Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Eclipse Cross har dermed to elektriske motorer, en foran og en bak, i tillegg til en 2,4 liters bensinmotor som fungerer sammen med batteri og elmotorene slik at Eclipse Cross blir en hybrid når du har kjørt så langt du kan på elektrisitet. Med sommerdekk og sommertemperatur er den elektriske rekkevidden målt etter WLTP-standarden til 45km. Vi testet en dag i mars med pluss 6 grader og med piggfrie vinterdekk.
Designendringer
Før kunne man få Mitsubishi Eclipse Cross som bensinbil, og da hadde den mye av det samme designspråket som den nye har. Den største endringen finner man bak på nye Ecllipse Cross, der det før gikk bremselys over bakruta som delte den i to, går nå bremselysene opp langs kantene av bakruta. Fronten er også frisket opp med nye tåkelys og en sort grill.
Innvendig finner man nå en ganske mye større og mer moderne infotainmentskjerm, og flere USB-plugger enn før til lading.
Bak på bilens høyre side finner man nå ladeluka, som naturlig nok ikke var tilstede da bilen kun var tilgjengelig med bensinmotor.
Ladbar hybrid
Bakom bilens ladeluke finner man en Type-2 plugg til hjemmelading, og man finner også en CHAdeMO lademulighet som gjør at man kan plugge inn på alle hurtigladere som tilbyr CHAdeMO ladekontakt. Tenk deg om et år eller to, når MDG i Oslo har gjort deler av byen forbeholdt biler som kan kjøre elektrisk, da er det kjekt å kunne lade opp batteriet på en 50kW hurtiglader rett utenfor bygrensa, og vipps kan man kjøre elektrisk inne i Oslo.
Rundt automatgirspaken finner man sentrale funksjoner som vippebryteren for kjøremodus, der du kan gi bilen beskjed om underlagets beskaffenhet, slik at antispinn og antiskrens vet hvilket følsomhetsnivå som er optimalt, og AWD-systemet vet hvor mye bidrag som kommer til å trenges.
Du har en knapp det står EV på, som du kan bruke for å kjøre helt elektrisk, eller i hybridmodus. Du har også en Save/Charge knapp dersom du ønsker å spare på strømmen til du kommer til en by, eller du ønsker å bruke bensinmotoren til å lade opp bilens batterier før man kommer til en by, noe som kan være kjekt dersom man ikke har tid til å stanse på en ladestasjon.
Bakom rattet har du padler som man normalt sett forbinder med manuell giring, men her brukes padlene til å justere nivået på regenerativ bremsing, altså hvor mye nedbremsing man får fra bilens batteriladesystem ved å lette på gasspedalen. Det er mange Outlander eiere som er glade i å bruke dette til såkalt one pedal driving, og har stor sans for at man da kan justere på de regenerative bremsenivået, eventuelt slå det helt av dersom man er glad i å la bilen trille mest mulig.
Komfortfunksjoner
På litt kjølige dager setter man pris på at alle biler har varme i setene, og nå er det stadig flere biler som også tilbyr varme i rattet. Det finner man også i Eclipse Cross, og det er et stort pluss å slippe å kjøre bil med kalde hender.
Et todelt glasstak gir mye lys inn i kupéen, og de som sitter bak kan eventuelt trekke for sitt glasstak dersom det blir for mye lys bak.
Elektrisk justerbare seter i testbilen, som er topputgaven, en Instyle +
Man kan koble mobilen til anlegget med USB, og få Apple CarPlay, noe jeg og mange med meg har blitt svært glad i takket være mange praktiske og nyttige funksjoner.
På glatt føre vil man sette stor pris på at S-AWC AWD systemet er der for å gi deg mest mulig stabil og trygg ferd gjennom svinger, men det legger man ikke like mye merke til når det ikke er glatt ute. God fremkommelighet får man også på glatta.
Testresultater
Enhver ladbar hybrid man kjører med piggfrie vinterdekk vil miste en del elektrisk rekkevidde kontra om man hadde testet den med sommerdekk. Vinterdekkene har en mykere gummiblanding som skal gi bedre feste på glatt føre, men det gir også økt rullemotstand dersom man sammenligner med rullemotstanden til sommerdekk.
Seks varmegrader og en del vind er heller ikke helt sommervær, så vi var fornøyde med å komme 41km elektrisk når WLTP-målinger gir 45km elektrisk kjøring.
Med nytømt batteri satte vi cruisekontrollen på 100km/t fra IKEA til Grimstad, og fikk et snittforbruk på 0,71 liter på mila.
Passe stor
Det er liten tvil om at Mitsubishi Outlander er en populær bil i Norge, men det kan nok tenkes at en del synes den blir litt stor, og da blir Mitsubishi Eclipse Cross et genialt alternativ. Den er kortere og oppleves hakket mer smidig på bykjøring og kjøring i trange gater. Samtidig er plassutnyttelsen god. Jeg er en stor kar på 184cm som likevel får plass i baksetet når førersetet er stilt inn til meg selv.
Bagasjerommet på 359 liter har også fått en mer praktisk utforming i den nye Eclipse Cross, for det er nå et større område med maksimal bredde som kan utnyttes i bagasjerommet.
Startprisen for en Mitsubishi Eclipse Cross ladbar hybrid er kr 458 000, og toppmodellen som vi testet, Instyle + starter på kr 508 000.