Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det var en tidlig onsdag morgen i august, kun 11 varmegrader i lufta som var full av regn og hadde gjort asfalten meget våt i løpet av natten. Med andre ord alt annet enn optimale forhold ved start av denne Oslo-tur-testen for Renault Zoe.
Kompakt men god
Renault Zoe er en elbil som regnes som kompakt i størrelsen, og selv om man ikke kan justere førersetet i høyden så sitter man godt i Zoe.
Interiøret i nye Zoe har fått seg en kraftig modernisering, med et svært godt ratt å holde i, en stor stående skjerm i midtkonsollen der man for eksempel kan få informasjon om navigasjon, radio og telefon samtidig.
Den moderne og lekre automatgirspaken er også svært lett å bruke, og den holder til på en utstikker som nærmest svever over ladeplaten til mobilen. Det hele blir en svært stilig løsning i midtkonsollen.
Osloturen
Med god lyd i anlegget er det bare å trosse kjølig augustvær og regn, og sette cruisekontrollen på fartsgrensa og i normalmodus inn mot Oslo.
Den våte asfalten og temperatur på 11 til 12 plussgrader holdt seg helt til Bamble, og var helt tydelig krevende med tanke på forbruk. De fleste små elbiler trenger et ladestopp ved Grelland der om lag 206km av turen er unnagjort, men her hadde Zoe fortsatt 18% igjen på batteriet, så vi dro rett forbi. Neste ladestopp med hurtiglader er ved Esso-stasjonen like før Drammen, og selv om vi fortsatt hadde 11% igjen på batteriet, valgte vi å stoppe her for å lade.
Forbruket så langt lå på 17,6 kWt/100km i snitt, og vi har kjørt Zoe før og vet at det normalt sett er langt lavere, selv på motorveikjøring, men det viser litt hva kjølig temperatur og våt veibane gjør med forbruk for biler. Vi hadde brukt 89% av batteriet for å kjøre 229km, så motorveihastighet med kjølig temperatur og våt veibane gav en rekkevidde på 258km.
I løpet av en halvtime hadde vi ladet opp til 55%, som tilsvarer 22,49 kWt ladet, og vi ladet et kvarter til for å komme opp i 77% batteri før vi dro inn til Oslo.
Framme i Oslo
Etter 4 timer på veien og på ladestasjon og 274 kilometer kjørt var vi framme i Oslo, og snittforbruket på turen til Oslo ble 16,9 kWt/100km.
Vi tok noen bildebevis på at vi var i Oslo før vi satte kursen mot Grimstad igjen.
Inne i Oslo var batteriet på 67%, noe som betyr at 10% var brukt opp fra Kobbervikdalen i Drammen, og at vi hadde kommet fram ettersom batteriet var på 11% da vi ladet, men det er lite ladere på Langkaia ved Bjørvika.
Ny ladepause
Vi hadde et lite håp om å nå laderne ved Ringdalsskogen, men temperaturen steg til pluss 14 og asfalten var tørr, så forbruket var nå mye lavere, og vi dro bare rett forbi Ringdalsskogen
På den nye Circle K stasjonen ved Bamble er det mange ladere, så der stoppet vi med 9% igjen på batteriet. Da hadde vi kjørt 224km på 68% av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde i motorveihastighet på tørr asfalt på 329km.
Etter 24 minutter med lading på en 50kW lader hadde vi fått på 17,4 kWt og batteriet var på 45%. Ettersom vi hadde 99km igjen å kjøre var dette mer enn nok. Temperaturen hadde nå også steget til 15 grader.
Tilbake i Grimstad hadde vi 14% og ca 53 kilometer igjen på tanken, og snittforbruket på hele den 550km lange reisa landet på 15,7 kWt/100km på tross av de krevende forholdene i starten av testen.
Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, Rv420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i fartsgrensa. I denne testløypa hadde Kia e-Niro et snittforbruk på 13,4 kWt/100km på hele løypa.
Ved rundkjøringa nedenfor IKEA var forbruket på 12,9 kWt/100km, noe som forteller oss at forbruket øker en del når farten blir 100 km/t på E-18, for rett før vi tok av til Grimstad var snittet på 14,1 kWt. Det betyr også at Zoe er veldig god til å regenerere, og at lange turer på lavere hastigheter kan gå skikkelig langt.
Det var pluss 14-15 grader under forbrukstesten, og tørt på asfalten, og med dette forbruket og 21% av batteriet brukt skulle det tilsi en rekkevidde på 338km på blandet kjøring med nesten 50/50 småveier og E-18 med 100 km/t.
Kampanje
Nå er det kampanjepris på lagerbiler av Renault Zoe med hele kr 20 000 i rabatt, så det er ekstra gunstig å benytte seg av denne kampanjen før lageret er tomt. Det kommer en varslet prisøkning i løpet av høsten på nybestilte biler. Bare å ta turen innom Auto Car i Arendal så raskt som mulig.