Test av oppgradert Toyota bZ4X

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

I korte trekk gikk endringene for bZ4X ut på at hurtiglading i kalde temperaturer går raskere på grunn av endringer i batterivarmesystemet som starter opp når du plugger inn på en hurtiglader. Strålevarme for sjåfør og passasjer foran i de høyere utstyrsnivåer. Nytt sikkerhetssystem for å unngå kollisjon bakfra, og en digital nøkkel for høyere utstyrsnivåer.

Executive

Du kan få bZ4X i utstyrsnivå Active, Active Tech, Executive og Executive Bitone, og vi testet en Executive. Da har man ikke 20´´maskinerte alufelger, to-farget lakk eller panorama glasstak, men bortsett fra det har man det meste av utstyr tilgjengelig.

Det første man merker når man setter seg inn i en Executive bZ4X er de helt fantastisk deilige setene denne bilen har. Myke, men med god støtte og gode innstillingsmuligheter.

Det var ikke mange varmegrader, så strålevarmen som kommer fra området under rattet var bare helt fantastisk deilig. Denne typen varme, som varme i seter, varme i ratt og strålevarme, bruker veldig mye mindre strøm enn et klimaanlegg gjør, og det er gunstig for rekkevidden til en elbil når det er kaldt ute.

Bilens lydanlegg er også godt, selv Bass Brothers har skrytt av det, et selskap som lever av å forbedre bilers musikkanlegg, og med god støydemping gir det mulighet for å nyte musikk eller radio når man er på reise.

God AWD

Vinteren på Sørlandet har vært ganske spesiell, og det har vært lett å sette pris på å ha en bil med god AWD som Toyota bZ4X har.

På returen til Drammen kom det mye våt snø, og E-18 var ikke brøyta enda, og sørpe er hakket verre å kjøre på enn vann med tanke på friksjon og fare for å få bilen til å plane.

Mellom Porsgrunn og Larvik hadde noen mistet kontrollen over bilen, og det er i slike stunder man blir litt ekstra glad for at man kjører en bil med god og trygg AWD som hjelper til dersom forholdene blir ekstra krevende, også i relativt høy fart på E-18.

Det er uansett svært sentralt å kjøre etter forholdene, men alt føles langt mer behagelig når man kjører en bil som bZ4X der AWD-systemet er i toppklassen.

Test av rekkevidde

Vi har en test som kalles 50/50-testen, den består av om lag 50% landevei og 50% motorvei, og på samme dag, med samme føre og samme utetemperatur fikk bZ4X en beregnet rekkevidde på 284km og 394km.

Da må man jo spørre seg selv hvordan det kan være mulig? Hva i alle dager var forskjellen mellom de to testene?

Det var samme bil, samme vær, samme strekning, men første test med dårligst resultat var gjennomført med kald bil som hadde en lav batteriprosent (State Of Charge – SOC), så ble bilen ladet opp, før andre test ble gjennomført, med varmt batteri og høy SOC.

Dette nevner jeg så du skal vite hvor mye høy SOC og varmt batteri betyr for testresultatet for en elbil, og for at du aldri skal ta et testresultat som en fasit, fordi det er så mange variabler som kan påvirke resultatet i en slik test.

Her var det kun 2 variabler som ble endret mellom testene, SOC og batteriets temperatur, og det gav et enormt utslag i testresultatet.

Det gjelder ikke bare for bZ4X, men vi opplevde det samme med Volvo EX30, og vi skal i framtiden være ekstra obs på å informere om variablene i våre tester.

Testbilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk i dimensjonen 235/60R18 – og når det gjelder dekk er det spesielt lurt på vinteren å ofre litt lekkert utseende for å få bedre rekkevidde, for vinterdekk er mykere enn sommerdekk og stjeler sånn sett uansett en del rekkevidde.

Motorvei og høy hastighet er også krevende for strømforbruket til en elbil. Fra Drammen til Grimstad fikk vi regnvær, og hadde 1-4 grader, noe sludd over Brokelandsheia, alt elementer som er med på å gi økt forbruk. Beregnet rekkevidde landet mellom 263-311km på motorveien.

På returen til Drammen var det snø/sludd fra før Brokelandsheia og helt til Grelland der vår siste målestasjon er. Sørpe i veibanen gir enorm rullemotstand og maksimalt forbruk. Her landet beregnet rekkevidde på 193-263km – lavest der det var mest sørpe på E-18.

Ladetester

I kjølig vær går ladehastigheten ned, men vi ladet fra 10% til 80% på 35-38 minutter, og en av ladeøktene var fra 5% til 85%, noe som tok 43 minutter.

For at man skal vite noe om forbedringen må man ha en del erfaring med den forrige utgaven av bZ4X, og det har jeg, og kan skrive under på at forskjellen er merkbar.

Akkurat med denne elbilen er det også gunstig å komme fram til hurtigladeren med under 10% ettersom den varmer opp batteriet når man plugger inn hurtigladeren.

Bør oppleves

Hos Toyota Arendal har de den nye bZ4X som du kan få se og prøve, og komforten denne elbilen leverer bør oppleves på veien, så her anbefales en prøvetur på det varmeste.