Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det første som slår oss da vi henter Toyota Supra hos Toyota Norge i Drammen er hvor utrolig stilig den er i gul, med sorte karosseridetaljer og røde bremsekalippere. Det er akkurat som om de litt ville sportsbillinjene kommer ekstra godt frem.
Mindre motor
Den første Supraen som dukket opp i Norge for nærmere to år siden hadde en 3-liters seks-sylindret motor med 340hk. Den har vi kjørt en uke, og vi ble veldig glad i den sportsbilen.
Nå har Supra kommet med en 2-liters motor med 4 sylindere og 258hk, og det er ikke unaturlig å spørre seg selv om det kan bli noe moro når man fra før har vært bortskjemt med mange flere hestekrefter.
Det som garantert er moro med den nye 2-literen er prisen. Man kan få den i Basic og i Sport, og Basic starter på kr 656 900. Sport som har adaptivt understell, aktiv sportsdifferensial og aluminiumspedaler koster fra kr 704 400. Premium med 3-liters motor og massevis av utstyr koster fra kr 895 600.
Kjøreopplevelse
Vi setter oss inn i den gule Supraen som er i utstyrsnivå Sport, trykker på startknappen, og drar i vei retning Sørlandet. Det oppleves meget enkelt å komme raskt ut på motorveien, men motorveikjøring til Sørlandet er jo ikke det Toyota Supra er laget for.
Toyota Supra er en bil du vil kjøre med på de gamle gode svingete veiene, der man ikke skal inn i tuneller hele tiden, men kan få oppleve den vakre norske naturen fra veien.
Toyota Supra med 2-liters motor har ikke like mye lyd fra eksosanlegget, og er ikke like vill og gal som 3-literen, men den veier under 1400kg og er betydelig lettere enn Supra med 3-literen, og moroa i kjøreopplevelsen er 110% tilstede. Vi synes faktisk at 2-literen var hakket mer moro å kjøre på svingete veier enn 3-literen.
Vil du helst ha en bil som er så sterk at den er småskummel på svingete veier så velger du naturligvis 3-literen, men er du ikke så opptatt av det skumle, men mer opptatt av gleden av en sprek motor, en lett og meget sportslig bil som gjør at svinger blir glede og kos, en bil som ser akkurat like kul ut utenpå, og som har det essensielle utstyret inni, ja da kan du få ekstremt mye bilglede av en Toyota Supra med 2-literen.
Nå har ikke vi testet Basic utstyrsnivå, men den passer nok veldig bra for deg som ikke ønsker å kjøre spesielt aktivt eller hardt på svingete veier, men heller bare kose deg og cruise rundt i vårt vakre land med en utrolig linjelekker og vakker bil. Man skal ikke skyve under en stol at kr 656 900 er langt mer økonomisk overkommelig for de som ønsker å realisere en bildrøm.
Det bør kanskje nevnes at du ikke bør være veldig redd for oppmerksomhet dersom du vil ha en Toyota Supra, for den skaper oppmerksomhet og entusiasme der den ferdes.
Praktisk
Den som definerer en Toyota Supra som en praktisk bil må nok ha spist noe merkelig til frokost, for en to-seters sportsbil har ikke et praktisk fokus. Når det er sagt, så har faktisk Supraen et bagasjerom som gjør at de to som får plass i bilen kan ta med seg en god del bagasje på sin reise. Spesielt om man pakker i bag og ikke i hard koffert kan man utnytte bagasjerommets gode bredde.
Når man først har kommet seg inn i en Toyota Supra så sitter man meget godt i gode seter, man har et godt ratt å holde i, og man får koblet opp Apple CarPlay trådløst i bilen. To gode koppholdere i armlenet mellom setene er det også, og rett og slett ganske god plass til bena.
Dersom man har en transportetappe, som for eksempel Grimstad-Drammen på E-18, så kan forbruket komme ned i hyggelige 0,61 liter på mila. Det er tall man ikke akkurat forventer for sportsbiler med bensinmotor.
Stor utbygging
Da vi hadde Supraen var vi innom Toyota Arendal, og kunne da se at de var i gang med en ganske omfattende utbygging. Her skal det bli plass til en større varebilavdeling, og man skal få bruktbilene i samme bygg som de nye bilene.
Følger man Toyota Arendal på Facebook vil de nok gi beskjed der når alt det nye de bygger er ferdig, det blir moro å se!
Selv om det pågår utbygging kan man svinge innom Toyota Arendal og få hjelp til å bestille seg en Toyota Supra, eller en annen bil fra Toyota.