På tur til Finland for å oppleve Nissan e4ORCE

Agderposten Marked: Hans Vidar Levinsen

Nissan sitt e4ORCE firehjulstrekksystem reagerer 10 000 ganger raskere enn noe mekanisk firehjulstrekksystem, og på isete veier i Finland fikk vi som ble med Nissan Norge på tur bli bedre kjent med e4ORCE løsningen.

For at den nye e4ORCE løsningen til Nissan skal være tilgjengelig må bilen ha elektrisk fremdriftsform. Vi fikk prøve med Nissan X-Trail e-Power og Nissan Ariya e4ORCE. Begge biler utstyrt med 20’’ piggdekk.

Hva gjør e4ORCE?

På isete veier i Finland fikk vi kjenne på hva e4ORCE systemet gjør for fremdriften. Både Nissan X-Trail e-Power e4ORCE og Nissan Ariya e4ORCE har en motor framme og en motor bak, og hvert av de fire dekkene kan få mer krefter eller få bremsekraft alt ettersom hva som tjener en trygg og sikker framdrift best.

Systemet er inntil 10 000 ganger raskere enn et mekanisk firehjulstrekksystem, men du som sjåfør opplever bare at bilen går dit du ønsker på glatta.

Systemet har kontroll på akselerasjonskrefter og bremsekrefter, og kan fordele disse slik at fremdriften er optimal, enten du skal gjennom en glatt sving eller du skal ta en bakkestart i en bakke der noen hjul har feste og noen hjul mangler dette.

Nissan X-Trail har såpass god bakkeklaring at vi også fikk prøve den i en øvelse der 2 og 2 dekk er oppe i lufta, og naturlig nok ikke har noe form for veigrep. Et godt AWD-system vil da sørge for at hjulene som har grep får kreftene, og e4ORCE er naturlig nok et så godt system.

Vi testet også bakkestart der hjulene på høyre side hadde feste og hjulene på venstre side hadde klink-is uten noe særlig grep. Her ville dårlige AWD-systemer slitt skikkelig, men med både Ariya og X-Trail var det nesten umulig å merke at ikke alle hjulene hadde noe feste.

Nord for Helsinki

Vi kjørte om lag 3 timer nordover fra Helsinki for å komme til plassen der vi skulle teste e4ORCE systemet, og vi kjørte med Nissan X-Trail.

En svært så komfortabel og romslig 7-seter, eller 5+2-seter som det gjerne heter når de to bakerste setene er litt mindre i størrelse.

På bar vei var det nesten ikke mulig å høre at bilen hadde piggdekk, med mindre man kjørte veldig sakte og åpnet vinduene, så lydisoleringen var meget god.

Til tross for at vi var noen timer nord for Helsinki hadde det vært både varme og regn før vi dukket opp, og en annen journalist som var med på turen, Ragnvald Johansen, tok et bilde av vår eneste tur på islagt sjø i Finland.

Planen var å kjøre en del på islagte sjøer, og på en isbane som også var på en islagt sjø, men det var rett og slett så mye overvann at vi ikke hadde opplevd bilen slik man skal på is.

Selv om de hadde sjekket at isen var tykk nok, så var det noe snodig rent mentalt å kjøre i relativt mye vann oppå is, og kjenne at bilen sank litt ned her og der. Usedvanlig behagelig å komme seg på fast grunn igjen.

Det var mange lange veier med isdekke i området, typisk veier som det ikke er så mye trafikk på, og selv om vi kjørte i kolonne gikk det meget hurtig unna på de islagte veiene i de finske skoger.

Ariya

Nissan Ariya har sterkere elmotorer enn Nissan X-Trail, og du kan få inntil 160kW eller 300NM foran og det samme bak.

Det er e4ORCE systemet som fordeler kreftene optimalt med tanke på best mulig fremdrift.

Det har også kommet en Nissan Ariya som heter Evolve+, som har 388hk mot dagens sterkeste modell som har 306hk. Den har vi booket test på hos Nissan Norge etter påske, og gleder oss til det!

X-Trail

Fremre motor på X-Trail har 150kW og 330NM og bak har den 100kW og 195NM. Den har også en bensinmotor, men den brukes kun i jevnt turtall for å sørge for nok strøm til elmotorene.

En av fordelene er at den store 7-seteren ikke bruker mer enn 0,8 liter på mila ved motorveikjøring, men det jeg ser på som den aller største fordelen er at den får e4ORCE systemet som gir en unikt god fremkommelighet sammenlignet med mekaniske AWD-systemer.

Det er ikke Nissan sin feil at norske myndigheter skattlegger alt som bruker drivstoff, men det gjelder alle elektrifiserte løsninger som fortsatt har drivstoff, noe som igjen gir masse penger i statskassa, men dessverre en høy kjøpspris.

Men vil du ha en stor og meget god SUV som har e4ORCE og knallbra fremkommelighet så er det en del dyrere i Norge enn i de fleste andre land på grunn av vårt avgifts-system.

Hos Gromstad Motor Stoa kan du prøvekjøre Nissan Ariya med e4ORCE og det er jo i prinsippet samme AWD-system som hos Nissan X-Trail med e4ORCE – det kan anbefales, spesielt om du har litt utfordrende veier du må kjøre på.