Vi har testet Peugeot 3008 en kort liten tur, og kan
skrive under på at den er meget sprek og artig å kjøre. Når du kombinerer det
som er moro med en elektrisk rekkevidde som for mange er nok til det meste av
hverdagskjøringen, og 4×4, så er dette en bil mange raskt får lyst på.
Motorer
Peugeot 3008 Hybrid4 har en bensinmotor som yter 200hk
alene, denne kombineres med en elmotor foran og en elmotor bak som begge yter
110hk. Når man kombinerer elmotorer med bensin eller diesel kan man ikke bare
plusse sammen kreftene, men man får her en systemeffekt på 300hk og hele 520NM.
Man får også 4×4 sammen med en bakkeklaring på mer enn
21cm, noe som gjør bilen enda mer aktuell for hyttefolk med kronglete hyttevei.
Den ladbare hybriden har også en ganske så kvikk og artig
akselerasjon ettersom elmotorene ikke trenger turtall for å levere sine krefter
til bilens framdrift. Dette gjør at 0-100 går unna på friske 5,9 sekunder, noe
som er en meget underholdende opplevelse!
Man kan kjøre elektrisk i hastigheter opp til 135 km/t
som jo bør holde lenge for kjøring her i Norge. Det bør nevnes at man ikke
kommer 59km elektrisk i så høy hastighet.
Priser/utstyr
Peugeot har GT-Line som nest øverste utstyrsnivå, og
GT som øverste utstyrsnivå, og den ladbare hybridversjonen av 3008 får du bare
i disse to utstyrsnivåene.
Priser levert i Drammen er kr 502 000 for GT-Line
og 527 000 for GT.
Det finnes noe utstyr man kan velge fra en liste over
ekstrautstyr, som for eksempel bagasjenett opp til tak, et elektrisk førersete
med minne og massasje, Focal HiFi-anlegg og litt annet småsnacks som kanskje
kan friste.
Miljøbil?
Kan en ladbar hybrid med 300hk være et miljøvalg?
Ja, svært mange kan kjøre det meste av den daglige
kjøringen med ren elektrisk kjøring, og det er denne «småkjøringen» som gir
høyt forbruk i fossile motorer. Når man har kommet opp i hastighet på
motorveien kan man jo velge å gå over på bensinmotoren som er på sitt mest
effektive i jevn hastighet på landeveien.
Vil du helst ikke bytte kjøremodus selv kan du jo bare
sette bilen i hybridmodus, så ordner den selv leveransen av den mest effektive
framdriftsform for deg.
All nedbremsing vil gi deg økt elektrisk rekkevidde,
for denne energien tar hybridløsningen vare på. I en bil som ikke har noe
hybridløsning vil denne energien gå tapt.
Når man er på langtur har bilen en 43 liters
bensintank. Vi har ikke fått testet den elektriske rekkevidden eller forbruket
på en langtur riktig enda, men de nye bensinmotorene i Peugeot har vist seg å
være meget hyggelige på forbruket til å være bensinmotorer.
Bør oppleves!
Du er hjertelig velkommen til Chr. Repstads Sønner i
Grimstad og Agder Bil i Arendal for å hilse på, og teste de egenskapene som bor
i den ladbare Peugeot 3008 Hybrid4.