med tanke på utstyr og utseende som heter Adventure Bi-Tone, som ligner veldig på den hvite bilen vi testet, og Premier Edition som kun produseres i en begrenset periode på 12 måneder.
Prismessig starter 2WD Life på kr 303 900 med tillegg for frakt/leveringsomkostninger, og går man opp på Executive Bi-Tone med AWD-i starter den på kr 414 900 pluss frakt/levering.
Det er ganske stor forskjell på utstyrsnivået på de to utstyrsnivåene, Executive Bi-Tone AWD-i har To-tone lakkfarge med sort eller hvitt tak, 18’’ smidde felger, sportsseter med delskinn, JBL-anlegg med 8 høyttalere og meget god lyd, head-up display, 360 kamera, el bakluke med kick-sensor, 12V i bagasjerom, 2 sone klimaanlegg og ladeplate til mobilen for å nevne noe man får i tillegg til alt utstyret i Active Tech.
Vi gleder oss veldig til å teste Toyota Yaris Cross mer i Norge, og til å få testet det avanserte frontlys-systemet som er standard fra Active-Tech. Fra starten av oktober kan du oppleve Yaris Cross selv hos Toyota Arendal, og du kan bestille den nå.