Hyundai IONIQ 5 N – er det mulig?

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

Det er en ting å se en bil sine tall på papir, joda 650hk og 770NM er mye det, det er noe annet å se bilen og sitte i den, men å kjøre denne bilen var en skikkelig «ut av deg selv opplevelse»!

Det kommer mange nye elbiler nå, og mange av dem kan skilte med ganske ville tall når man ser på hestekrefter, Newtonmeter og hvor kjapt de kommer seg fra 0-100 km/t. Hva som skjer når man tar bilen med på svingete krevende veier er noe helt annet, her er det store forskjeller på opplevelsen!

Familiebil eller rallybil

Tar du deg en prøvetur med Hyundai IONIQ 5 N og setter alle sportsinstillinger på max, så blir dette en fullblods rallybil. Jeg har kjørt svært mange ulike biler, også fullblods sportsbiler til over 2,5 millioner kroner, og her får du altså en vaskeekte sportsbil med enorme krefter til en startpris på kr 720 000.

Du dyttes hardt bakover i setet, du kan gire med padlene bakom rattet – neida, det er jo ikke gir i en elbil, men det føles 100% ut som om det er gir her, når du girer ned før en sving putrer og knatrer det som i en bensinbil, og man må bare ta av seg hatten og bøye seg i støvet for ingeniørene som har fått dette så vanvittig bra til.

Du kan også sette på kjøremodus normal, slå av gireffekten og lyden, og plutselig er Hyundai IONIQ 5 N en familiebil som glir stille rundt på veiene som en ganske vanlig elbil, riktignok med litt faste fjæringer og 21’’ felger/dekk, men du kan fint kjøre komfortabelt rundt med familien din og bagasjen deres.

Baksetet er romslig for voksne, og det er varme i yttersetene. De som sitter foran har både varme og ventilasjon i de fantastisk gode bøttesetene som leverer en nydelig sidestøtte, som er nødvendig de gangene du skal kjøre litt tøft på svingete veier, og med en bil som dette så skal man jo det en gang i blant.

Rallyopplevelsen

Den heftigste rallyopplevelsen med Hyundai IONIQ 5 N får du faktisk uten å bruke dem rød-oransje NGB-knappen til høyre på rattet. NGB står for N Grin Boost, og den gir deg tilgang til alle bilens krefter i 10 sekunder så sant du har «nok» strøm på bilens hovedbatteri.

Man skulle kanskje tro at den måtte være på, men den slår faktisk av motorlyden, så jeg fikk mest rallymoro uten NGB knappen i bruk.

N-modus som du slår på med N-knappen nede til vensgtre derimot er svært sentral. Da går instrumentene over i sport, head-up displayet går over i sport, og du kan gire med padlene bakom rattet fordi N e-Shift er på.

Lydbildet som er laget med N Active Sound+ er like magisk som opplevelsen av å gire en bil som ikke har gir, for det føles jo ut som om den har gir, og alt reagerer og oppfører seg som om du kjører en ekstremt sprek bil med gir.

I krappe svinger er det nesten som om bilen går på skinner, den ligger så fantastisk klistra til veibanen, mye takket være et fantastisk oppsett på fjæringer og understell, men også takket være de store 21’’ dekkene.

Svinger blir ikke kjipe, men helt nydelige i denne bilen, og du smiler for hver nye sving du ser, for det er en ren nytelse å kjøre denne bilen på svingete veier.

Rekkeviddetester

Lørdag 20/4 var det et veldig merkelig vær, ekstremt skiftende både med tanke på temperatur og nedbør. Alt fra 9 grader til 1 grad i temperatur, og alt fra sol og overskya til regn, sludd og snø.

90% av den 205km lange strekningen på landeveistesten var våt til svært våt vei, med noen innslag av sørpe i veibanen. Det gir enormt med rullemotstand for 21’’ store dekk. Temperaturer ned mot 1 grad er heller ikke optimalt for en elbil. Beregnet rekkevidde landet på 372km.

Søndagen var været langt hyggeligere, med sol og 9-10 grader ute, og 50/50-testen som består av 50% landevei og 50% motorvei er normalt sett en test som gir et dårligere resultat for beregnet rekkevidde enn landeveistesten, men her landet beregnet rekkevidde på 443km, noe som forteller litt om hva værforhold gjør med rekkevidden.

Med tanke på at WLTP-rekkevidden for Hyundai IONIQ 5N er på inntil 448km var resultatet på 50/50-testen rett og slett på kanten til utrolig bra.

Vi testet ikke lading i denne omgang fordi vi har testet lading på IONIQ 5 før, og vet at den kan lade fra 10%-80% på 18 minutter dersom man bruker rask nok lader. IONIQ 5 N har også manuell forvarming av bilens batteripakke.

Mobile Arendal

Hos Mobile Arendal kan du se nærmere på Hyundai IONIQ 5 N, og er du i handlemodus blir sikkert en av selgerne med deg ut på en prøvetur også.

At det er mulig å få tak i noe så vilt og heftig i Norge for en startpris på kr 720 000 er ganske vilt, det er helt ubegripelig mye moro for pengene!

Vil du ha noe litt mildere motorisert har de også nye Hyundai Kona Electric N-Line, eller IONIQ 5 i mer vanlig versjon. Gode kampanjer har de også hos Mobile i Arendal, så ta turen innom dem på Industritoppen på Stoa.