Prøvekjørt Renault Scenic E-Tech Electric i Spania

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

Moro å få bli med Renault Norge til Spania og bli med på første prøvekjøring av elbilen Renault Scenic E-Tech Electric, som kan skilte med hele 622km WLTP-rekkevidde.

På eCarExpo i Lillestrøm i februar ble Renault Scenic E-Tech Electric vist fram første gang i Norge, prisene ble kjent, og det ble mulig å bestille bilen. 12/3 var det klart for at en liten gruppe fra Norge skulle få første prøvetur med bilen i Spania, og undertegnede var på plass.

Priser

Renault Scenic E-Tech Electric kan du velge med 2 ulike batteripakker, og med 4 ulike utstyrsnivåer. Innstegsmodellen Evolution som starter på kr 369 900 får du med «comfort range» batteripakke på 60 kWt som gir en WLTP-rekkevidde på 429km, og som leverer 170hk.

Neste utstyrsnivå heter Techno, og her kan du velge «comfort range» batteripakka fra kr 399 900, eller du kan velge den store batteripakka «long range» på 87 kWt med 220hk fra kr 439 900.

Utstyrsmodellen espirit Alpine bygger på Techno utstyrsnivå, men kommer med noen andre felger, mulighet for matt lakk, en del blå designelementer og ekstra sportslig seteutforming. Denne får du kun med «long range» batteriet på 87 kWt, og den starter på kr 459 900.

Vi kjørte mest topputgaven Iconic, som du også kun får med «long range» batteripakken, og som prismessig starter på kr 479 900. Denne hadde også Solarbay panoramaglasstak fra listen over ekstra utstyr der man kan velge hvem som får solskjerming dersom ikke alle vil ha det.

Kompakt og lett

En elbil veier svært sjelden under 2 tonn, men Renault Scenic E-Tech Electric veier fra 1 753kg med «Comfort range» batteripakken, og fra 1 858kg med «Long range» batteripakken. Det at bilen ikke veier 2,3 tonn gjør også at den kan levere en meget hyggelig rekkevidde på inntil 622km.

Lengden er på 4,47 meter, noe som plasserer bilen midt i C-segmentet. Høyden er 1,571 meter under kjøring, og når bakluka åpnes trenger du 2,073 meter høyde. Bredden uten sidespeil er på 1,864 meter, og på 2,085 meter med sidespeil.

Plassen du får i denne bilen er på kanten til sjokkerende god med tanke på bilens ytre mål, og bagasjerommet på hele 545 liter. Her kan du velge om du vil ha gulvet i nedre posisjon, eller om du vil ha en isopor-rom-løsning som gir flatere gulv når man legger ned baksetene som er delt 40/20/40.

Selv en stor kar som meg som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, får god plass i baksetene i Renault Scenic.

Kjøreopplevelsen

Fjæringsoppsettet er helt klart satt opp for å levere mest mulig komfort, og med godt sete og deilig ratt blir det komfortabelt å kjøre Renault Scenic E-Tech Electric.

Løypa vi kjørte var på 204km, med svingete fjellveier, og med motorvei med 120 km/t fartsgrense. Vi tok også et par avstikkere for å knipse litt bilder, og fikk dermed også testa litt grusvei, og kjørte nok 205km totalt.

Komfortnivået var høyt og støynivået var lavt. Iconic utstyrsnivå har Harman Kardon anlegg som standard, og det leverer god lyd.

Skjermen bakom rattet leverer ryddig og god informasjon som er lett å se uten at man må se lenge på skjermen, og Google assistenten som bor i navigasjons-skjermen er genial. Her har du hele 70 ulike kommandoer eller funksjoner som assistenten får lov til å hjelpe deg med, noe som betyr at du kan fortelle bilen hva den skal gjøre istedenfor å trykke på en skjerm.

Google navigasjonen forteller også med merksnodig presisjon hvilken batteriprosent den estimerer at du kommer fram med. Imponerende bra, og det gjør «rekkeviddeangst» til et fremmedord.

Selv med «hard kjøring» for å teste bilens egenskaper ble beregnet rekkevidde for vår testrunde med bilen hele 497km, dersom du skulle trenge et ladestopp for å komme fram behøver du neppe lade særlig lenge.

Solarbay glasstaket gav mulighet for at jeg som sjåfør med lysømfintlige øyne kunne få solskjerming, samtidig som de bak kunne få se ut av glasstaket, den muligheten har jeg ikke opplevd på en annen bil med glasstak før. Biler som har glasstak med trekk dekker som regel til for de som sitter bak før det dekker til taket for de som sitter foran.

Praktisk

Med Ingenius armlenet bak har de bak tilgang på hele 4 stk USB-C porter med tanke på lading. Man har også holder for hver sin mobil, eller eventuelt så kan man se sammen på et nettbrett som også holdes av koppholderne som man kan rotere når man har behov for skjermholderne.

Tredelt baksete 40/20/40 og taklast med 75kg og hengervekt inntil 1 100kg gjør sammen med 545 liters bagasjerom at Renault Scenic E-Tech Electric dekker svært mange behov for familien til en svært hyggelig pris.

Renault Norge regner med å levere ut biler til kunder i juni, så ta turen innom Auto-Car på Stoa i Arendal om du også vil være en av de første som får den nye lekre Renault Scenic E-Tech Electric i sommer.