Jens P. Christensen, Agderposten
Medier
Suzuki Swift har vært en av Norges mest populære kompaktbiler i årevis. Nå er
tredje generasjon her – enda kulere, sprekere og med enda høyere
utstyrsnivå. Firehjulsdrift er en
selvfølge. Og med hybrid drivlinje og gunstig pris er dette en av vårens mest
attraktive nyhet.
– Helt perfekt, sier salgssjef Jan Erik Stiansen hos RSA BIL i
Arendal, som kan bekrefte at kundene faller for nye Swift ved første blikk.
– Firehjulstrekk er et kjempepluss i konkurransen med andre
merker. Når vi også kan tilby en spennende og økonomisk gunstig hybridmotor
snakker vi virkelig om en tidsriktig bil, sier han.
Swift har vært en internasjonal braksuksess med 5,3
millioner solgte eksemplarer hittil. Tredje generasjon leveres både med
forhjulsdrift og firehjulsdrift, men i Norge er det bare 4X4 som gjelder.
Firehjulsdrift er selv kjennetegnet på Suzuki-suksessen i Norge.
Den nye utgaven har fått et enda mer sporty og elegant
utseende. Akselavstanden er økt med et par centimeter, samtidig som bilen er
blitt én centimeter kortere. Swift’en er også blitt bredere og lavere, noe som
påvirker inntrykket av en kul, praktisk og moderne bil.
Dessuten er det et solid pluss at nye Swift er lett og
morsom å kjøre – og oversiktlig og enkel å parkere.
Masse utstyr
Nye Swift Hybrid er like
velutstyrt som langt dyrere biler. Med bl.a. LED nær- og fjernlys med
automatisk dimmer, adaptiv cruise control og Radar og Dual Sensor Support
inkludert i prisen sammen med Suzukis
velkjente firehjulstrekksystem, er man godt rustet for de fleste utfordringer.
I tillegg tilbys en omfattende utstyrs-pakke til en svært
gunstig introduksjonspris.
Denne omfattende pakken innholder bl.a. vingle-, søvn- og
filvarsler, ryggekamera, følg-meg-hjem lys,
Dual Sensor Brake Support, skinn multifunksjonsratt, mediepakke med DAB+, navigasjon, bluetooth og
USB, smarttelefon link og Hill Hold Control, for å nevne noe.
Vi er rimelig sikre på at de som kjøper en Swift Hybrid får
med seg seg «heile pakka».
Hybrid drivlinje
Under panseret jobber en
1,2-liters bensinmotor som yter 90 hestekrefter med støtte fra en
el-generator som bidrar med litt drahjelp under høy belastning, og som
reduserer forbruket til 0,45 liter per mil (101 gram CO2 per kilometer).
Et lite litiumion-batteri på 0,37 kilowattimer lagrer
regenerert energi underveis, som altså kan gi et lite ekstra skyv ved behov, i
tillegg til å forsyne elektriske komponenter ombord med strøm.
God plass
Nye Swift Hybrid 4X4 er
stor nok for de fleste. Fire voksne sitter godt i bilen, men overraskende god
benplass til langbente i baksetet.
Førermiljøet er
oversiktlig og praktisk, med
instrumentene fornuftig plassert rundt skjermen som gir alle nødvendige
informasjoner under kjøreturen.
Prisen på Swift Hybrid skremmer ingen. Den sporty firehjulstrekkeren har en
startpris på 224.900.
—