Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det var ikke bare «Car of the Year» som ble kåret ved starten av bilmessa i New York. Det var også priser til årets bybil, sportsbil, elbil og luksusbil.
Gromstad Auto fikk gjennom sine merker to av disse vinnerne. VW Polo ble årets bybil, mens Audi A8 stakk av med prisen som årets luksusbil.
– A8 er en bil vi kanskje selger en av i løpet av året, så den står ikke fast i utstilling. Samtidig så skal det sies at vi snakker om en fantastisk bil, forteller salgssjef for Audi hos Gromstad Auto, Kai Sillerud.
Har prøvd den selv
Og det skal være noe ekstra med en bil som blir kåret til årets luksusbil.
– Jeg var på lanseringen i Tyskland før jul, og her snakker vi om luksus i høy klasse. Man kan sette den opp slik man selv vil, og vi hadde blant annet massasje i baksetene. Det var helt rått, sier Sillerud.
Med en pris som starter på litt over 1,1 millioner kroner, er det imidlertid et begrenset marked man retter seg mot.
–Da får man en 3,0 liters V6’er med 286 hestekrefter som er flaggskipet hos Audi. I tillegg plusser de fleste på utstyr for 200 000 – 300 000 kroner. Jeg kan love at man får en fantastisk luksusfølelse av å kjøre denne, sier Kai Sillerud.
Bybil som har vokst
I samme firma kan Lars Gommerud stolt vise fram en Volkswagen Polo, som biljournalister fra hele verden stemte fram som årets bybil. Gommerud er salgssjef for VW hos Gromstad Auto, og liker godt at Polo gikk til topps blant de litt mindre bilene.
– VW Polo har vokst, slik at de nye er like store som Golf var tidligere. De har også blitt mer komfortable. Før var nok Polo en typisk nummer to bil. Nå som den har vokst seg større, fungerer den også som hovedbil, sier Gommerud.
På spørsmål om hva han mener gjør at bilen fortjener prisen som årets bybil, er det flere ting han vil trekke fram.
– Nye sikkerhetssytemer med Front assist med City nødbrems er viktig. I tillegg har den nytt infotainmentsystem hvor du kan velge å få opp kartet rett for deg om du kjøper navigasjon, sier Gommerud.
Sprekere enn de fleste
Årets sportsbil ble BMW M5. Det er ikke lite krefter under panseret på den lekre modellen fra det tyske bilkonsernet.
– Dette er en bil med M xDrive, som har 600 hestekrefter. Den bruker 3,4 sekunder fra 0 til 100 og har en toppfart på 305 kilometer i timen, forteller Thomas Dybing, som er salgssjef hos Bavaria i Arendal.
Så langt er bilen kun å få se hos importøren på Fornebu.
– Det er nok ikke alle forhandlerne som vil få denne i sin utstilling, men vi har søkt om å få den. Så langt er det kun en bil som har kommet til Norge.
Startpris på 1,6 millioner
Det er kanskje ikke så rart. Spydspissen i 5-serien hos BMW er å finne blant bilene i høy prisklasse.
– M5 har vært en legende i mange år, og dette må vel være den sjette i rekka. Prisen starter på 1,6 millioner, men de fleste vil nok havne på 1,8 til 2 millioner når de kjøper denne. Så BMW M5 er ikke en bil vi forventer det store volumet av, sier Dybing.
Bilen viser imidlertid hva BMW står for, og kanskje litt om hva vi kan forvente fra bilprodusenten i andre modeller i tiden som kommer. Dette selv om ikke alle entusiastene var like fornøyde med at den kommer med firehjulstrekk.
– Samtidig kommer den med helt nytt xDrive-system slik at man kan sette opp bilen slik man ønsker. Du kan velge en fordeling med 80 prosent trekk på bakhjulene for å få litt hjelp av forhjulene, eller ren bakhjulsdrift om du ønsker de egenskapene, sier Thomas Dybing hos Bavaria i Arendal.
Forventet seier for Leaf
Også Nissan Leaf fikk sin velfortjente pris som årets elbil. En pris som nok ikke var helt uventet.
– Den ble årets elbil også da den kom for første gang i 2011. Og Leaf er jo verdens mest solgte elbil, noe som er en bekreftelse i seg selv, sier salgssjef for Nissan hos Gromstad Motor, Fredrik Krabbe-Knudsen.
Han er imidlertid usikker på om prisen som årets elbil vil gi de store utslagene på salgstallene.
– Vi har allerede passert 150 solgte av den nye Nissan Leaf, så jeg vet ikke om dette vil gi noe utslag for oss her lokalt. Men, det er jo med å bidra til at interessen for bilen opprettholdes. Og det kommer nok til å bli brukt aktivt i den markedsføringen som Nissan sentralt står bak, sier han.