Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen
Skoda Enyaq RS kan man nå få som SUV, før har den bare vært å få som Coupé-SUV, så vi tok den med på en ukes test, og kjørte 1 500km.
Når man får kjøre en bil 1 500km på en uke blir man godt kjent med den, og Skoda Enyaq RS fungerte helt utmerket som SUV.
I førersetet merker man ikke så enorm forskjell på om man kjører Coupé-SUV eller vanlig SUV, for førersetet er like eksemplarisk godt i begge to, og plassen foran er stor og god.
Det man merker det mest på er bagasjerommets utforming, der man har mulighet til å utnytte plassen over bakseteryggen noe mer i SUV-utgaven av RS. Så er det jo karosseriformen, og da vil noen like Coupé-SUV best, mens andre igjen liker vanlig SUV best.
Vinterforhold
Den høyeste temperaturen vi så den uka vi hadde bilen var +5,5 grader den dagen vi hentet bilen hos Møller i Oslo, på alle andre tester vaket temperaturen mellom -2 og +2 grader.
Med tidvis snø i veibanen var det ikke optimalt for rekkevidden at testbilen var utstyrt med 20’’ felger og dekk, med 235/50R20 dekk foran og 255/45R20 dekk bak. Det er da piggfrie vinterdekk som leverer en solid dose rullemotstand selv på tørr asfalt.
Fargen på testbilen, Phoenix orange metallic, var utrolig kul å se på, men man kan velge Enyaq RS i mange ulike farger. Mamba green skriker enda et hakk høyere, og så er det mange avdempede fargevalg man kan ta om man ikke vil rope ut at man har en Enyaq RS.
Test på motorvei
Vi hadde fire tester på motorvei med Skoda Enyaq RS, og noe ulike værforhold, men gjennomsnittlig beregnet rekkevidde landet på 300km-335km, med litt varmere vær, tørrere vei og varmere bil/batteri kan man lett oppnå 350-400km på motorvei selv med 20’’ felger/dekk vinterstid.
Starter man forvarming av bilens batteri fordi man snart vil hurtiglade, så øker det forbruket og reduserer rekkevidden, men det gir til gjengjeld sommerhastighet på ladingen selv med minusgrader ute.
Test av ladehastighet
I Nye Skoda Enyaq har man fått muligheten til å forvarme bilens batterier før man skal hurtiglade, og når det er kaldere enn +10 grader ute kan det være gunstig, om man vil bruke mindre tid ved ladestasjonen.
Systemet for manuell start av forvarming forteller deg hvor mange minutter med forvarming du trenger for at batteriet skal ha optimal temperatur ved ladestart, en slik informasjon er foreløpig klasseledende, for i de fleste andre elbiler gjør du dette «i blinde», og aner ikke om batteriet blir varmt nok eller ikke.
Med varmt batteri og en lader som kan levere over 200kW med ladehastighet, så lader du fra 10% til 80% på 28 minutter selv med minusgrader ute.
Skulle du bare finne en hurtiglader som kan levere 150kW så trenger du ikke fortvile, da tar det 29 minutter å lade fra 10% til 80% med varmt batteri.
Det man bør huske på er at strøm er billigst hjemme, så når man får litt erfaring med bilen lader man ikke så mye mer enn man må for å komme seg hjem, og da går jo ladepausen langt raskere unna.
Tester lokalt
Landeveistesten ble gjennomført på våt vei, og de siste 30 kilometerne på vei med snødekke. Temperaturen varierte mellom -1,5 og 0,5 grader.
Landeveistesten består av 205km landevei, med maksimalt 80 km/t, men når du har store dekk/felger og mye vann/snø i veibanen, så er det rullemotstanden som drar ned mye av rekkevidden.
Beregnet rekkevidde landet på 394km under de forholdene vi hadde. Det betyr at du kan kjøre i 6,5 timer før du behøver å lade på landeveien, og da mistenker jeg det er behov for en stopp før den tid av helt andre grunner.
Før 50/50-testen som består av om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense så ladet vi Enyaq RS. Det gir høy batteriprosent og et varmt batteri. Snømengden i veien varierte, men på motorveien var det vått og saltet. Temperatur mellom -1 og 0 grader. Her landet beregnet rekkevidde på 373km.
Opplevelsen
Det er vanskelig å få fullrost setene i Enyaq RS nok, her har du en enormt deilig sidestøtte, samt gode innstillingsmuligheter, det bør du nesten prøve selv hos Gromstad Motor Stoa.
340hk og firehjulsdrift gjør at Enyaq RS er en bil som har krefter i overflod, og det er svært behagelig ved for eksempel en forbikjøring. Det gir også trygg og god framdrift på glatt føre. Med sommerdekk og tørre veier er det sikkert litt ekstra moro på svingete veier også.
Det er deilige overflater i interiøret på Enyaq RS, og det hele føles eksklusivt og premium.
Infotainmentskjermen kan du selv tilpasse slik du ønsker det, og det gjør at du bare blir enda mer glad i denne bilen jo mer du kjører den.
Plassen i baksetene er god, og bagasjerommet på 585 liter sluker det meste du vil ha med deg. Baksetet er delt 40/60 og i midtsetets rygg er det en skiluke. I tillegg kan du ha takboks og hengerfeste på din Enyaq RS.
Bør oppleves
Hos Gromstad Motor Stoa kan du få oppleve Skoda Enyaq, enten du vil prøve RS eller en vanlig 85X, og det anbefales på det varmeste!