Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Denne våren kommer det to nye ladbare hybrider fra Ford, og begge har vært på besøk hos Arendal Auto. Ford Kuga ladbar hybrid skal vi få teste i starten av april med Ford Norge, og vi har sneket oss til en liten prøvekjøring med den store syvseteren Ford Explorer.
To versjoner
Ford Explorer kan man få som ST-Line, som den vi var ute på veien med, eller som Platinum.
Fra 859 402 for ST-Line og 876 402 for Platinum, men da er det aller meste av utstyr inkludert.
Motoren er i begge en 3,0 liters V6 Ford EcoBoost bensinmotor med 357 hk + en 100hk elmotor som gjør at denne store syvseter SUV’en som veier 2 466 kg flytter seg fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder i Sports modus! Det er rett og slett en ganske heftig opplevelse å kjenne på draget fra 825NM!
Bilen er rett i overkant av 5 meter lang, 4,9 cm mer enn 5 meter for å være litt eksakt. Den er 2 meter bred uten at man tar med sidespeilene. Dette gir et svært romslig interiør!
Stor bil
Selv med 7 seter i bruk har man 330 liter tilgjengelig plass til bagasje opp til taket. Med 5 seter i bruk kan man laste 635 liter til toppen av bakseterygg eller 1 137 liter opp til tak.
Man merker også i forsetet at plassen er skikkelig god, og man kan stille inn setet akkurat slik man ønsker det, så her skal du være ganske merkelig skrudd sammen om du ikke finner en god sittestilling.
Begge forsetene har både varme og kjøling, så man er sånn sett klar for all slags vær. Rattet har også varme til de kalde morgenstunder.
Kjørefølelse
Når man er på en liten kjøretur på litt over 20 minutter er det noe man oppdager raskt, som at det er stille i bilen, at anlegget spiller bra, og at komforten er god. Så er det andre egenskaper man trenger noe mer tid på å utforske, som egenskaper på langtur, og i dette tilfellet hadde jeg heller ikke tid til å dra innom en svingete og vanskelig vei. Man får heller ikke testet ut den elektriske rekkevidden som skal være på om lag 40km når man har lite tid med bilen.
Jeg må jo si at lyden fra en V6 bensinmotor med over 300hk som synger ut fra fire potter bakom bilen ikke akkurat høres helt feil ut i mine ører, selv om det ikke er bråkete og vilt på noe vis. Mer et solid og kraftfullt lydbilde som holder seg i bakgrunnen på grunn av god støyisolering i bilen.
På et eller annet slags underlig vis synes jeg bilen føles mindre å kjøre enn vekt og de ytre mål skulle tilsi, så her må Ford ha gjort noe lurt med fjæringene.
Ladbar Kuga
Nye Ford Kuga kommer også som ladbar hybrid denne våren, og den har også vært på visitt hos Arendal Auto, men den skal vi teste med Ford Norge i starten av april, så den har vi ikke kjørt enda. Dermed kommer vi sterkere tilbake til den i et senere nr av BIL.
Kuga er en 5-seter SUV som prismessig starter på 427 400. Den ladbare hybriden har en 2,5 liters Duratec bensinmotor som sammen med elmotoren gir bilen 225hk. Elektrisk rekkevidde regner man med er på 56 km.
Flere motorvalg
Man kan få Kuga som mildhybrid, en løsning der et mindre batteri bidrar for å få ned forbruk under akselerasjon og ved start/stopp. En mildhybrid lader man ikke opp, den tar vare på bremseenergi og lagrer dette til bruk ved behov.
Du kan også få Kuga med en energiøkonomisk dieselmotor, som kanskje vil være den aller gunstigste løsningen for deg som drar en del på henger med en del vekt. 1,5 liters og 2,0 liters motorer med diesel er tilgjengelig for Kuga. Du kan også velge mellom manuelt gir og automatgir.
Vi kommer tilbake med mer informasjon om nye Ford Kuga når vi har kjørt den.
Dersom du ønsker å bestille en Ford Explorer eller en Ford Kuga kan du ta kontakt med Arendal Auto som kan hjelpe deg å få bestilt den bilen som best dekker dine behov.