Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi ble med Nissan Norge på tur til Hebbes Racing isbane i Nedre Eggedal, der fikk vi prøve Nissan Leaf på isbane, med Lappi-dekk. Hva er Lappi-dekk tenker du kanskje, vel, det er et piggdekk med veldig mange flere pigger enn piggdekk man bruker på normal vei.
Moro på isbanen
Det var moro å få leke litt med Nissan Leaf på isbanen, mest fordi man får kjenne på grenser for slipp i omgivelser der det ikke går ut over noen. Vi fikk kjenne på bilens hjelpesystemer, som jobbet godt og aktivt for at vi ikke skulle miste kontrollen i svinger på isen.
Dette er noe man ikke bør eller kan teste på normal vei, men det var utrolig kjekt å kjenne på hvor stabilt bilen oppførte seg i krevende situasjoner på svært «glatt føre». Det var ingen sjokkerende plutselige slipp eller glipp, men man gikk gradvis og kontrollert over i skrens det var lett å manøvrere bilen med. Rett og slett overbevisende vinterkjøringsegenskaper.
Noen nyheter
Nissan Leaf har fått mulighet for å justere rattet inn og ut, noe som vil kunne gi enda flere en behagelig sittestilling i bilen. For meg som er litt lang var det veldig komfortabelt å få rattet nærmere.
På taket vil man i de to øverste utstyrsnivåene, N-Connecta og Tekna, få haifinne-antenne på taket. I toppmodellen Tekna vil man også få et smart bakspeil, der man kan velge mellom normalt bakspeil med automatisk avblending, eller kameraspeil.
Fordelene med kameraspeil er at du ser like godt bakover selv om du har mange i baksetet eller mye bagasje som fyller det store bagasjerommet. Du får også en mer «wide-screen» oversikt bakom bilen med kameraspeilet. Du bytter enkelt mellom normalt speil og kameraspeil ved å vippe på speilet, slik man gjerne måtte før for å selv sørge for avblending av lys fra biler som lå bak.
Når du skal lade mobilen kan du nå velge mellom USB og USB-C plugg foran. Ceramic Grey er en ny farge som man også kan få som 2-tone med sort tak til N-Connecta og Tekna.
Skulle du ønske at bilen skal være et Wi-Fi hotspot er det også mulig å bestille med den oppgraderte Nissan Leaf.
En annen litt mindre synlig endring er intelligent blindsone-hjelp, der bilen hindrer deg i å skifte kjørefelt dersom du har noen i blindsonen som du da ville kollidert med om du hadde skiftet kjørefelt. Dette kommer da i tillegg til varsling dersom du har noen i blindsonen.
Test av rekkevidde
Du kan få Nissan Leaf med to ulike batteripakker, 40kWt og 62kWt. Vi tok med en Tekna på vår 50/50 landevei/motorvei test, i minus 2 til pluss 3 grader og tørr asfalt.
Bilens oppgitte forbruk var på 17 kWt/100km og den brukte 24% av batteriet på den 71km lange test-turen, noe som tilsier en rekkevidde på blandet kjøring i kjølig temperatur og med piggfrie vinterdekk på 295km.
Vi ladet på en 50kW lader fra 44% til 80% på rett under 31 minutter, og dro av gårde på vår 205km landeveistest, som går fra Grimstad, via Froland til Evje, til Kristiansand og Sørlandsparken, på Rv420 tilbake til Grimstad.
På testdagen var det minus 2 ved kysten og vi så hele pluss 9 lenger inn i landet, men stort sett var temperaturen mellom pluss 4 og 5 grader under test-turen. Tørr asfalt stort sett hele veien. Snittforbruket bilen oppgir landet på 15,6 kWt/100km og vi brukte opp 61% av bilens batteri på den 205km lange turen, noe som tilsier en rekkevidde på landeveiskjøring på 336km.
Komfort
Det er mye komfort i en Nissan Leaf, fjæringer er satt opp komfortabelt, du har mulighet for oppvarmet ratt, den har komfortable vinteregenskaper, et baksete det er komfortabelt å bruke og bagasjeplass der du komfortabelt får plass til bagasjen.
For mange er det også svært komfortabelt at Nissan Leaf er gjennomprøvd, og at man mest sannsynlig aldri opplever noen feil med bilen. Jeg har i hvert fall pratet med flere Leaf-eiere som aldri har opplevd noe krøll med bilen, og Nissan Norge får også mange rapporter om fornøyde eiere.
Normalt starter Nissan Leaf med 40kWt batteri og 270km rekkevidde målt etter WLTP-standarden på kr 305 900, men på kampanje nå kan du få den fra kr 249 900.
Nissan Leaf e+ med 62kWt batteri og 385km rekkevidde målt etter WLTP-standarden starter normalt på kr 358 900, men på kampanje nå kan du få den for kr 299 900.
Ta turen innom Gromstad Motor Stoa for en prøvekjøring, eller hjelp til å bestille en Nissan Leaf.