Helgetest av VW ID.7

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Volkswagen har hos mange vært et kjent merke på grunn av bilmodellen Passat, og nå har elbilarvtageren til Passat kommet, i første omgang som kombicoupé med bakhjulstrekk, men her kommer det med tiden også 4Motion og stasjonsvognutgave.
En testhelg med minus 6 til minus 8 grader og snøvær er langt fra optimalt for en elbil, men ville VW ID.7 likevel klare å levere rask lading dersom vi brukte bilens batterikondisjonering?

Nyheter i ID.7
Volkswagen ID.7 er en helt ny bilmodell, og den leverer masse plass, et luksusnivå vi ikke har sett maken til før i ID-familien, en større infotainmentskjerm, bedre brukergrensesnitt, oppvarming av batteriet før lading, Head-Up display der du kan velge om du vil se batteriprosent og rekkevidde eller forbruk sammen med hastighet og annen informasjon, mulighet for et knallbra anlegg fra Harman Kardon og mye mer.
Testbilen var en VW ID.7 Pro og hadde elektrisk justerbare seter med varme og massasje fordi det var lagt på en interiørpakke, men det er altså mulighet til å gå enda et hakk opp på setet og få ventilasjon i setet i tillegg til varme og massasje. Massasje kan du få i både sittepute og i rygg, og var helt klart av det gode slaget med god virkning.

Test av lading
Volkswagen har med sin VW ID.7 lovet lading fra 10% til 80% på om lag 28 minutter under optimale forhold. Minus 6 grader under lading er veldig langt fra optimale forhold, men vi brukte bilens batterikondisjonering, som varmer opp batteripakken før lading, og bilen gir også beskjed om hvor lang tid oppvamingen vil ta, og dermed også når batteriet er optimalt kondisjonert for lading.
Vi var litt spente da vi plugget inn hos IONITY i Lillesand for å teste hvor lang tid det ville ta å lade VW ID.7 i kulden, og hastigheten spratt nesten rett opp i 180kW, og steg til 191kW før den begynte å dale i ladehastighet da 33% state of charge ble passert.
Det tok 28 minutter å lade fra 10% til 80%, like lang tid som VW sier det skal ta under optimale forhold, men vi er langt fra bortskjemt med at det også kan skje når vinterkulden rår der ute, og bilen lovet bare en maksimal ladehastighet på 164kW. Dette er virkelig nye tider for vinterlading, og utrolig deilig å kunne se at batteriet var varmt nok for lading, for det har jeg ikke sett hos noen annen el-bil før.

Tester av rekkevidde
Det var 6 til 9 minusgrader da vi var på landeveistesten, som går fra Grimstad, via Froland til Evje og Rv9 mot Kristiansand, Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Det var snø i veibanen av den lette flagrende typen, og noe sørpelignende der saltet hadde fått tak. Det gir en del ekstra rullemotstand.
En del vind var det også. Den beregnede rekkevidden på landeveistesten landet på 418km.
På 50/50-testen vår, som består av 50% landevei mellom Grimstad og IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad med 100 km/t, Landeveien var snørik og motorveien var våt og saltet og det var minus 6 grader ute. Da landet den beregnede rekkevidden på 394km.
Bilens aerodynamiske utforming er noe av grunnen til at det ikke ble større forskjell på beregnet rekkevidde på de to testene. På nyåret satser vi på å få lånt en VW ID.7 fra Volkswagen Norge slik at vi kan få tatt litt tester på motorvei også.

Vinteregenskaper
Oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt med knapp på rattet, oppvarmede seter og et mer avansert klimaanlegg enn det vi har sett fra Volkswagen før gjør det varmt og behagelig å kjøre VW ID.7 når det er kaldt ute.
Bakhjulstrekk merker du nesten bare når bilen har ingen fart eller veldig lite fart, og før hjelpesystemene rekker å hjelpe til med optimal akselerasjon på glatta. For en elbil er det langt mer optimalt med bakhjulstrekk enn framhjulstrekk, fordi man i en oppoverbakke får mest vekt over bakhjulene.
VW ID.7 kommer også med 4Motion, for de som vet at bakkestart i glatt bakke er usedvanlig normalt for dem i deres hverdag, for de fleste andre holder det lenge med bakhjulstrekk.

Høyt komfortnivå
Det er meget behagelig å kjøre VW ID.7, du sitter godt, har et godt ratt, og selv i Pro utgaven som ikke har det råeste Harman Kardon anlegget, var lyden bra i anlegget.
Ny stor infotainmentskjerm som er mye enklere i bruk, og du kan tilpasse hva du ser hvor.
Ryggekamera med spylefunksjon, slik at du lett ser bak bilen selv etter mange mil på saltede veier.
Delelektrisk utfellbart hengerfeste, som er å foretrekke fremfor avtagbare hengerfester.
Bakruta blir med bakluka opp, noe som gir veldig lett innlasting til et romslig bagasjerom.

Bør prøves
Ettersom VW ID.7 er en helt ny bilmodell fra Volkswagen bør den helt klart prøves, og med en startpris på kr 549 900 nå som det er kampanje kan den være en aktuell familiebil for svært mange.
Her er det veldig mye utstyr som følger med som standardutstyr.
Ta turen til Gromstad Auto for å prøvekjøre nye VW ID.7 du også.