Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Ford Puma er en crossover som har en meget hyggelig
startpris på kr 289 000. Den er litt høyreist slik at man setter seg mer
inn enn ned i den, og den har klassens desidert største og smarteste
bagasjeromsløsning med hele 456 liter opp til toppen av bakseteryggen.
Ford MegaBox
Vi starter med det store bagasjerommet, for under
gulvet skjuler det seg en nyvinning fra Ford som de kaller for MegaBox. Gulvet
kan plasseres i stående posisjon, slik at man slipper å plukke det ut for å
bruke MegaBox-plassen under gulvet som er på hele 80 liter.
Her kan man ha lange gjenstander, som et par golfbager
eller en lang plante – lastehøyden er på hele 115cm. Man kan også ta ut
bunnmatta og åpne bunnpluggen og spyle MegaBox’en dersom man har brukt den til
skitne støvler, våtdrakt eller isbiter og kald drikke om sommeren.
Uklike utstyrsnivåer
Titanium er innstegsmodellen for Ford Puma i Norge,
den kommer standard med 17’’ alufelger, cruisekontroll, trådløs lader til
mobilen og tredelt korsryggstøtte med mange innstillingsmuligheter, samt
massasjefunksjon for ryggen i forsetene bare for å nevne noe.
Denne kan du velge med en 125hk EcoBoost mildhybrid
med manuelt gir, og til våren kommer den også med en 125hk EcoBoost automat.
Over Titanium kommer ST-Line som har et noe annet
utseende med mindre krom og mer svart, samt 18’’ alufelg, stoler i delskinn,
B&O Play med 10 høyttalere, digitalt instrumentpanel, sportsunderstell og
alupedaler og nøkkelfri start for å nevne noe. Denne får du med en 155hk
EcoBoost mildhybrid med manuelt gir, og til våren kan den også få automaten med
125hk. Startpris 324 000.
Så har vi toppmodellen, ST-Line X Vignale, som har
samme motorer som ST-Line, men et noe annet preg på utseendet, og komplett
skinninteriør, og den har også LED hovedlys, nøkkelfri adgang og start,
parkeringssensor foran og bak for å nevne en del. Denne blir tilgjengelig fra
våren samtidig som det blir mulig å få Puma levert med 125hk og automatgir.
EcoBoost mildhybrid
Hva er egentlig dette med mildhybrid?
Vel, i Ford Puma er det et 48V batteri som lades raskt
opp av den bremseenergi og overskuddsvarme som bilen får ved å kjøres, og som
leverer denne kraften på toppen av de kreftene bensinmotoren har i
utgangspunktet, det gir rett og slett mer trekk-kraft i NewtonMeter, raskere
akselerasjon og redusert drivstofforbruk.
En vanlig hybrid har et større batteri, og gjerne også
en elmotor, og dette sparer da en mildhybrid vekt på å ikke ha med seg, men man
kan da heller ikke forvente å kjøre rent elektrisk med en mildhybrid.
Crossover med stil
En crossover er litt mindre enn det man definerer som
SUV, også er den mer høyreist enn det vi definerer som sedan eller
stasjonsvogn, en slags mellomting som gir en høyere sittestilling mer
bakseteplass og mer bagasjeplass ved å utnytte den ekstra høyden bilen har.
Utseendemessig har Ford her lykkes med å lage en svært
så stilig crossover med mange designtrekk fra det vi kjenner som Coupé-SUV, så
Puma har blitt riktig så lekker.
Sportslig oppsett
I ST-Line får du med sportsunderstell og 155hk motor,
noe som gjør kjøring på svingete fjellveier ved Malaga og Marbella til en fryd!
Vi gleder oss til å kjøre den mer i Norge også!
Ford er knallgode på dette med kjøreegenskaper, og det
har de virkelig også fått til i crossoveren Puma!
Tilhenger kan du også ha på Ford Puma om du vil, selv
om bilen ikke veier stort mer enn 1200kg så kan den trekke med seg inntil
1100kg på hengerfestet.
Hos Arendal Auto har de en Ford Puma Titanium og en ST
Line inne, slik at du kan få sett på forskjeller og likheter, og du er også
hjertelig velkommen til å prøve nye Puma! Vi anbefaler en tur på svingete vei
for å kjenne på kjøregleden i denne stilige crossoveren!