Hyundai Tucson har blitt ny og ladbar

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Når du ser de stilige frontlyktene til den nye Hyundai Tucson langs veien lurer du ikke på hvilken bil du ser. Her har bilen virkelig fått tildelt et veldig stilig og karakteristisk personlighetstrekk som gjør at man raskt kjenner den igjen. Innvendig har man også dratt til med elegant-skrutrekkeren sammenlighet med forrige Tucson. Den nye Hyundai Tucson får man nå kun som ladbar hybrid, som et ledd i Hyundai sin elektrifisering av modellene sine.

Kjøreopplevelse
Hyundai Tucson PHEV har 265hk og 350NM, og ferden fra 0-100 km/t i sportsmodus opplevdes langt friskere enn de offisielle 8,6 sekunder skulle tilsi.
Du kan velge mellom kjøremodus Eco og Sport, ikke en haug med kjøremoduser du aldri kommer til å bruke. Så har du noen terrengmoduser for det vanskelige føret eller den ekstra krevende strekningen. Snø, Gjørme og Sand. Her har du AWD som enten er aktivt «on demand» i vanlige kjøremodus, og der distribusjonen varierer mellom 80/20 og 50/50 fordeling i Snø, Gjørme og Sand kjøreprogrammene.
Når du setter deg inn i Tucson møtes du i utstyrsnivå Premium av komfortable seter som er akkurat passe myke, og de har både varme og ventilasjon. Rattet er ikke bare et lekkert designelement, men også godt å holde i, og det har oppvarming.
Med en vekt på rett over 1800kg og en lengde på 4,5 meter oppleves Tucson smidig i bytrafikken, og fjæringene gir akkurat passe med tilbakemelding fra underlaget til at enhver kjøretur blir en tanke mer inspirerende og trivelig. Tucson oppleves mer sportslig i kjørefølelsen enn det man kanskje skulle tenke at en SUV kan levere når den tross alt har 17cm bakkeklaring.

Praktisk
Det første man tenker på som praktisk i en familie-SUV er at bakseteplassen er god, og baki Tucson får selv voksne karer god plass i yttersetene. Bak var det også en egen klimasone og et par USB-plugger til lading av mobilen.
På siden av passasjersetet foran, inn mot midten, er det knapper som gjør at man kan justere på setets posisjon selv om det skulle være tomt.
Baksetet er tredelt, slik at man kan legge ned midtsetet dersom man vil laste gjennom noen lange gjenstander.
I bagasjerommet finner man 12V-plugg til kjølebag eller annet man vil tildele litt strøm, og bredden er på hele 104cm på det smaleste, noe som gir god plass ved siden av et hundebur for eksempel.
Hengerfeste kan man bestille til Tucson, og den kan da trekke inntil 1 350kg. På taket kan man ha inntil 100kg med taklast.
Når man bruker bilens blinklys vil det i instrumentpanelet dukke opp en kameravisning av blindsonen i den retning man blinker. Utrolig praktisk å kunne se at det ikke er noen syklister på innsiden av bilen, eller at det ikke er noen biler man ikke har sett før man skal skifte fil på en travel motorvei.
Skulle noen parkere tett inntil bilen din i et parkeringshus eller på et kjøpesenter, kan du trykke på en knapp på nøkkelen for at bilen skal komme ut til deg. Praktisk og komfortabelt, og man slipper å lage bulker i andre biler for å komme seg inn i sin egen.

Elektrisk rekkevidde
Når man leser informasjonen fra Hyundai skriver de bare «over 50 km» elektrisk rekkevidde, så selv om det ble natten før vi rakk å teste, så måtte vi jo finne det ut. Det var bare mellom 6 og 8 grader, noe som er en del kjøligere enn det som er optimalt, men asfalten var tørr og bilen hadde sommerdekk på.
Vi har en fast kjørerute der vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider, slik at du kan sammenligne de resultat vi kommer fram til. Vi kjører gjennom Grimstad, ut på Rv420 til Sørlandsparken, og fortsetter forbi Kjevik mot Birkeland. Landevei med mest 70 km/t. Vi kjører med cruisekontrollen i fartsgrensa.
Hyundai Tucson phev kom 66,8km elektrisk, det var nesten helt fram til krysset inn til Birkeland sentrum. Det er også et godt stykke over 50km, så her vil nok Hyundai levere det de lover, og vel så det. Bensinmotoren kommer på med litt ujevne mellomrom, ikke for å drive bilen framover, men for å holde varmen, i tilfelle du skulle finne på å trampe gassfoten i bunn, så vil de ikke at bensinmotoren skal skades i lengden av mange for «brå, usmurte og kalde oppvåkninger». Snittforbruket var på 0,06 liter på mila til denne smøringa/oppvarmingen av bensinmotoren.
Med nytømt batteri målte vi snittforbruket med cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grismtad, og fikk da 0,69 liter på mila. Da var temperaturen stabil på pluss 6 grader.

Bør oppleves
Den nye Hyundai Tucson PHEV bør oppleves, og nå kan du det hos Mobile Arendal på Stoa, bare husk å booke tid til prøvekjøring i forkant.