Nykommer ble Årets bil

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Snakk om pang-debut!
Nykommeren Hyundai IONIC er kåret til
Årets bil 2017 i Norge.

Miljøbilen gikk seirende ut av konkurransen med flere såkalte
premiummodeller som bl. a. Mercedes E-klasse og Volvo S/V90. 31 forskjellige
biler har deltatt i Årets bil før ti finalister nylig møttes i finalen.

Det var konseptet IONIQ med tre alternative el-motorer som
gjorde at Hyundai stakk av med seieren i Årets Bil 2017.

– Her har man alle muligheter til å tilpasse elbilen sitt
eget bruk, sier juryens forman Espen Stensrud, redaktør i Autofil.

– For ut av den samme støpeskjeen kommer det en hybridbil,
en ladbar hybrid og en ren elbil. Kunden kan ganske enkelt velge bil basert på
eget kjøremønster.

Godt utstyrt bil

Samtlige seks jurymedlemmer ble veldig positivt overrasket etter
å ha kjørt bilen, og alle hadde den på sin topp-3 liste.

– Utstyrspakken er veldig omfattende når man ser på prisen.
IONIQ har alt av passive og aktive sikkerhetssystemer. Den er lettkjørt og
fremstår rett og slett som en gjennomprøvet overraskelse, sier Stensrud.

Ikke bare er IONIQ lettkjørt og god. Den tilbyr også full
pakke; skinnseter, seteventilasjon, varme i rattet, kupévarmer, led-lys,
trådløs lading av mobiltelefon, el-soltak, adaptiv cruise control og solide
sikkerhetssystemer som radar, kameraer og automatisk nødbrems.

– Det kommer til å ta lang tid før vi ser en tilsvarende bil
som gir så mye til en så gunstig pris. Legg til fem års garanti med ubegrenset
antall kilometer, så skjønner vi at Hyundai ikke leker med kundene, konkluderer
redaktør Stensrud.

Biler for flere behov

Blant bilene i årets finale var alt fra konvensjonelle bensin-
og dieselmotor til hybrid, ladbar hybrid, hydrogen og ren elektrisk drift. Men
det var IONIQ som stakk av med seieren fordi den tilfredsstiller så mange
behov, alt innenfor en prisramme mange kan leve med. Den er et ferdig utviklet
konsept, hvor det samme karosseriet finnes med tre forskjellige typer elektrisk
fremdrift.

Alle laget for å tilfredsstille forskjellige type bilhold og
kjøremønster.

Strenge kriterier

Juryen hadde følgende kriterier å forholde seg til:

•miljøegenskaper

•passiv og aktiv sikkerhet

•pris, økonomi og pålitelighet

•kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort og resultat
av leseravstemning

– Vi hadde ti strålende biler i finalen, men bare én vinner,
sier Stensrud.

Verdens ledende elbil-land

Hyundaisjef Thomas Rosvold sier det er en fjær i hatten når
nykommeren IONIQ stikker av med seieren i et av verdens ledende elbil-land. –
Over 40 prosent av nybil-salget i Norge består av biler med elektrisk fremdrift.

– Denne kåringen, og det faktum at vi bare i høst har solgt
over 1 500 IONIQ, bekrefter at vi er svært konkurransedyktige i dette markedet,
sier Rosvold. IONIQ er mer enn bare en bil. Den er en totalpakke til en god
pris, klasseledende på utstyr og med en av landets beste garantiordninger.

Den elektriske toppmodellen koster 284.670 kroner, mens
grunnmodellen kan man få fra 239. 950 kroner. Den hybride toppmodellen koster
315.850 kroner med en startpris på 264 .50,-.