Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Den gang jobbet Rune for JM Auto, og solgte en Renault Laguna til Johnny, som etter det tok kallenavnet Laguna også i sosiale medier (som den gang het mIRC).
Johnny kom ned til Arendal med en Fiat Doblo varebil, som skulle oppgraderes til en Maxus e-Deliver 3. Ettersom det er en varebil som er merket med Charterbuss.no sin logo spør vi hva et transportselskap bruker varebil til?
– Vi har en del oppdrag der vi frakter bagasje for kunder, la oss si at de skal kjøres til en kanalbåt på Telemarkskanalen, så skal de ende opp på et hotell, og da kjører vi bagasjen deres til hotellet med varebilen, forklarer Johnny.
– Vi bruker den også om vi skal hente eller bringe en bussjåfør, eller andre praktiske småærend, og da sparer vi som holder til på Gardermoen en del penger på å kjøre elbil, forklarer Johnny.
Det er kanskje ikke bompenger på elektriske varebiler i Oslo heller?
– Nei, det stemmer, elektriske varebiler slipper å betale i bomringen i Oslo, og for oss som er mye i og gjennom Oslo sparer vi mye med en elektrisk varebil som dette, forteller Johnny.
Er det rett å anta at du kanskje ikke holdt til på Gardermoen den gang du begynte å handle bil av Rune i 1996?
– Ja, det stemmer, jeg var innom en forhandler av Volvo i Kristiansand som ikke enset at jeg befant meg i deres lokaler, så da reiste jeg til Arendal og traff på Rune, og da ble det en Renault Laguna istedenfor den Volvoen jeg hadde tenkt til å kjøpe, og siden har jeg handlet mange biler av han, forteller Johnny.
– Den gangen jobbet jeg som vindusdektoratør for plateforretninger, men gikk over i transportbransjen etter hvert som platebutikkene forsvant ut på internett, forteller Johnny.
– Jeg har kjøpt minibuss av Rune også, en Fiat Ducato med pent interiør som har fraktet mange VIP-kunder som helst ikke vil vekke oppmerksomhet med en limousin, forklarer Johnny.
Enova-støtte
Man kan jo få noe støtte fra Enova til kjøp av elektriske varebiler, er det noe du har fått ordnet med?
– Ja, vi fikk søkt før Enova endret på sine stønads-satser, så da ble det kr 50 000 i støtte på denne Maxus e-Deliveren her, forklarer Johnny.
Man får fortsatt Enova støtte til kjøp av elektriske varebiler, men fra 23/11-2020 har regler og beløp endret seg. Dette kan naturligvis din forhandler av elektriske varebiler hjelpe deg med å få oversikt over.
Hyggelig og moro
Nå er det jo litt rare tider for reiselivet, og det har kanskje gått ut over dere i transportbransjen også?
– Ja, mange av våre kunder er reiseselskaper fra ulike land som trenger transport av ulike slag, og det har jo stoppet helt opp nå, forteller Johnny.
Rune Jacobsen blir med i samtalen.
– Jeg tok jo kontakt med Johnny for å høre om han ville vente med denne varebilen, eller om han ville ha den nå som det er litt lite aktivitet i forhold til transportmarkedet, men Johnny som nylig har overtatt Charterbuss.no satser for fullt i tunge tider, og det står det virkelig respekt av, forteller Rune.
Hvordan er det at en kunde kommer igjen og igjen?
– Det er jo veldig moro og hyggelig, og er det beste tegnet vi kan få på at kunden har vært fornøyd, forteller Rune.
Vi ønsker Johnny Horve god tur tilbake til Gardermoen med sin nye Maxus e-Deliver 3, og satser på at transportbehovet tar seg opp etter hvert som folk blir vaksinert og vil reise igjen.