Premium stasjonsmester

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier

Nordmenn elsker fortsatt
stasjonsvogner. I 25 år har BMW 5-serie Touring vært selve inkarnasjonen av en
drømmebil for svært mange. Nå er den
nye stasjonsvogn her – enda mer luksuriøs og sportslig. Og naturligvis
like elegant og like kjøreglad. – Rett og slett en praktfull bil, synes Bavaria-sjef Stig Kvade.

Avdukingen av nye BMW 5-serie Touring gikk fredelig for seg, men
interessen for den store, lekre stasjonsvognen er upåklagelig. BMW lanserer
ikke nye generasjoner i tide og utide, så for Norges-premiéren er en
betydelig begivenhet for
bilinteresserte.

Den nye stasjonsvognen tilbyr mer teknikk, bedre plass,
lavere vekt og et luksuriøst og sportslig preg, sier Marius Tegneby,
kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Femte generasjon
5-serie Touring byr på en vellykket kombinasjon av erketypiske BMW-egenskaper
og en rekke innovasjoner. Den nye stasjonsvognen tilbyr mer teknikk, bedre
plass, lavere vekt og enda høyere komfort.

Finslipt design

I likhet med nye BMW 5-serie Sedan som ble lansert tidligere i
år , har også nye BMW 5-serie Touring mye til felles med luksusmodellen BMW
7-serie. På utsiden er stasjonsvognen mer finslipt enn noen gang. Den
langstrakte, fallende taklinjen og de skarpe horisontale linjene definerer
sideprofilen til den sportslige stasjonsvognen.

Sett bakfra er det de
tydelige horisontale linjene og L-formede baklysene som preger designen.
Gjennom de ulike modellene Sport Line, Luxury Line og M Sport og en rikholdig
fargepalett, kan kundene selv definere designuttrykket på sin BMW 5-serie
Touring.

Mer plass og komfort

Fra forrige generasjon er lengden økt med 36 mm, og måler nå
4,943 meter. Bredden er 1,868 meter og høyden er 1,498 meter. Akselavstanden
måler 2,975 meter. Bagasjeromsvolumet har økt til 570 liter. Legges
bakseteryggene ned, øker volumet til 1700 liter. For enkel tilgang til
bagasjerommet, er det også mulig å åpne vinduet i bagasjeromsluken separat.
Nyttelasten har økt med opptil 120 kg, samtidig som vekten er redusert med
opptil 100 kg.

Det innvendige volumet for passasjerene er også større enn
tidligere. Spesielt merkes dette godt for baksetene, hvor man nå kan nyte enda
bedre benplass. Det er også verdt å merke seg at baksetene er brede nok for
plassering av tre barneseter ved siden av hverandre.

Ny dimensjon luksus

Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem,
med mulighet for touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene.
BMW 5-serie kan også fåes med «Gesture control», som først ble introdusert med
nye BMW 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å styre funksjoner i
bilen ved hjelp av enkle håndbevegelser foran en sensor på instrumentpanelet.
iDrive-systemet kan også sørge for automatisk oppvarming av seter og ratt ved
en valgt utetemperatur.

For de som ønsker en ekstra god lydopplevelse, tilbys et
high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i
syntetisk diamant, 16 høyttalere og en effekt på 1400 watt.

Ved lanseringen tilbys først følgende modeller: 520d
Touring, 190 hk (man.), 520d Touring, 190 hk (aut.) 530d xDrive Touring, 265 hk
(aut.) og 540i xDrive Touring, 340 hk (aut.)

Sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket
redusert med opptil 11 prosent.

Prisen starter på 532.000 pluss leveringskostnader (BMW 520d
Touring, 190 hk manuell)

Blant det norske standardutstyret finner man blant annet
LED-hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil
(utvendig også innklappbare), sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene
(40:20:40 deling), ConnectedDrive online-tjenester, del-elektriske seter,
alarm, luftfjæring på bakaksel og takrails.