(Tore Myrberg, Agderposten Medier)
Det ble en spesiell opplevelse for Fredrik Krabbe-Knudsen hos Gromstad Motor da han vant tur til Barcelona med innlagt kjøring på Circuit Can Padrò.
Nissan sendte en gruppe på 17 personer ned til Spania, alle som følge av en salgskonkurranse for bruktbil og varebil. De fikk både en heftig kjøreopplevelse og et spennende fabrikkbesøk.
– Vi kunne velge om vi ville kjøre en Nissan GTR eller en Lamborghini. Selv valgte jeg det siste, forteller Krabbe-Knudsen.
– Råeste jeg har kjørt
Nærmere bestemt fikk salgssjefen hos Gromstad Motor sette seg i en 2017-modell Lamborghini Huracan på den kjente racingbanen.
– Det er nok definitivt det råeste jeg har kjørt noen gang. Du kjenner at du blir litt smånervøs når du setter deg inn i en sånn bil med 610 hestekrefter og firehjulstrekk.
I det hele finner Krabbe-Knudsen det vanskelig å sammenligne kjøreturen rundt banen med andre kjøreopplevelser.
– Man har jo ikke noe å sammenligne med. Opplevelsen kan nesten ikke beskrives med ord. Sånne krefter gjør at det flytter seg så voldsomt. Det er lett å skjønne ut fra biltype, motor og pris at dette ikke er bil for hvermannsen, sier Krabbe-Knudsen.
Kunne gitt mer gass
For den vanlige mann i gata er det nærmest umulig å virkelig få testet en Lamborghini Hurricane for alt den er verdt. Det selv om man tør gi litt ekstra på når det er på lukket bane.
– Vi kunne nok kjørt mye mer aggressivt enn det vi gjorde. Denne bilen har så mange krefter og tåler så mye at man må være racerkjører for å få ut alt. Og vi måtte jo også tenke på sikkerhet.
Dessuten kommer det fort en liten tanke når man har styringen på en sprek sportsbil at det er mange penger som står på spill om man skulle gjøre noe galt.
– Det litt annerledes når man er nedover Europa hvor bilprisene er på et lavere nivå enn i Norge. Men, tanken var der.
Fabrikkbesøk
Siden Nissan har en bilfabrikk i Barcelona, sto et besøk dit på programmet for gjengen fra Norge. Også dette ble en spennende opplevelse.
– Der produseres Nissan E NV200 og Navara pickup. I tillegg bygger fabrikken også pickup for Mercedes og Renault. Det var fascinerende å se hvordan 97 prosent av produksjonen er robotisert. Med tanke på hvor mange biler som produseres for verdensmarkedet, er det forståelig at mest mulig er robotisert, sier Fredrik Krabbe-Knudsen.