Tore Myrberg, Agderposten Medier
Mitsubishi jobbet hardt for å få Outlander PHEV gjennom den nye WLTP-testen på en best mulig måte. Resultatet var mer enn akseptabelt.
Hos Auto-Car på Stoa holdt Bjørn Øyvind Hoff pusten i forkant av 1. september. Visst nok var han klar over at Mitsubishi la ned et godt stykke arbeid for å møte de nye kravene, men likevel var spenningen stor.
– Det skjedde jo viktige ting med hvordan store hybrider skulle avgiftslegges. Siden Outlander PHEV er den mest solgte ladbare hybriden i Norge de siste fire årene, er det klart at vi var spente. Men, så viste det seg at alt Mitsubishi gjorde for å klare testen, førte til at Outlander PHEV kun ble 2000 kroner dyrere, forteller Hoff.
Større batteri
De grepene som ble gjort, var å øke ytelsen til bilen både på batteriet og bensinmotoren. Begge deler var vesentlig for å klare testen på en god måte.
– Elmotoren på bakakselen ble økt fra 82 til 95 hestekrefter. Dette for å klare over 130 km/t elektrisk med den nye testmetoden. Tidligere var kravet 120 km/t, men dette er har økt. Den nye Outlander PHEV klarer faktisk 135 km/t. I tillegg har bensinmotoren gått fra en 2,0-liter til 2,4-liter.
En annen viktig endring er at batteripakken har blitt 15 prosent større.
– Det øker jo rekkevidden med 15 prosent, og med en strengere test var det nødvendig. Den nye rekkevidden er på 55 kilometer etter CO2MPAS normen, sier Hoff.
Dekker manges behov
Selv om CO2MPAS er langt mer realistisk enn tidligere måter å teste bilene på, mener Hoff at det fortsatt ikke er helt slik at man kan forvente å få maks rekkevidde ut av batteriet under vanlig kjøring på vei.
– Jeg vil si at fire mil er et ærlig tall å forholde seg til. Om du kjører bil 300 dager i året, betyr det at du kan kjøre 12 000 kilometer årlig på batteriet. Det dekke det meste av behovet for veldig mange.
Også om vinteren kan man belage seg på å klare å kjøre mye på ren elektrisitet.
– Nytt på denne utgaven er at den har aktiv batterivarmer. Det gjør at problemet med svekket rekkevidde på grunn av kaldt batteri om vinteren er betydelig mindre.
Dessuten er det jo ikke slik at man behøver å ha rekkeviddeangst med en slik hybrid, da man jo har en bensinmotor som hjelper til.
Økt kraft
Totalt yter motorene 230 hestekrefter, noe som er 28 flere enn forrige modell.
– I praksis betyr det at bilen har blitt sprekere, samtidig som den er snillere på utslipp. Så man skulle jo tro at Outlander PHEV har gått opp i pris som følge av alt dette. Men, Mitsubishi har både kompensert for den lille avgiftsøkningen og økt kapasitet, slik at bilen selges til den samme, fordelaktige prisen, sier Bjørn Øyvind Hoff.
Mer som er endret
Når Mitsubishi nå kommer med en ny utgave, har de også funnet plass til noen mindre kosmetiske endringer. En av de mest synlige er på lysfronten.
– Alt har nå blitt LED-lys, og på de utgavene vi selger mest er det automatisk blending for møtende trafikk. Innvendig er det nye seter og sort taktrekk som er mest synlig.
Av elektroniske endringer er det nok innstillingene for firehjulstrekken som vil bli lagt merke til.
– Den er oppgradert med et eget snøprogram som faktisk er utviklet i Norge.
Gode tilbakemeldinger
Det var imidlertid ikke bare hos Auto-Carman var spente på hva nye regler for avgifter skulle føre til. Som Norges mest plug in hybrid, er det mange kunder som har et forhold til bilen.
– Mange var spente på når det skulle komme noe nytt, og denne kom nok fortere enn de hadde trodd. Siden vi har fått vist bilen til en del kunder, har vi også fått deres tilbakemeldinger. De som har prøvd den sier denne er enda mer stillegående og behagelig å kjøre, avslutter Bjørn Øyvind Hoff.