Agderposten Medier
Helt nye Opel Astra er lastet med teknologi
som frem til nå bare har vært tilgjengelig i større og dyrere biler.
Opels 11. generasjon kompaktbil er basert på en helt ny lettvektsarkitektur
og resultatet er mer kjøreglede og komfort. I følge importøren «uforskammet
luksuriøs». Styreresponsen er forbedret, noe som ikke minst merkes på svingete
landevei, lover Opel, som viser frem nyheten i Frankfurt i september. Nye Astra
kommer til Norge i november.
Astra får en startpris på 224.900 kroner, da med Opels
nyutviklede tresylindrede 1.0 Turbo ECOTEC® med 105 hestekrefter under
panseret. Som på alle Opels personbiler er utstyr som DAB-radio, klimaanlegg og
oppvarmet skinnratt standard fra første utstyrsnivå.
Opel Norge forventer at bestselgeren vil bli Astra Premium,
utstyrt med en helt ny 1,4-liters bensinturbomotor på 150 hester. Fullastet med
utstyr som IntelliLux© LED Matrix frontlyssystem, Opel Eye førerassistentpakke
med auto. nødbrems, kollisjonsvarsling og filholderassistent,
parkeringsassistent, nøkkelfri tilgang, ryggekamera, elektrisk bakluke med
fotsensor og Opels prisbelønte AGR-seter i skinn, får den en pris på svært
konkurransedyktige 289.900 kroner.
Nye og mer effektive motorer
Når nye Opel Astra lanseres i Norge senere i år, tilbys den
med tre motoralternativer, alle med god gassrespons og lavt støy- og
vibrasjonsnivå.
Alternativet for den som ønsker diesel, er den svært moderne
1.6 CDTi ECOTEC med 6-trinns automatgir. Den yter 136 hestekrefter og har et
moment på 320 Nm fra 2000 o/min. Sterk, fleksibel og med et forbruk på 0,43
liter per mil. På nyåret 2016 kommer i tillegg en manuell utgave med 110
hestekrefter og et CO2-utslipp på lave 82 g/km.
På bensinsiden har kundene to valg: Den tresylindrede 1.0
Turbo ECOTEC® Direct Injection ecoFLEX som yter 105 hestekrefter og et
dreiemoment på 170 Nm fra 1800 o/min. Denne bensinturbomotoren har et forbruk
på 0,43 liter per mil, og et utslipp på 99 CO2 g/km.
Høydepunktet for nye Astra er nok likevel den splitter nye
1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo med 150 hestekrefter. Med et maksimalt
dreiemoment på 230 Newtonmeter allerede fra 2000 o/min gir den en fleksibilitet
som kler en velkjørende Astra perfekt. Den nye 1,4 literen blir tilgjengelig
med både manuell og automatisk girkasse.
Mer kompakt – mer plass
Til tross for at Astra har blitt litt mindre utvendig, og
akselavstanden er redusert med to centimeter, er plassen innvendig økt
betydelig. Takket være nye seter, kan baksetepassasjerene nyte godt av 35
millimeter mer beinplass. I tillegg har avstanden mellom for- og bakseter økt,
noe som gir mer plassfølelse og økt komfort.
Høy kvalitetsfølelse og helt nye instrumenter, sørger for å
videreføre eksteriørdesignet også innvendig i nye Astra. Et rent og tydelig
designspråk, gjør seg også gjeldene med en reduksjon i antall knapper, og en
stor 8-tommers fargeskjerm høyt oppe i midtkonsollen.
Lastet med utstyr
Opel gjør stadig ny teknologi tilgjengelig for folk flest.
Nye Astra blir den første bilen i
kompaktklassen med IntelliLux© LED Matrix frontlys. Systemet gir blendingsfritt
fjernlys med en lysstyrke som nesten tilsvarer dagslys. 16 LED-enheter – åtte
på hver side –tilpasser lengden og distribusjonen av lyset i alle
trafikksituasjoner. Ved hjelp av Opel Eye frontkamera, vil det oppdage andre
biler og sørge for at de ulike LED-enhetene tennes og slukkes for å unngå å
blende medtrafikanter.
I tillegg får Astra en helt ny generasjon IntelliLink©
infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed
får du tilgang på dine favorittapplikasjoner direkte via den 8-tommers store
fargeberøringsskjermen.
Opel har lenge vært kjent for sine svært gode AGR-seter. Nye
Astra tar denne komforten enda lenger ved å introdusere 18-veis elektrisk
justerbart førersete, med massasje, ventilasjon og mulighet for
breddejustering. Bak kan passasjerene se frem til varmeseter på kalde dager.