Mercedes-Benz GLE 350 de – ekstremt god elektrisk rekkevidde

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

GLE er en stor og romslig bilmodell fra Mercedes-Benz
som nå har kommet som ladbar hybrid, der en drivstofføkonomisk dieselmotor
kombineres med en elektrisk batteri- og motorpakke som i praksis gir deg elbil
i hverdagen. Når du skal på langtur blir også forbruket lavt.

Komfortmester

Det er flere biler i markedet som er komfortable, men
det er forskjell på komfortnivå, og svært få klarer å snuse på det nivået GLE
har lagt seg på nå.

Det handler om fjæringskomfort, der fører har kontakt
med underlaget, men der de andre nærmest føler at de er om bord i et flyvende
teppe som bare glir av gårde til bestemmelsesstedet.

Det handler om et 20% stivere karosseri og om god
isolasjon slik at det man definerer som støy nærmest blir totalt fraværende for
de som er inne i bilen og nyter god musikk fra Burmester anlegget, om man har
krysset av for det på listen over alt det fristende ekstrautstyret man kan få
til GLE.

Danseplass i baksetet har det også blitt, for bilen
har vokst med 89mm og 69mm kommer baksetepassasjerene til gode. Man kan også
justere baksetet fram og tilbake dersom man ønsker mer bagasjeplass i enkelte
situasjoner. Selv med baksetet i fremste posisjon har store voksne karer god
plass i baksetet.

Skal du dra med deg noe stort og tungt kan du med
luftfjæring i denne bilen hekte på inntil 3500kg på hengeren, noe som betyr at
du må ha utvidet hengerlapp for å kjøre ekvipasjen.

Heftig elektrisk rekkevidde

Når man vurderer en ladbar hybrid er det gjerne to
elementer ved den bilen som frister, og det ene er å kunne kjøre så mye som
mulig elektrisk i hverdagen, rett og slett fordi det er både billig og
miljøvennlig.

Vi har testet den elektriske rekkevidden på fuktig vei
med vinterdekk, på gamle E18 fra Grimstad til Sørlandsparken, forbi Kjevik og
Birkeland og mot Lillesand og Kjerlingland. Og vi kom altså hele 84km
elektrisk, det er rett og slett en formidabel elektrisk rekkevidde.

Ettersom vi var så nærme Kjerlingland testet vi bilens
mulighet for å hurtiglade på IONITY-lader som kan levere mer enn de fleste
elektriske biler kan ta imot, dermed er det bilens systemer som begrenser
ladehastigheten her.

Ladehastigheten kom svært raskt opp i 54kW, og
maksimal hastighet var på 60kW. Vi ladet over 24kWt i løpet av 27 minutter med
lading.

Det er billigst å lade hjemme, og de fleste lader alt
der, men man kan se for seg en situasjon i fremtiden med veiprising i byer, der
de som kjører på elektrisitet kjører veldig billig eller gratis, og de som
kjører på diesel eller bensin må betale høye summer per km de kjører, da kan det
også være god øknomi i å kunne hurtiglade før man kjører inn i, eller gjennom
byen.

Lavest GLE-pris

Før den ladbare hybriden GLE 350 de kom på markedet
var det 300 d med dieselmotor på 245hk som var rimeligste alternativ med en
startpris på kr 938 900.

Den ladbare hybriden starter på en pris på
832 900, og her er det lavere avgifter som slår inn. GLE 350 de har en
systemeffekt på 320hk og 700NM. Dermed er det lett å se at prisen på den
ladbare hybriden gjør den ekstra interessant for GLE-kunder, rett og slett
fordi den er den klart rimeligste man kan velge.

Lavt forbruk

Da vi skulle kjøre GLE 350 de tilbake til Agder Bil
etter testen valgte vi en kjøremodus der bilen ikke får lov til å bruke
batteriet, fordi man ønsker å spare på den elektriske rekkevidden til senere på
turen. Bilen kjørte likevel som hybrid, og 6 av de 19 kilometerne til Agder Bil
ble gjennomført elektrisk fra den energien bilen selv laget på turen. At en bil
som veier 2580kg kan kjøre en slik kort tur med et snittforbruk på 0,61 liter
på mila når batteriet ikke skulle brukes er intet mindre enn imponerende. Vi
kom fram med 100% kapasitet på batteriet.

Tar vare på deg

Biler med det nye MBUX-brukergrensesnittet passer på
deg når du er på langtur, den sørger for at du får beveget på deg, og kan gi
deg oppfriskende luft, duft og massasje om du har valgt seter med massasje,
sammen med oppfriskende musikk i en ti minutters «behandling».

Vi har testet GLE 300d på langtur, og kan skrive under
på at det kan høres merkelig ut, men det fungerer etter hensikten, man blir
rett og slett litt revitalisert.

Man kan også bruke en del ulike pulsklokker fra Garmin
som kan kommunisere med bilen, slik at den kan roe deg ned om du er stresset,
eller den kan friske deg opp om du er litt trøtt og slapp.

Du er velkommen til Agder Bil for å hilse på, og teste
den ganske så utrolige GLE 350 de.