Vi har testet årets viktigste nyhet fra Volkswagen

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

VW ID.4 kommer ut på markedet i Norge ferdig utstyrt med software 2.1, som gjør fremtidige softwareoppdateringer mulig å gjennomføre trådløst hjemme, eller «over the air» som man gjerne sier.
De første som får sine VW ID.4 får enten modellen 1st eller 1st Max, og vi har kjørt begge modellene. Ettersom det er en prisforskjell på om lag kr 80 000, er det naturlig nok litt forskjell på utstyret som er med, men designet, plassen, batteripakken og motoriseringen er den samme i både 1st og 1st Max som har 204hk/77kWt netto batterikapasitet/bakhjulstrekk.
Litt senere i år blir det mulig å bestille VW ID.4 med AWD.

Intuitivt
ID familien er svært enkle å starte, lukk opp døren med bryteren i dørhåndtaket, sett deg inn i førersetet, dette aktiverer bilen og erstatter startknappen man finner i en del andre biler, ta på deg setebeltet, trykk inn bremsepedalen, vri om girvelgeren til D for drive eller B for kjøring med mer regenerativ bremsekraft, og kjør av gårde.
I en ID.4 1st har du manuell justering av setet, mens 1st Max har elektrisk justering av setet og justering av korsryggstøtten, og mulighet for å forlenge sitteputen manuelt.
Når du har satt deg inn møtes du av to skjermer. En liten skjerm på rattstammen, en genial løsning som gjør at rattet aldri kan komme i veien for den uansett hvordan du justerer på rattet. Du har også en infotainmentskjerm som finnes i to ulike størrelser, en på 10’’ som man finner i de fleste modellene, og en på 12’’ som er forbeholdt de som har høyest utstyrsnivå (Tech og Max på de VW ID.4 som kan bestilles nå).
Apple CarPlay kobles til trådløst når du legger til telefonen din i bilen med Bluetooth, og du kan også lage din egen personlige profil som gjør at du får dine egne innstillinger når du skal kjøre bilen.
Kjører du mot et kryss eller en rundkjøring gir bilen deg beskjed om å løfte foten fra gasspedalen, og selv om du ikke bruker cruise kontrollen vil bilen bremse ned for deg, og samtidig lade batteriet. Man kan selvfølgelig ignorere dette dersom man ikke ønsker denne hjelpen, men det er ganske fiffig i praktisk bruk.

Romslig og komfortabel
Når du setter deg inn i VW ID.4 oppleves det romslig rundt deg, det er lett å finne en god sittestilling enten du skal kjøre bilen eller du skal sitte på i baksetet. Deilig med flatt gulv i baksetet, og med en ekstra lomme til mobilen bak på forsetene.
I 1st Max var det en egen klimasone bak, og panorama glasstak, ellers har både 1st og 1st Max to USB-C ladeplugger til de som sitter i baksetene.
Bagasjerommet rommer 543 liter, noe som må kunne defineres som bra for en bil på denne størrelsen. I 1st Max har man elektrisk bakluke, og et ekstra gulv som gir flat innlasting til bagasjerommet dersom man ikke trenger all plassen til ferieturen.
Både 1st og 1st Max har svingbart hengerfeste, men dette er ekstrautstyr på de versjonene av VW ID.4 man kan bestille nå. Med hengerfeste kan man trekke med seg inntil 1 000kg bakom VW ID.4.

Testresultater
Våre tester ble gjennomført med en VW ID.4 1st Max, som veier noe mer enn en VW ID.4 1st på grunn av mer utstyr som er i bilen.
Vår 50/50 landevei/motorvei-test ble gjennomført på tørr asfalt i pluss fire grader, og 19% av bilens batteri ble brukt for å kjøre 71km, det tilsier en rekkevidde på 373,7km på blandet kjøring med piggfrie vinterdekk og 20’’ felger.
Utpå kvelden dro vi på vår 205km lange landeveistest, da hadde temperaturen sunket, og stort sett var det minus to til tre grader. På denne testen ble 50% av bilens batteri brukt opp, noe som skulle tilsi en rekkevidde på landeveien med denne dagens forhold på 410km.
Med sommerdekk på, og sommertemperatur, så kan man nok komme lenger enn WLTP-rekkevidden for blandet kjøring indikerer. Den ligger på 505-517km med den store batteripakka avhengig av hvilket av de forhåndsdefinerte utstyrsnivåene man velger, fordi bilen da får ulik egenvekt ut fra hvor mye utstyr som er med.
Batteripakka med 52kWt netto har vi ikke testet, men der er rekkevidden ut fra WLTP-målestandarden 343km på blandet kjøring.

Mange valgmuligheter
Foreløpig er VW ID.4 lansert med bakhjulstrekk, og her kan du velge mellom 148hk/52 kWt, 170hk/52 kWt og 204hk/77 kWt. Prisene starter på 349 000 og for den store batteripakken starter prisene på kr 418 000. Toppmodellen Max koster fra kr 509 000.
Foreløpig kan man ikke bestille VW ID.4 med AWD, men man kan reservere en for kr 4 000 i reservasjonsbeløp.
Vi anbefaler en tur innom Gromstad Auto i Arendal for å finne ut hva slags utstyr du ønsker til din VW ID.4, så kan de også hjelpe deg med å få bestilt en som passer optimalt til dine behov.