Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Jeg fikk bli med Volvo Car Norway til Luleå i Sverige for å kjøre Volvo EX30 på frosne innsjøer og vinterveier, og vi ble også overrasket med å få se Volvo EX40.
På en pressekjøring er det normalt at man kjører to og to sammen, og at man bytter sjåfør halvveis på kjøreruten som er plottet inn i bilens navigasjon. Det gjør at man får oppleve bilen som sjåfør og som passasjer.
Påkostet rammeverk
Det man merker etter å få kjøre Volvo EX30 med AWD og med RWD er at plattformen er avansert og gjennomarbeidet. Små ujevnheter svelges unna som om man kjører flyvende teppe, mens man får faste og nærmest sportslige fjæringer over større ujevnheter i veibanen eller isbanen.
Støynivået er lavt, og ettersom Volvo EX30 ikke er en veldig stor bil er det nærmest sjokkerende lavt, for små biler har vanligvis ikke den råeste støydempingen. Vi kjørte med 20’’ felger/dekk og atpåtil med piggdekk, men man måtte nesten åpne vinduet i lav fart for å høre at det satt piggdekk på bilen.
Vi fikk kjøre AWD første dagen og RWD andre dagen på vinterveier i områdene rundt Luleå, og vi fikk kjøre begge på den 3,7km lange isbanen som var laget på en stor innsjø for oss.
På vanlig vintervei opplevde vi at bakhjulstrekkeren har såpass mye krefter at du skal behandle høyrepedalen med respekt når du skal dra i gang ut fra et glatt kryss, for om du smeller den ned kan bakenden slenge litt. Noe som er helt naturlig vinterstid for en bakhjulstrekker med mye krefter.
Med AWD-utgaven fordeles kreftene mer på alle fire hjul, men slår du av ESP kan du lett få til å leke og ha det moro med den også på glatta, dersom det er et ønske.
Lang isbane
Vi fikk mange runder på den lange isbanen, og de hadde også laget en kortere isbane med mer intensiv slalom og elgtest.
Vi forsøkte med og uten ESP, og fikk virkelig kjenne hvor glatt isen egentlig var da ESP ble slått av. Volvo EX30 er også en svært sterk bil, og usedvanlig moro å leke med på isbane takket være et lavt tyngdepunkt, og god vektfordeling som passer godt til alle kreftene.
For en som elsker å leke med bil på isbane synes jeg nok det ble hakket mer moro uten ESP, for da sklir du mer og kan selv bestemme hvor mye du vil skli. Med ESP på er alt kontrollert fram til fysikkens lover trer i kraft, og du kan kanskje skvette litt mer når det skjer dersom du presser på for å få bilen til å slippe på glatta.
Det går noe raskere å innhente kontroll med AWD enn med RWD fordi man har flere hjul med drift og på en måte flere verktøy i verktøykassa for å gjenopprette kontrollen igjen.
Nå er jo innsjøer og vann ganske flate av seg, og topografien rundt Luleå består ikke av bakker, så det var vel det eneste vi ikke fikk testet bilene på. Det er likevel lett å mistenke at de som bor der bakkene er bratte og glatte om vinteren vil trives best med AWD, mens de fleste andre egentlig klarer seg utmerket med RWD.
At Volvo har fokus på sikkerhet er neppe en stor nyhet, men det var jo godt å kjenne på at de også har et godt fokus på trygge og gode kjøreegenskaper på isglatte baner og vinterveier.
Overraskelsen
At vi skulle få se en førproduksjonsmodell av 2025-modellåret Volvo EX40 var vi ikke klar over, men det var jo veldig moro!
Det som har skjedd med bilen er at XC40 har byttet navn til EX40 og C40 har byttet navn til EC40 slik at navnene deres passer inn i modellrekken med EX30 og EX90 som kommer senere.
Bildene jeg tok var av en Black Edition EX40, som er et helt nytt fargevalg utvendig med mange sorte detaljer som gjør bilen ekstra stilig.
Mer krefter og nye fargevalg
XC40 Twin Performance har 408hk, og med EX40 øker dette til 441hk ned Twin Performance. Det må jo bety at den blir enda kvikkere enn den raske og artige XC40.
Eksteriørfargen Sand Dune erstatter Bright Dusk. For interiørtypen Microtech så får man to nye fargevalg, kalt Charcoal Fusion og Dawn Fusion. Kontrast-taket blir ikke lenger tilgjengelig for utstyrsnivåene Core og Plus, men forbeholdes utstyrsnivået Ultra der det blir standard.
WLTP-rekkeviden for EC40 er på inntil 583km og for EX40 576km.
Kommer til sommeren
Volvo EX40 og EC40 kan bestilles allerede nå, og utleveringene starter i sommer. EX40 har en startpris på kr 499 900, og EX40 Black Edition med Extended Range batteriet og utstyrsnivå Plus starter på kr 554 900.
Vil du helst ha EC40 blir startprisen kr 514 900 og for Black Edition blir startprisen kr 554 900.
Hos Autostrada i Arendal kan du få hjelp til å bestille den versjonen som du helst vil ha, enten det er EX30, EX40 eller EC40 som dekker dine behov best.