XPENG G6 med norgespremiere i Oslo Spektrum

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

Når denne saken kan leses fredag 26/4 er XPENG G6 på besøk hos Autostrada i Arendal, så i dag kan du se den der!

Det har kommet mange elbiler som «skal slå» Tesla Model Y, og XPENG G6 tar sikte på å ta mange kunder fra det amerikanske bilmerket.

Prisen

Da XPENG G6 ble avduket i Oslo Spektrum torsdag 11/4 fikk vi beskjed om at prisen skulle publiseres snart, altså i slutten av april eller starten av mai, og det er jo ikke umulig at den har dukket opp før denne saken går i trykken.

Det XPENG kunne fortelle om prisen var at G6 var svært aggressivt og konkurransedyktig priset.

Vi fikk også vite at alt av utstyr til bilen var standardutstyr, så det eneste som kunne komme i tillegg var hengerfeste, lakk og vinterhjul.

To utgaver

XPENG G6 kan velges som bakhjulstrekk med standard range batteri på 66 kWt som gir en WLTP-rekkevidde med 20’’ felger/dekk på 435km. Man har en effekt på 190kW på bakhjulene og 440NM.

Turen fra 0-100 km/t tar 6,9 sekunder og maksimal ladehastighet på 215kW sørger for at man kan få ladet fra 10% til 80% på 20 minutter.

Man kan også velge G6 som AWD Performance, der man har et batteri på 87,5 kWt som gir en WLTP-rekkevidde på 550km med 20’’ felger/dekk. Her er effekten 350kW fordelt med 140kW foran og 210kW bak, og man har 660NM som er fordelt med 220NM foran og 440NM bak.

Turen fra 0-100 km/t tar 4,1 sekunder og maksimal ladehastighet på 280kW sørger for at det tar 20 minutter å hurtiglade fra 10% til 80%.

Hengervekt og nyttelast

De to ulike utgavene av G6 er i utganspunktet helt likt utstyrt selv om det er forskjeller på batteristørrelse, rekkevidde og hvor mye krefter man har tilgjengelig.

Begge kan trekke med seg 1 500kg på hengerfestet, dersom man velger å kjøpe det med bilen, og begge kan ha 75kg på taket.

En ørliten forskjell på nyttelasten der RWD med hengerfeste har en nyttelast på 505kg og AWD Performance har en nyttelast på 495kg.

Utstyr

På dagens biler kan man ikke nevne alt utstyret de har, men noe kan jo være kjekt å vite om, for eksempel at setene har elektrisk justering, minnefunksjon, velkomstfunksjon, varme og ventilasjon.

I baksetet er det også oppvarmede ytterseter.

De som sitter foran har 2 ladeplater for mobil med hele 50W effekt, og ventilering slik at mobilene ikke blir så varme at de ikke vil lade.

Du har en skjerm bakom rattet, og rattet har oppvarming.

Lydsystemet som medfølger heter XPENG XOPERA Surround Sound System og har 18 høyttalere.

Panorama glasstak med termisk isolering og UV-beskyttelse får man også med i den omfattende utstyrspakka som er inkludert.

En XPENG G6 får man også med 7 års garanti / 160 000km.

Plass og opplevelse

Jeg er en relativt stor kar som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang. I forsetet satt jeg veldig godt, og kunne justere sitteputens vinkel for å få ønsket lårstøtte.

Gode materialvalg og enkelte elementer med den forsinkelsen man forventer fra en eksklusiv bil.

Veldig kjekt med skjerm bakom rattet, så man ikke må se på en senterskjerm for å få med seg sentral informasjon som sjåfør.

I baksetet var plassen god til knær og til hodet, så her kan voksne folk fint sitte på en langtur.

Bagasjerommet hadde plass til 571 liter opp til bakseteryggens topp, og det var praktiske rom under gulvet til ladekabler og annet man ønsker å ha liggende i bilen.

Du har 3 fargevalg med tanke på interiøret i XPENG G6, sort som vi fikk se i Oslo, lyst grått eller beige.

Autostrada

Hos Autostrada i Arendal er XPENG G6 på besøk i dag fredag 26/4, men skulle du ikke lese denne saken i tide så kan du svinge innom Autostrada for å få mer informasjon om XPENG G6 og få beskjed så snart bilen har fått en pris og kan bestilles.