Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
EQA er en kompakt SUV bygget på samme plattform som GLA. EQA er en elbil med noe så overraskende for en kompakt-SUV som meget god benplass i baksetet.
Kommer til våren
Den første EQA kommer med 190hk og 375NM motorisering og framhjulstrekk, det skal gi en WLTP-rekkevidde på 426km. Grunnversjonen er godt utstyrt, og sammenligner man med GLA må man opp på progressive line utstyrsnivå. Den har også en meget hyggelig startpris på kr 417 900 som inkluderer frakt til Agder Bil i Arendal.
Biler til kunder skal kunne leveres ut til våren, som i praksis vil si april/mai med noen coronaforbehold i forhold til uforutsette hendelser.
Det åpnes for bestilling på EQA fra torsdag 4/2.
Det ble tydelig at det kommer flere versjoner av EQA etter hvert, blant annet en med om lag 270hk og 4Matic firehjulstrekk. Det skal også komme en versjon som har over 500km WLTP-rekkevidde, men det var ikke så tydelig om det var en og samme bil eller om det er flere versjoner som kommer her. Andre versjoner av EQA kan forventes å dukke opp i fjerde kvartal 2021.
Praktist
Selv om EQA er en kompakt SUV så vil de praktiske løsningene som 340 liters bagasjerom, mulighet for taklast, og elektrisk utfellbart hengerfeste som kan dra med seg inntil 750kg sørge for at EQA kan dekke mange familier sine transportbehov.
Baksetene er tredelt 40/20/40 slik at man kan legge ned midtsetet og frakte med seg lange gjenstander i bilen.
Bilen har en meget god bakkeklaring på over 20cm, så den kommer lett over all nysnø.
Batteri og lading
Batteriet i EQA har 66,5kWt netto, det vil si at man kan bruke 66,5kWt fra bilens batteri. Bilen har en ombordlader på 11kW, noe som gir mulighet for raskere hjemmelading helt ned i 5 timer og 45 minutter om man lader tom bil til 100%.
Hurtiglading kan oppnå hastighet på 100kW, og det tar 30 minutter å hurtiglade fra 10% til 80% på hurtigladere som tilbyr 100kW eller mer.
EQA kommer med varmepumpe som standard, noe som er med på å sørge for at rekkevidden ikke synker så mye på vinteren. Man kan programmere start-tidspunkt i bilen, eller fra appen Mercedes-Me, slik at bilen er varm og god før man kjører med den på vinterstid.
På EQA er plassen under baksetene utnyttet til batterier, dermed kan man ikke justere baksetene i lengderetning her som man kan i GLA. Dette er en av svært få forskjeller mellom de to bilene innvendig.
Plass og utstyr
De fleste biler er gode på å levere god plass i forsetene, men ikke alle er så gode som EQA når det gjelder kneplassen i baksetet.
Bilen vi fikk se på hadde Edition One utstyrsnivå, noe som betyr skinnseter der forsetene er elektrisk justerbare. På førersetet kunne man forlenge sitteputen, justere sitteputens vinkel, og minnefunksjon var det også.
Standardutstyr på EQA er infotainmentsystemet MBUX, LED High Performance frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, LED baklykter, elektrisk bakluke, 18’’ alufelger, abientebelysning med 64 farger, ryggekamera som ikke blir skittent av å kjøres på saltede veier og multifunksjons sportsratt i skinn.
Sikkerhetsutstyr som Active Lane Keeping Assist, Active Brake Assist er også inkludert i grunnversjonen av EQA.
Kom mai du skjønne milde…
Vi gleder oss masse til å få teste EQA, og Agder Bil gleder seg til de får demobil, og kundebiler som kan deles ut når våren har tatt over for vinteren her på Sørlandet.
Du er hjertelig velkommen til Agder Bil for en bilprat eller hjelp med en bestilling av din EQA eller en helt annen Mercedes-Benz eller Peugeot.