Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Bilåret 2017 starter med et feiende friskt Toyota-pust. I disse dager har
nyskapningen C-HR Norges-premiére, en crossover som vekker oppsikt og
begeistring for design, teknologi og kjøreglede.
– Vi har hatt nye C-HR i butikken
noen dager og den vekker åpenbart begeistring. Vi ser tydelige tendenser til at
designet appellerer både til gamle og nye kundegrupper. Dette er en ny Toyota i dobbel forstand, sier Johan
Fredrik Grønlie, salgssjef hos Toyota Arendal.
Det faktum at
den iøynefallende nyskapningen leveres enten med 1,2 liters turboladet
bensinmotor på 115 hestekrefter eller som hybrid med samlet effekt på 122
hester, gjør den naturligvis ekstra attraktiv. Toyota er og blir
hybridmesteren. Førstnevnte utgave er
også tilgjengelig med firehjulsdrift.
Skiller
seg ut
C-HR er en såkalt crossover,
designet for å skille seg ut i Toyotas modellutvalg. Det gjør den – til de
grader!
Designerne
har virkelig fått frie hender til å la kreativiteten sprudle for å skape noe
spesielt, noe som tradisjonelle SUV’er ikke kan tilby. En bil for dem som vil
ha en høy sittestilling, men ikke vil ha kantete former fra en tradisjonell
firehjulstrekker. De vil også ha en smidig kjørefølelse.
Coupé
High-Rider
Nye C-HR er
ikke en SUV eller en ordinær personbil. Navnet C-HR står for Coupé
High-Rider – en coupé hvor man sitter høyt. Toyotas ingeniører har
villet introdusere en distinkt styling som bringer med seg ny dynamikk og
sensualitet inn i crossover-klassen.
Nyheten har
fått et diamantinspirert stylingtema, med fremtredende hjulbuer i alle fire
hjørner som uttrykker bilens styrke og rigiditet, hvor man kombinerer en
kraftfull nedre del av karosseriet med en strømlinjeformet kupéprofil.
Høyteknologi
Coupe-stylingen er forsterket av
skjulte dørhåndtak som er integrert i c-stolpen. Inntrykket av fart ivaretas av
den dramatiske taklinjen som går over i en stor og svært aerodynamisk spoiler.
Bak har den sterkt avsmalende kupeen fått en topphengslet bakdør. Dette står i
kontrast til de fremtredende hjulbuene, som gir den nye crossoveren bredde og
et kraftfullt uttrykk.
De
førerorienterte områdene i kupeen har innovative detaljer og intuitiv
høyteknologi. Alle brytere og displayer er lett vendt mot føreren, det gjelder
også den nydesignede 8-tommers berøringsskjermen med Toyotas Multimedia ’16
navigasjonsplattform.
Topp utstyrsnivå
I tråd med Toyotas beslutning om å
ta i bruk avansert sikkerhetsutstyr på alle modeller, tilbys modellen som
standard med Toyota Safety Sense. Systemet inkluderer et kollisjonsvern
(inkludert fotgjenger-gjenkjenning), adaptive cruise kontroll, Filskiftevarsler
med styrekontroll, automatisk fjernlys og skilt-gjenkjenning.
Tilgjengelig
er også utstyr som nøkkelfri låsing og start, farget glass, delskinn, Toyotas
nyskapende S-IPA system (Simple Intelligent Park Assist), 18” alufelger og
to-farget metallic lakk.
C-HR har
fått tilgang på det ultimate innen lyd i
C-crossover segmentet, gjennom et spesielt tilpasset JBL premium audio system med en 8-kanals, 576
Watts stereo forsterker og 9-høyttalere.
Ledende
drivlinjer
Med sistegenerasjon hybrid drivlinje oppnår
C-HR et klasseledende CO2-utslipp så lavt som 85 g/km og et drivstofforbruk på
bare 0,37 l/mil.
Alternativt
kan Toyota C-HR leveres med en 115 hk/85 kW 1.2 liters turbo bensinmotor, som
fikk sin debut i Auris. Den er tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse
eller en CVT automatisk girkasse, og sistnevnte er også tilgjengelig med
firehjulstrekk.
De som faller
for nye C-HR kan velge mellom tre utstyrsnivåer: Active, Dynamic, og Supreme.
De to sistnevnte kan dessuten leveres i variantene Dynamic Tech og Supreme
Tech. I tillegg kommer ved lansering en svært komplett versjon av hybriden, ved
navn Launch Edition.
Prisene
starter på drøye 300.000 kroner for en forhjulsdrevet Active hybrid.