Tore Myrberg, Agderposten Medier
Agder Bil har valgt en litt uvanlig måte å selge biler på i februar. Onsdag denne uken hadde de sitt første timesalg, og det utenom vanlig åpningstid.
Fire onsdager i februar skal kundene lokkes til butikken med lukten av nystekte vafler og et ekstra godt tilbud på en av bilmodellene. Og det i et tidsrom hvor dørene til vanlig er stengt.
– Det handler om å prøve ut litt nye ting, og en kompis av meg mente at det kunne være en god ide å forsøke med timesalg. Derfor vil vi i februar holde åpent mellom 18 og 19 på onsdagene, og har valgt ut fire modeller i lav/medium-segmentet hvor kundene får en god pris og en overraskelse på kjøpet, forteller daglig leder Øystein Ottersland hos Agder Bil As.
Vil skille seg ut
Ottersland holdt kortene tett til brystet om hva som skulle skje fram til den første onsdagen ble gjennomført. Først ut var en Mercedes A-klasse, og det ble samtidig klart at de som kjøpte bil selv fikk bestemme hva de ville bli «overrasket» med.
– De kan velge mellom elsykkel, spa, pad eller drivstoffkort. Samlet blir dette en unik pakke ment for disse kveldene med timesalg.
For Agder Bil er dette samtidig en måte å teste ut nye måter å synliggjøre seg på. Resultatet vil være med å bestemme om dette er noe som også vil bli gjennomført på et senere tidspunkt.
– Vi vil se reaksjonen i markedet. Stuntet vi gjør nå er blant annet for å teste ut Facebook. Så denne kampanjen går gjennom sosiale medier, slik at det først rett i forkant av onsdagene kommer ut hvilken bil som er i fokus under timesalget, sier Ottersland.
Ikke første gang
Dette er ikke første gangen at Agder Bil forsøker seg på en markedsføring litt på siden av det som regnes som tradisjonelt. Under Black Friday sto de fram med spesielle tilbud, presentert av en ansatt i Batman-drakt.
– Det var vellykket fra vår side. Jeg tenker det er viktig å kunne by litt på seg selv. Samtidig må man ikke gå for langt, da vi er en seriøs forhandler. Så vi kommer ikke til å ta den helt ut.
Ottersland har selv en bakgrunn i elektronikkbransjen, hvor Black Friday har vokst seg stort.
– Kanskje bilbransjen har vært litt for konservativ. Vi prøver i hvert fall å være kreative.
Mer events
Kanskje er det kreativitet som må til for å trekke folk inn i butikken. For folk henter informasjon på en annen måte nå enn hva de gjorde tidligere når de skulle ha ny bil.
– De siste fem årene tror jeg alle forhandlere merket at det er mindre folk inne i butikken. Kjøperne samler informasjon på nett først, også går de kanskje til en, to eller tre butikker. Så de som kommer er ofte mer handlingsklare.
Til vanlig har jo bilforhandlerne langåpent på torsdager. Når Agder Bil AS velger onsdag til stuntet, er det for å gjøre noe helt nytt. For hos Agder Bil er man opptatt av å kjøre kampanjer som får folk på innsiden av dørene.
– Om vi har events så stiller folk mer opp. Derfor er det mulig vi må ha mer av slike ting for å trekke folk inn på flisene, avslutter Øystein Ottersland.