Tore Myrberg, Agderposten Medier
Det er et par år siden Ford gjorde sitt inntog på markedet for små SUVer i Norge med sin EcoSport. 2018-utgaven gjør bilen til en sterk konkurrent i klassen.
Vi snakker om lillebroren til Kuga, en bil Ford har hatt suksess med i Norge. Nå håper man at EcoSport skal bli det store gjennombruddet i klassen for små SUVer.
– Denne er bygd på samme lest som Kuga, men har også med seg mye fra Ford Fiesta. Den er stillegående, godt polstret og har en stor skjerm. I tillegg kan folk selv velge hvordan de vil ha den. For det er ikke alle som trenger firehjulstrekk, forteller daglig leder Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto.
Starter lavt
Kanskje er nettopp det en av styrkene til Ford EcoSport. Her får man en liten SUV med god bakkeklaring, og til en hyggelig inngangspris på rett under 260 000 kroner.
– Vi ser at det er veldig mange som ønsker seg en Ford Kuga eller en annen SUV i samme størrelse, men som synes det blir mange penger å bruke 400 000 eller mer. Her kommer vi med en bil som ligger langt lavere i pris. Så jeg tror vi treffer et marked som både omfavner godt voksne og en del småbarnsfamilier, sier Noddeland.
For når en Fiesta eller Polo kanskje blir litt for liten, oppleves Ford EcoSport som større.
– I tillegg betyr god bakkeklaring en del for folk. Det at man også sitter høyt, slik at det er enkelt å komme seg inn og ut av bilen.
Friskere utseende
Det er heller ikke til å komme fra at Ford har gjort en ansiktsløfting som EcoSport fortjente. Uteseende er tross alt et av elementene folk legger vekt på når de skal kjøpe bil.
– Den er freshere og mer moderne. Det er satset mye på å løfte bilen designmessig. Spør du meg er den et smykke å se på, sier Noddeland ubeskjedent.
I tillegg har man fått på plass en rekke praktiske detaljer. En slik ting som at bakdøren er sidehengslet, er nok noe mange vil sette pris på. Det er heller ingen ulempe at Bang & Olufsen er inne på lydsiden. Eller at man har på plass Ford Sync 3 hvor alt av telefonsamtaler, musikk navigasjon kan styres enten ved berøring eller med enkle talekommandoer. Dette er imidlertid ekstrautstyr på den rimeligste utgaven.
– Det er det fine med EcoSport. Det er store muligheter utstyrsmessig, og folk kan velge sel om man vil ha en grei løsning eller en mer påkostet.
Forskjellig behov
Selv har Noddeland et par ting han anbefaler at folk velger når de først skaffer seg denne bilen.
– Man bør velge oppvarmet frontrute, slik at man slipper utfordringene med is og dugg. Det synes jeg er en viktig detalj som handler om sikkerhet. I tillegg er ryggekamera noe jeg mener man velge.
Om man skal gå for trekk på to eller fire hjul, blir helt opp til hva slags type kjøring man har mest av.
– Sånn som dattera mi, som bor i Kristiansand, hadde klart seg med tohjulstrekk. Mens kona mi nok ville hatt firehjulstrekk. Trekk på alle hjulene er nok også noe voksne folk som bor på landet ønsker. Eller de som trenger en bil for å komme fram til hytta.
Ny i butikken
En ting den daglige lederen er godt fornøyd med, er at to Ford EcoSport er på plass hos Arendal Auto allerede. For det er ikke alle Ford-forhandlerne som har bilen på plass.
– Denne kom til Arendal i forrige uke, og vi forventer mange nye kunder. For oss er dette et helt nytt produkt som kommer i tillegg til utvalget vi har fra før. Hvor godt salget blir handler litt om leveringstiden, sier Dagfinn Noddeland.
Han lover at det kommer flere biler til butikken i tiden framover, noe som gir muligheter til de som ønsker et raskt kjøp.
– Om man kan velge mellom de vi har, så går det raskt. Skal man skreddersy vil det trolig ta tre – fire måneder, alt ettersom hva man ønsker av tilleggsutstyr.
Fakta Ford EcoSport
Kommer både som bensin- og dieselbil
1.0 Ford EcoBoost Trend
Effekt: 125 hk.
CO2-utslipp: 119 g/km
Forbruk blandet kjøring: 5,2 l pr. 100 km.
Toppfart: 180 km/t
0-100 km/t: 12,7 sek.