Vi så VW ID.7 Tourer i Oslo

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

VW ID.7 stasjonsvogna Tourer var på et lite norgesbesøk i Oslo 5/4, og vi tok turen for å se nærmere på den lekre stasjonsvogna fra Volkswagen.

Den VW ID.7 som er på markedet nå er en Fastback, og som vi har kaldt for en kombicoupé fordi den har vakre coupéformer, samtidig som bakruta blir med bakluka når den åpnes, og dermed gir svært god tilgang til bagasjerommet.

Likevel tror man nok at stasjonsvogna Tourer vil bli bestselgeren, fordi stasjonsvognformatet gir mer plass opp mot taket som kan utnyttes de gangene man skal ha med seg litt ekstra bagasje.

Tidslinje

Volkswagen ser for seg at stasjonsvogna som kan forhåndsbestilles nå kan leveres ut i slutten av juli og august til de første som bestilte. Forhåndssalget av GTX med AWD og en litt større batteripakke, samt Pro S med RWD og samme store batteripakke og en ganske enorm rekkevidde skal etter planen starte i juli og august. Dette gjelder både for Fastback og Tourer.

Når utleveringene skal starte er ikke veldig presist satt opp i tidslinja, men vi snakker om høst etter august en gang for GTX og Pro S.

I mai skal nettsiden www.bilglede.no lanseres, og der kommer det fortløpende informasjon om de nye utgavene av VW ID.7 Tourer og Fastback, samt tester når det blir mulig. Bilglede kan allerede nå følges på Facebook, Instagram og TikTok, men også i sosiale medier vil lanseringen være i mai for Bilglede.

Litt fakta om VW ID.7 Tourer

Lengden på VW ID.7 Tourer er 4,961 meter, og akselavstanden er på 2,971 meter, det er 170mm mer enn for VW Passat for begge tall.

Bredden er på 1,862 meter uten sidespeil og høyden er på 1,551 meter.

Det finurlige med bagasjeromsvolum er at det måles opp til bakseteryggens topp, 545 liter, men i en stasjonsvogn vil man ha mer plass over bakseteryggens topp enn i Fastbackutgaven.

Bjørn Nyland tester det som er av elbiler, og har en bananboks-test, og han fikk 2 flere bananbokser baki stasjonsvogna enn i Fastbacken.

Baksetet er delt 40/60 også har man en skiluke i ryggen på midtsetet. Man kan også ha bakseteryggen i en svært oppreist posisjon om man vil frakte mer i bagasjerommet, «Cargo-stilling» som man kaller denne posisjonen for bakseteryggen. Da blir det ikke så komfortabelt å sitte bak, men man får 605 liter opp til bakseteryggens topp.

Batteri, rekkevidde og lading

VW ID.7 Tourer Pro får man med et 77kWt stort batteri og RWD, noe som gir en WLTP-rekkevidde på inntil 604km. Motoren leverer 286hk og 545NM og vil oppleves som frisk.

Under optimale forhold kan man lade fra 10% til 80% på 28 minutter, men det spørs jo om man trenger å lade helt til 80% for å «komme fram» dit man skal reise når rekkevidden er så god.

Ekstremt mye utstyr for pengene

VW ID.7 Tourer Pro får man fra kr 554 700 (levert Oslo), og den er godt utstyrt, men dersom man legger på kr 25 200 får man Pro Exclusive utstyrsnivå som inkluderer så enormt mye utstyr at man bør velge den.

Du får med metallic lakk, Komfortpakke som inneholder 3-soners klima, Oppvarmet ratt og rute og batterioppvarming som gir sommerhastighet på vinterladingen. Eksteriørpakke som gir LED Matrix, Mørke ruter bak og Easy open sensorstyrt bakluke. Assistentpakke med Travel assist og 360 graders områdekamera og Interørpakke med Elektriske forseter med massasje og minne, samt dørpaneler med kunstskinn.

Jeg tror aldri jeg har sett så mye utstyr for kr 25 200 før, og LED Matrix lys er jo alene grunn nok til å gå for Pro Exclusive, og batterioppvarmingen gjør lange vinterturer til en drøm ved ladestasjonen, fordi du kan lade fra 10% til 80% på 28 minutter selv om det er kuldegrader ute.

God plass

Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, og jeg har svært god plass både foran og bak i VW ID.7 Tourer. Når jeg stiller inn forsetet til meg selv kan jeg sette meg i baksetet bakom meg selv og få en knyttneve mellom knærne mine og førersetet.

Hodet mitt får også bra med plass i baksetet på tross av at VW ID.7 Tourer ikke er så veldig høy. Fordelen med at den ikke er så høy er at det blir enklere å laste takboksen, og den bruker mindre strøm når hastigheten øker på motorveien.

En stasjonsvogn er en langt mer aerodynamisk skapning enn en SUV, så kommer det jo an på om du trives best med sittestillingen du får i en stasjonsvogn eller SUV, det kan du jo prøve ut i dag om du tar turen innom Gromstad Auto.

Der har de både VW ID.4 og VW ID.7 Fastback – og sittestillingen foran er helt lik i Fastback og Tourer, så du kan teste det i den.

Tar du turen til Gromstad Auto kan du også prøvekjøre nye VW ID.7 Fastback, og kjenne på komforten denne bilen leverer på veien. Det kan anbefales.