Jens P. Christensen, Agderposten
Medier
Denne superbilen har du garantert ikke
sett før. Det finnes bare 200 eksemplarer
av lekkerbiskenen BMW M4 GTS DTM på verdensbasis – og kun én i Norge. Den
står klar for en forventningsfull og
kresen kunde hos Bavaria Arendal!
– Det er selvfølgelig fantastisk spennende og utfordrende å oppleve en så spesiell
bilhandel, sier en opprømt salgskonsulent Eivind Kjempetjenn hos Bavaria
Arendal.
– Dette er en uhyre sjelden og eksklusiv bil og kunden er en
virkelig feinschmecker med sans for det aller ypperste som kan skaffes, sier
han.
Selv BMWs markedsførere omtaler superbilen med ærefrykt:
«BMW M4 GTS DTM er en ytterst eksklusiv versjon av BMW M4 Coupé. Denne bilen
kjenner ingen grenser, annet enn det begrensede produksjonsantallet.»
– Bestill den!
Mannen som har bestilt den unike, superspreke bilen i to
millionersklassen er åpenbart en fullblods bilentusiast med sans for det helt
spesielle.
Kjempekjenn forteller at han fikk telefon fra kunden som
hadde sett lanseringen av den ultimate versjonen av BMW M4 Coupé på nettet en
søndagskveld.
– Bestill bilen, den skal jeg ha! lød den korte beskjeden.
Og nå står det eneste eksemplaret i Norge godt avskjermet i
bilhallen på Stoa – struttende av kraft og intelligent racingteknologi.
Racingteknologi
M4 GTS DTM er ledende innenfor racingteknologi, og er skapt for
å kjøres på bane.
De eksepsjonelle racing-kvalitetene er takket være den
råsterke M TwinPower Turbo rekkesekseren med vanninjeksjon som leverer 500
hestekrefter og et dreiemoment på600Nm,
kombinert med BMW EfficientLightweight teknologien.
EfficientLightweight består av intelligent bruk av
karbonfiber, fiberglass og aluminium i hele bilen. Resultatet ble grundig
dokumentert med den imponerende rundetiden på Nordschleife-banen:. 07:28. Med
denne tiden har M4 GTS DTM storheter som Pagani Zonda F, Porsche Carrera GT og
Ferrari 458 Italia, i bakspeilet.
På bane og landevei
Med slike meritter skulle man tro at BMW har måttet inngå
kompromisser, men faktum er at BMW M4 GTS DTM kan registreres og kjøres lovlig
på alle offentlige veier. Dette er bilen som bringer racing teknologi ut på
veien.
Og Kjempekjenn bekrefter at
BMW M4 GTS DTM er like morsom å kjøre på vei til banen, som den er
morsom å kjøre på banen.
Selv de beste ytelser kan forbedres. Det er tankegangen bak
M4 GTS DTM – et prinsipp som ikke
kjenner grenser. Dette er super-BMWen, som ble laget i forbindelse med seieren
til BMW under Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) 2016:
• M TwinPower Turbo 6-sylindret bensin rekkemotor med
vanninjeksjon
• Maksimal ytelse på 500 hk (368kW)
• 600Nm dreiemoment
• 0-100 km/t på 3.8 sekunder
• Toppfart på 305 km/t (elektronisk sperret)
• 7-trinns M DCT med Drivelogic for ekstremt kjappe girskift
Vanninjeksjon
Under gulvet i bagasjerommet sitter det en 5-liters
vanntank. Dette er kilden til den innovative vanninjeksjonen. Vannpumpen
presser vannet til injeksjonsdysene med et trykk på 10 bar. Innsprøytningene av
vann direkte til luftkammeret i inntaksmodulen bidrar til at kraften som
høyytelses motoren leverer, er helt optimal.
Både på bane og på vei.
–