Helt ny Mercedes-Benz GLA

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

I Arendal der vi kjørte helt nye GLA er det en del relativt bratte oppoverbakker som nok kan være litt i overkant interessante når det kommer snø og glattere føre, da kan det være ekstra deilig med en bil som har firehjulstrekk, og de aller fleste motoralternativene nye GLA leveres med har nettopp 4Matic firehjulstrekk. Som AMG GLA45 S får man den med 4Matic+ og hele 421hk.

Kjøreglede
Det er mye som kan virke inn på det man definerer som kjøreglede. Et deilig sete, et deilig ratt, et lekkert interiør, hvordan alt av knapper og funksjoner fungerer, materialkvaliteten innvendig og naturligvis hvordan bilen oppleves på veien med tanke på motor og fjæringskomfort. Vi har fortsatt til gode å kjøre en Mercedes-Benz som ikke leverer på komfort, for du får rikelig komfort også i GLA.
I testbilen er det mulig å velge mellom flere ulike kjøremodus der Comfort er et naturlig valg på dagligdags kjøring, og Sport når du skal ha det litt eksra moro med de 224 hestene som bor under panseret på testbilen.
I den kompakte SUV’en GLA får du deilige seter, et meget godt skinnratt, et svært lekkert interør med det nye moderne og lekre MBUX som er en forkortelse for brukergrensesnittet som man finner i de to sammenhengende skjermene i bilen.

Motorer
Det er flere motorvalg til nye GLA der den som ladbar hybrid med hele 280hk og 450NM i systemeffekt kommer rimeligst ut med en startpris på kr 462 900. Der kjøres det også kampanje på en Progressive Edition til kr 509 000 og en AMG Edition til kr 559 000.
Den ladbare hybriden har framhjulstrekk, og kan ha inntil 1 800kg bakom bilen dersom den bestilles med hengerfeste. Den elektriske rekkevidden skal etter WLTP-målinger være på opptil 61km, og våre tester av andre ladbare hybrider fra Mercedes-Benz har vist at man fint kan få til å kjøre den oppgitte maksimale WLTP-rekkevidden elektrisk. Vi har ikke kjørt GLA som ladbar hybrid enda.
De andre motorvalgene til GLA gir også bilen 4Matic firehjulstrekk, og da er det dieselen 200d med 150hk og 320NM som kommer rimeligst ut med en startpris på kr 588 900. 220d har 190hk og 400NM og starter på kr 620 900.
Bensinmotoren 250 som vi testet har 224hk og 350NM og starter på kr 653 900, og så kan man også få den som AMG GLA35 og AMG GLA45 S.

Praktisk bakseteløsning
Baksetene kan skyves i lengderetning, og er delt slik at midtsetet følger med venstre sete, mens det høyre baksetet er individuelt. Dette gjør at man ved behov kan øke bagasjeromsplassen dersom ikke alle bakseter er i bruk, eller dersom små barn bruker baksetene.
Når jeg stiller inn førersetet til meg selv, så får jeg plass bak meg selv. Panoramataket i glass tar noe takhøyde, så mitt hår går litt opp i taket. Jeg er 184cm lang, har en stor bakende og lang rygg. Det er med andre ord meget bra bakseteplass i nye GLA.
Nå har ikke vi sett bagasjeromsgulvet i den ladbare hybriden av GLA, men takket være god plassering av batterier skal det være et helt flatt bagasjeromsgulv også i den ladbare hybriden.

Kan bestilles
Tar du turen til Agder Bil kan du få god hjelp med å få bestilt den GLA som best passer til ditt kjøremønster og dine ønsker og behov.
Nye GLA kan bestilles nå.